Surowsze przepisy dla kierowców. Nadchodzi era zmian na drogach
O nadchodzących zmianach mówi się od miesięcy, ale dopiero teraz zaczyna być jasne, jak bardzo zmienią one codzienną jazdę po polskich drogach. W tle pobrzmiewa zapowiedź surowszego podejścia do młodych kierowców, a wraz z nią nowy limit alkoholu.
Przez najbliższe dziewięć miesięcy przepisy będą wchodziły w życie falami, a każdy kolejny termin przyniesie kierującym coś, z czym będą musieli się liczyć zarówno za kierownicą, jak i w trakcie zdobywania uprawnień.
Reklama
Kalendarz dla motocyklisty na rok 2026 Gwiazdy MotoGP.
Duży 42x30 cm. 79 zł WYSYŁKA GRATIS!
Kalendarz motocyklowy na rok 2026 ścienny, przedstawiający najważniejszych bohaterów tego sezonu MotoGP. Marc Marquez, Jorge Martin, Johann Zarco, Raul Hernandez, Fabio Quartararo, Franco Morbidelii, Pedro Acosta, Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Alex Marquez i inni w obiektywnie Łukasza Świderka, polskiego fotografa w MotoGP
KUP TERAZ. WYSY£KA GRATIS »
Dotychczasowe zasady dotyczące jazdy po alkoholu pozostają nienaruszone dla kierowców z pełnym stażem. Granica stanu nietrzeźwości wciąż wynosi 0.5 promila, ale młodzi adepci motoryzacji wejdą w zupełnie inny świat. Okres próbny, który obejmie świeżo upieczonych posiadaczy prawa jazdy, wprowadzi absolutne zero w kwestii poziomu alkoholu we krwi. Dwuletni okres próbny obejmie osoby zdające egzamin po ukończeniu osiemnastego roku życia, natomiast ci, którzy zdecydują się na wcześniejsze wejście w dorosłość kierownicy, będą musieli liczyć się z nawet trzyletnim nadzorem, choć nie wykraczającym poza moment ukończenia dwudziestki.
To nie wszystko, bo jeśli w tym okresie młody kierowca nałapie punktów, będzie miał problemy. Już po uzbieraniu dwunastu zostanie skierowany na szkolenie dotyczące zagrożeń w ruchu drogowym. Najwięcej rygorów spadnie jednak na siedemnastolatków, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę za kółkiem. Przez pierwsze sześć miesięcy od zdobycia prawa jazdy lub do chwili osiągnięcia pełnoletności będą mogli jeździć wyłącznie w towarzystwie osoby, która ukończyła dwadzieścia pięć lat, ma uprawnienia od co najmniej pięciu lat, nie była objęta zakazem prowadzenia w ostatnich pięciu latach i jest trzeźwa. Do osiemnastki nie będą również mogli przewozić pasażerów niepełnoletnich bez obecności opiekuna spełniającego te wymogi.
Pakiet nowelizacji z 2 grudnia 2025 roku oznacza szereg nowych regulacji, które wejdą w życie w różnych odstępach. Od dnia publikacji ustawy samochody elektryczne oraz karetki jadące bez sygnałów dźwiękowych mogą korzystać z buspasów, co będzie możliwe do końca 2027 roku. Kilkanaście dni później branżowe centrum umiejętności otrzyma prawo do szkolenia kierowców wykonujących zawodowe przewozy. Z kolei już w marcu 2026 roku policjanci zyskają kolejne narzędzie dyscyplinujące, bo za przekroczenie prędkości o minimum pięćdziesiąt kilometrów na godzinę na jednojezdniowej drodze dwukierunkowej poza terenem zabudowanym, kierujący straci prawo jazdy na trzy miesiące.
W tym samym czasie wejdą także w życie przepisy dotyczące siedemnastolatków oraz okresów próbnych. Z kolei od początku czerwca 2026 roku przepisy zaostrzą system punktowy, likwidując możliwość redukcji punktów za określone wykroczenia, a dodatkowo wprowadzą obowiązek noszenia kasku przez osoby poniżej szesnastego roku życia przemieszczające się rowerem lub hulajnogą.
Finalnie skutki zmian w przepisach odczują zarówno doświadczeni kierowcy, jak i ci, którzy dopiero stoją w kolejce po swoje pierwsze uprawnienia.







Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze