tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Urzędnicy analizują, NIK krytykuje

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Urzędnicy analizują, NIK krytykuje

Autor: Raff 2019.02.20, 11:47 2 Drukuj

Warszawa, jako drugie po Krakowie miasto w Polsce, rozważa wprowadzenie Strefy Czystego Transportu. Tymczasem, jak wskazuje Najwyższa Izba Kontroli, przepisy w tej kwestii są niedopracowane i nielogiczne.

Pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu obowiązuje na terenie krakowskiej dzielnicy Kazimierz. Prawo wjazdu na jej obszar mają tylko pojazdy z napędem elektrycznym, mieszkańcy, przedsiębiorcy prowadzący tam działalność i taksówki. Dwie ostatnie grupy utracą prawo wjazdu w 2025 roku.

Nad wprowadzeniem takiej strefy zastanawia się także warszawski ratusz. Jak dowiedział się portal moto.pl, w tej chwili trwają analizy, które mają zakończyć się przedstawieniem Radzi Miasta konkretnej propozycji. Dziś nie wiadomo które ulice miałyby zostać zamknięte.

Tymczasem, jak w ubiegłym roku wskazywała Najwyższa Izba Kontroli, ustawa o elektromobilności, która daje gminom prawo do wprowadzania Stref Czystego Transportu, pełna jest niespójnych i nielogicznych przepisów. Zdaniem NIK w obecnym kształcie ustawa wyklucza z korzystania ze strefy większość obecnie użytkowanych pojazdów, nawet rowery.

O tym problemie pisaliśmy w kontekście krakowskiej strefy, po której wielu użytkowników nie może poruszać się poza wyznaczonymi godzinami. Przeciwnicy krakowskiej strefy wskazują także na dyskryminację wielu mieszkańców podczas ustalania warunków korzystania z niej. Ich zdaniem całkowicie pominięto na przykład potrzeby starszych mieszkańców dzielnicy, którzy często korzystają z pomocy rodziny podczas dojazdów na zabiegi czy do lekarzy.

NIK wskazał również na nielogiczność przepisów ekologicznych zawartych w Ustawie o elektromobilności, która z jednej strony pozwala na wprowadzenie surowych ograniczeń ekologicznych podczas tworzenia Stref Czystego Transportu, z drugiej jednak strony zupełnie ignoruje problem importu do Polski pojazdów niespełniających parametrów czystości spalin.

W kontekście planów stołecznych urzędników na Strefę Czystego Transportu, warto przywołać przykład Hamburga, który wprowadził w ubiegłym roku zakaz wjazdu diesli w części miasta. Po 7 miesiącach obowiązywania zakazu okazało się… że w żaden sposób nie wpłynął na stan powietrza.

Zdjęcia
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę