tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nierzetelny, nieskuteczny i chaotyczny. Raport NIK miażdży flagowy program poprawy bezpieczeństwa drogowego
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nierzetelny, nieskuteczny i chaotyczny. Raport NIK miażdży flagowy program poprawy bezpieczeństwa drogowego

Autor: Raff 2020.09.22, 15:09 Drukuj

Projekt przygotowano nierzetelnie, nadzór nad jego wykonaniem był nieskuteczny, a działania odbywały się w sposób chaotyczny - tak Najwyższa Izba Kontroli oceniła Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych.

Choć na polskich drogach jest coraz lepiej, liczba wypadków i ofiar śmiertelnych wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, znacznie wyższym niż europejska średnia i lata świetlne za liderami rankingu. Winę za ten stan rzeczy ponosimy częściowo my sami, ze względu na nasz styl jazdy, ale w wielu przypadkach to infrastruktura jest czynnikiem sprzyjającym zagrożeniu.

NAS Analytics TAG

Powstały w 2015 roku Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych miał być projektem, który, poprzez różne zadania, metodycznie prowadziłby do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. W teorii inicjatywa została podjęta, w poszczególnych województwach przystąpiono do realizacji zadań i wydawało się, że cel, jakim jest poprawa bezpieczeństwa, znajduje się coraz bliżej.

Niestety, prawda okazuje się inna. Najwyższa Izba Kontroli postanowiła sprawdzić jak przebiega realizacja planu - czy projekt jest dobrze przygotowany, działania skuteczne, a wydatkowanie pieniędzy publicznych uzasadnione.

Wnioski z raportu NIK są przygnębiające. Z zaplanowanego wstępnie budżetu 7 mld 200 mln zł, przez złe planowanie i opóźnienia, udało się wydać ledwie 7,5 procent. Zrealizowano nikłą część zaplanowanych zadań, w dodatku część z nich w ogóle nie kwalifikowała się do programu. Jak ustaliła NIK, trudno mówić także o jakiejkolwiek zależności między prowadzonymi działaniami, a statystykami wypadków. W niektórych województwach nastąpił wręcz ich wzrost.

Zdaniem kontrolerów NIK, przyczyny takiego stanu rzeczy leżą w nierzetelnym przygotowaniu programu w 2015 roku. Ministerstwo oparło się wyłącznie na informacjach od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, co, jak wskazała NIK, było błędem, ponieważ wiele z miejsc, oznaczonych jako niebezpieczne, nie kwalifikowało się do Programu.

W raporcie NIK wskazano także, że projekt Programu nie przewidywał żadnych mechanizmów kontroli, co w praktyce uniemożliwiło monitorowanie realizacji zadań na poszczególnych etapach i wprowadziło chaos w zarządzaniu nimi. NIK zawiadomiła w przedmiotowej sprawie Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych, ponieważ w dwóch przypadkach doszło do naruszenia przepisów.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę