tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Naukowcy: kształt zbiornika paliwa ma znaczenie dla bezpieczeństwa motocyklisty
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Naukowcy: kształt zbiornika paliwa ma znaczenie dla bezpieczeństwa motocyklisty

Autor: Dominika Jochymska 2020.11.21, 16:48 1 Drukuj

Kształt motocykla może mieć duży wpływ na obrażenia kierowcy podczas wypadku. Tak wykazały przełomowe badania przeprowadzone z wykorzystaniem testów zderzeniowych w laboratorium NeuRA w Australii.

Według Neuroscience Research Australia (NeuRA), niezależnego instytutu badawczego non-profit z siedzibą w Sydney, znanego wcześniej jako Prince of Wales Medical Institute, zbiorniki paliwa wznoszące się pod ostrym kątem od siedziska mogą zwiększać ryzyko urazów miednicy.

NAS Analytics TAG

Ośrodek zajmujący się badaniami dotyczącymi mózgu i układu nerwowego przeprowadził trzyletnie dogłębne badania dotyczące wypadków motocyklowych, które z kolei doprowadziły do kilku innych projektów badawczych. Jednym z nich jest badanie zbiorników paliwa, które obejmowało również laboratoryjne testy zderzeniowe przy różnych kształtach zbiorników.

Po raz pierwszy, w ten sposób, badano interakcję między miednicą, a konstrukcją zbiorników paliwa. Było to możliwe dzięki nowo opracowanej metodzie testowej do fizycznego odtwarzania uderzeń miednicy kierowcy w symulowanych testach zderzeniowych.

Naukowcy odkryli, że zbiorniki paliwa o mniejszym kącie nachylenia lub stopniowo wznoszące się od siedzenia do kierownicy były bezpieczniejsze i rzadziej powodowały uraz miednicy kierowcy podczas wypadku. Doszli również do wniosków, że motocykliści o bardziej wyprostowanej postawie, na przykład motocykli typu cruiser, mieli większe prawdopodobieństwo uderzenia w zbiornik paliwa z większą siłą niż ci, którzy jeżdżą na motocyklach pochyleni do przodu, czyli na przykład na motocyklach sportowych.

- Około 15% urazów motocyklistów to urazy miednicy - mówi dr Tom Whyte, inżynier biomechaniki urazów i badacz w NeuRA.

Urazy miednicy spowodowane wypadkami motocyklowymi mogą być trwałe i skutkować trudnościami w wykonywaniu podstawowych czynności, takich jak chodzenie, funkcje seksualne lub oddawanie moczu. Zwykle występują, gdy motocykl uderza czołowo w inny pojazd lub obiekt, a kierowca przelatuje przez zbiornik i kierownicę.

- W symulowanych testach zderzeniowych stwierdziliśmy, że różnice w kształcie zbiornika paliwa wpływają na siłę uderzenia w miednicę. Zbiorniki unoszące się stromo i gwałtownie od siodełka zwiększają ryzyko kontuzji. Prawdopodobnie miednica motocyklisty będzie lepiej chroniona, gdy jeżdżąc pochyli się on do przodu. Nasze testy wykazały, że pomiędzy miednicą, a zbiornikiem paliwa występuje mniejsza siła uderzenia, gdy motocyklsta jest w tej pozycji. Odkrycie to pokazuje, że zwrócenie większej uwagi na konstrukcję zbiorników paliwa może poprawić bezpieczeństwo motocyklistów, zwłaszcza na motocyklach, na których kierowcy częściej przyjmują wyprostowaną pozycję podczas jazdy - powiedział dr Whyte.

Wyniki badań są przedstawiane producentom w nadziei, że uwzględnią je w swoich projektach motocykli w przyszłości.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę