tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle na celowniku. ETSC chce badañ i kontroli
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykle na celowniku. ETSC chce badañ i kontroli

Autor: Andrzej Sitek 2025.07.15, 09:47 Drukuj

Na europejskich salonach bezpieczeństwa ruchu drogowego znów zawrzało. Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) opublikowała właśnie swój 19. doroczny raport PIN (Ranking EU Progress on Road Safety) i w pewnym sensie uderzyła w motocyklistów.

ETSC po raz kolejny rekomenduje wprowadzenie obowiązkowych badań technicznych dla wszystkich jednośladów — i to bez wyjątków. Motocykle, skutery, motorowery, wszystko wrzucają do jednego worka. Oczywiście w Polsce takie przepisy już obowiązują, ale nie we wszystkich krajach UE tak jest. Przykładowo w Danii brak jest obowiązkowych badań technicznych dla motocykli, które zastąpiono wyrywkowymi kontrolami drogowymi. Z kolei w Austrii i Szwecji badania techniczne obowiązują co 2 lata. Występują też różnice jeśli chodzi o skutery czy motorowery.

NAS Analytics TAG

Według nowego pomysłu ETSC badania miałyby obowiązywać od czwartego roku użytkowania pojazdu, a potem co dwa lata, aż wreszcie co roku. Dla porównania w Polsce pierwsze badanie techniczne należy wykonać przed upływem trzech lat od daty pierwszej rejestracji. Kolejne dwa lata od pierwszego badania, a następnie co roku.

Przyjrzyjmy się, co raport tak naprawdę pokazuje. W 2024 roku na drogach krajów UE zginęło ponad 20 tysięcy osób. Od 2019 roku udało się zredukować liczbę ofiar śmiertelnych o 12 procent, choć zakładano, że do tego momentu powinno być już 27 procent mniej. Cel unijny, zakładający o połowę mniej śmierci na drogach do 2030 roku, zaczyna się oddalać w szybkim tempie.

Wyniki raportu są pełne kontrastów. Norwegia bryluje z najniższym wskaźnikiem śmiertelności — 16 zgonów na milion mieszkańców. W czołówce znalazły się też Szwecja, Dania, Słowacja i Irlandia. Litwa imponuje 35-procentowym spadkiem liczby ofiar od 2019 roku, jako jedyny kraj zmierzający w stronę celu wyznaczonego na dekadę. Polska, Belgia i Słowenia również mogą mówić o wyraźnym postępie. Ale nie wszyscy mają powody do świętowania. W ośmiu krajach, w tym Szwajcarii i Estonii, odnotowano wzrost liczby zgonów względem roku 2023.

Raport apeluje do rządów o wdrożenie koncepcji systemu bezpiecznego: od infrastruktury, przez technologię, po zachowania uczestników ruchu. Zaleca tworzenie skutecznych strategii krajowych, automatyzację kontroli, a nawet powołanie nowej unijnej agencji bezpieczeństwa drogowego. Wszystko pięknie brzmi, ale kiedy przychodzi do konkretów, uderza się w motocyklistów.

Norwegia została wyróżniona nagrodą PIN 2025, nie bez powodu. Ich narodowy plan Vision Zero to 179 konkretnych działań, od stref bez samochodów przy szkołach po obowiązkowe dochodzenia w sprawie każdej ofiary śmiertelnej. Mają cele: poniżej 50 zgonów rocznie do 2030 roku, zero do 2050. Mają dane, mają polityczną wolę i społeczny mandat. To się nazywa systemowe podejście.

Tymczasem w Brukseli, zamiast patrzeć na dane, proponuje się zmiany w modelu badań technicznych pojazdów motocyklistów, jakby to oni byli winni stagnacji bezpieczeństwa drogowego.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê