tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Unia zmienia reguły dla motocykli
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Unia zmienia reguły dla motocykli

Autor: Andrzej Sitek 2025.09.11, 09:37 1 Drukuj

Parlament Europejski podczas sesji plenarnej w Strasburgu przegłosował nowe przepisy, które mają olbrzymie znaczenie dla rynku motoryzacyjnego i obejmą cały cykl życia pojazdów - od etapu projektowania, przez użytkowanie, aż po złomowanie.

Dla motocyklistów to również istotna zmiana, bo regulacje dotyczą wszystkich maszyn z kategorii L, a więc motocykli, motorowerów, trójkołowców i wybranych quadów. Z listy wyłączono jedynie rowery wspomagane elektrycznie oraz niewielkie serie jednośladów. Prawodawcy zadbali jednak o to, by zabytki i maszyny o wyjątkowym znaczeniu kulturowym były chronione. Właściciel takiego sprzętu, po spełnieniu warunków związanych z udokumentowaniem unikalnej wartości pojazdu i jego pełną identyfikacją, nie będzie zmuszony poddawać go procedurze ELV, czyli formalnego uznania za pojazd wycofany z eksploatacji. To właściciel zachowa prawo decydowania, kiedy jego sprzęt przestaje być pełnoprawnym motocyklem, a staje się jedynie pamiątką.

NAS Analytics TAG

Przepisy porządkują również rynek części. Od teraz prywatni motocykliści nie muszą martwić się o restrykcje przy sprzedaży komponentów między sobą, bo ograniczenia dotyczą wyłącznie podmiotów gospodarczych. Firmy handlujące częściami będą musiały udowodnić, że towar pochodzi z autoryzowanego źródła. Co ważne, znikają blokady przy przenoszeniu własności pojazdów między osobami fizycznymi. Artykuł 37 zmieniono i teraz dotyczy jedynie eksportu. Przy sprzedaży motocykla za granicę nie trzeba już przedstawiać dokumentów o jego sprawności technicznej - jedynym wymogiem pozostaje fakt, że pojazd nie może być uznany za złom.

Nowe regulacje wejdą w życie 12 miesięcy po publikacji, a dla motocykli i innych pojazdów klasy L przewidziano dodatkowe pięć lat okresu przejściowego. Celem zmian jest przyspieszenie przejścia europejskiej motoryzacji w stronę gospodarki o obiegu zamkniętym. Parlament wprost wskazuje, że chodzi o mniejsze obciążenie środowiska, większe bezpieczeństwo zasobów i rozwój przemysłu recyklingowego. Europosłowie chcą, by nowe pojazdy były projektowane w taki sposób, aby łatwo można było wymontować jak najwięcej elementów i przekazać je do ponownego użycia, regeneracji czy recyklingu.

Ważną częścią regulacji jest kwestia materiałów. W ciągu sześciu lat od wejścia w życie przepisów każdy nowy typ pojazdu ma zawierać przynajmniej 20 procent plastiku pochodzącego z recyklingu, a po dekadzie ten próg ma wzrosnąć do 25 procent, jeśli będzie wystarczająca podaż w rozsądnych cenach. Europosłowie chcą także podobnych wymagań wobec stali, aluminium i ich stopów, a wprowadzenie dokładnych limitów ma poprzedzić analiza wykonalności.

Na producentów nałożona zostanie rozszerzona odpowiedzialność - trzy lata po wejściu w życie przepisów to oni będą pokrywać koszty zbiórki i przetwarzania pojazdów wycofanych z użytku. Jednocześnie wprowadzono jasne rozróżnienie pomiędzy maszyną używaną a niemożliwą do dalszej eksploatacji, co ma zapobiec eksportowi złomu pod przykrywką używanego motocykla.

Nowe prawo poparło 431 europosłów, 145 było przeciw, a 76 wstrzymało się od głosu. Sprawozdawcy Jens Gieseke i Paulius Saudargas podkreślają, że udało się pogodzić ochronę środowiska z interesami branży - cele są ambitne, ale realne, a biurokracja została ograniczona. Teraz piłka leży po stronie Rady, która już zajęła stanowisko, więc negocjacje międzyinstytucjonalne mogą ruszyć bez zwłoki.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę