KTM 690 Duke i Duke R 2014 - czy więcej oznacza lepiej?

Autor: Lovtza 2014.04.03, 10:41 4 Drukuj

KTM przygotował odświeżoną gamę modeli LC4 na rok 2014. Miłośnicy szutrowych dróg i leśnych szlaków ucieszą się z nowego 690 Enduro (nasza prezentacja już wkrótce na stronach Ścigacz.pl), fani supermoto z pewnością nie rozczarują się zmodernizowanym 690 SMC R (także wkrótce na Ścigaczu), a zwolennicy jazdy po szosie… no właśnie. Czy będą zadowoleni z modernizacji 690 Duka? W przeciwieństwie do Enduro R i SMC R zmiany praktycznie nie dotknęły tego modelu, więc niby z czego mieliby być zadowoleni? Postanowiliśmy zatem sprawdzić inną kwestię. Austriacy oferują Księcia w wersji standardowej, oraz w specyfikacji R. W tej drugiej otrzymujemy sporo ulepszeń, ale cena skacze z niemałych (jak za jednocylindrowca) podstawowych 34500 zł na astronomiczne wręcz 44 000 zł! Czy warto dopłacić do R-ki blisko 10k? Śpieszymy z odpowiedzią.

Generalnie nowy Książę wygląda i jeździ dokładnie tak, jak jego poprzednik. Model 690 Duke prezentowaliśmy Wam w 2012, a wcześniej jego wcześniejsze wcielenia. Oszczędzę Wam zatem elaboratów jak nowy Duke prezentuje się w ruchu, bo doskonale wiecie to z wcześniejszych naszych publikacji. Przejdźmy od razu do sedna sprawy - na czym polegają różnice pomiędzy standardową maszyną i tą „dopasioną”.

Książę i uszlachetniony Książę

Zacznijmy od jednocylindrowego pieca. Model R, dzięki innemu strojeniu i tłumikowi Akrapovica osiąga 70KM, zamiast 68KM w wersji standardowej. Różnica niewielka, ale odczuwalna, szczególnie jeśli chodzi o reakcję silnika w średnim zakresie obrotów, która jest bardziej bezpośrednia. Od strony mechanicznej obie jednostki napędowe pozostają jednak bliźniaczo podobne.

Obie maszyny odróżniają zawieszenia. W wersji R skok z przodu i z tyłu został podniesiony o 15 mm, aby uzyskać większy prześwit w złożeniu. W przypadku wąskiego motocykla, jakim jest Duke mówi to sporo o potencjale do łojenia po winklach… Zawieszenie z przodu posiada pełną regulację i rozdzielone obiegi kompresji dobicia i odbicia. Z przodu R-ki swoje miejsce znalazły kute półki widelca. Różnice dotyczą też zasadniczych składowych układu hamulcowego. Standardowy Książę posiada klasyczną pompę hamulcową i czterotłoczkowy zacisk Brembo. Uszlachetniony Książę dysponuje z kolei promieniową sportową pompą hamulcową Brembo i sportowym zaciskiem M50 (w identyczne wyposażone są Ducati Panigale), dostarczonym również przez Brembo.

Co jeszcze? R-ka otrzymała dodatkowo lekkie aluminiowo-stalowe zębatki Supersproxa, zmienione konsole podnóżków, akcesoryjną kanapę, przejrzystą pokrywę filtra powietrza, crash bary i kilka innych drobiazgów. Jak wielką różnicę robią te wszystkie modyfikacje?

Na bogato

Po zajęciu miejsca za sterami Duka R różnica jest natychmiast wyczuwalna. Przede wszystkim zmienione siodło wymusza nieco agresywniejszą sylwetkę kierowcy, pozwala dalej odsunąć się od baku, co przydaje się w przekładaniu księcia z kolana na kolano. Dla mnie osobiście na Duku dla Kowalskiego siedzi się wygodniej, ale jak wiadomo - tyle sadów ile piór i ust. Motocykl z oznaczeniem R pracuje nieco bardziej zadziornie. Minimalna reakcja w dynamice jest wyczuwalna, choć prywatnie obstawiam, że na wrażenie lepszej dynamiki poza samą mocą wpływ ma także agresywniejszy dźwięk pracy silnika, wydobywający się z akcesoryjnego Akrapa.

Wzbogacony Książę nie pozostawia złudzeń co do tego, kto ma lepsze zawieszenie. Regulowany widelec modelu R jest wyraźnie bardziej czuły i precyzyjniejszy. Z uwagi na nieco wyżej położony środek ciężkości R-ka chętniej składa się w zakręty - siła potrzebna do wprowadzenia motocykla w pochylenie jest nieco mniejsza. Choć różnice są wyczuwalne, obie maszyny prowadzą się mimo wszystko podobnie i wiele charakterystyk jest porównywalnych – jak choćby imponująca stabilność na wyjściach zakrętów, stabilność w czasie jazdy w dużym złożeniu, minimalny efekt prostujący w czasie hamowania w zakręcie.

Hamulce? Te w standardowym Duku są świetne. Dwoma palcami można precyzyjnie operować nimi zarówno jeśli chodzi o drobne korekty prędkości na wejściu w zakręt, jak również bez specjalnego wysiłku postawić motocykl na przednim kole. W przypadku modelu R hamulce działają tak samo, z tą różnicą, że te same efekty uzyskuje się przy wykorzystaniu jednego palca. Czucie tych hebli, ich dozowalność i siła po prostu miażdżą. Nie ma w słowniku ludzi kulturalnych słów, którymi dałoby się dostatecznie precyzyjnie opisać jak dobre są hamulce w 690 Duke R.

Lepiej jak jest więcej?

Czy opłaca się zatem wykładać o blisko 10 tysięcy złotych więcej, aby nabyć model R? Odpowiedź jest prosta – nie, nie opłaca się. Kupowanie dopasionego Duka nie będzie miało sensu dla miażdżącej większości nabywców przede wszystkim dlatego, że osiągi i walory trakcyjne standardowego 690 Duka są bardzo dobre. Tak dobre, że dla większości kierowców ich dalsze poprawianie nie bardzo ma sens w życiu codziennym, a na pewno nie jest warte takich pieniędzy. Czy to znaczy że wersja R nie ma sensu? Tutaj mamy kolejną konkretną odpowiedź – Duke 690 R ma sens, w szczególności dla tych, którzy często pojawiają się na torze (na lokalnym kartingu nie ma takiej sokowirówki z Japonii, która mogłaby fikać 690-tce). Tutaj wyłożenie dodatkowych pieniędzy (uzyskując opcję precyzyjniejszego strojenia) może zwrócić się dosyć szybko poprzez efektywniejsze wykorzystanie opon, lepszą kontrolę nad motocyklem (i np. mniej gleb) i lepsze czasy okrążeń.

KTM 690 Duke pozostaje jednak wyborem sensowniejszym. Świetnie jeździ, fajnie wygląda, cena jest sensowna. Z taką kombinacją argumentów ciężko jest polemizować.

Konkurenci:

Dane techniczne

  KTM 690 Duke 2014 KTM 690 Duke R 2014
Silnik  
Typ konstrukcji silnika Silnik jednocylindrowy, czterosuwowy Silnik jednocylindrowy, czterosuwowy
Pojemność skokowa 690 cc 690 cc
Średnica cylindra x skok 102 x 84,5 mm 102 x 84,5 mm
Moc (homologowana) 50 kW (67KM) 51,5 kW (70KM)
Stopień sprężania 12,6:1 12,6:1
Zasilanie Wtrysk elektroniczny Keihin EMS Wtrysk elektroniczny Keihin EMS
Rozrusznik Elektryczny Elektryczny
Skrzynia biegów 6 biegów, sprzęgło kołowe 6 biegów, sprzęgło kołowe
Rozrząd 4V / OHC z rolkami popychacza zaworów 4V / OHC z rolkami popychacza zaworów
Smarowanie Smarowanie ciśnieniowe z dwiema pompami Smarowanie ciśnieniowe z dwiema pompami
Typ oleju 10W60 10W60
Przełożenie pierwotne 36:79 36:79
Przełożenie końcowe 16:40 16:40
Chłodnica Chłodzenie cieczą Chłodzenie cieczą
Sprzęgło Hydrauliczne sprzęgło z APTC Hydrauliczne sprzęgło z APTC
Układ jezdny  
Rama Rama chromowo molibdenowa, malowana proszkowo Rama chromowo molibdenowa, malowana proszkowo
Kierownica Aluminium, Ø 28 / 22 mm Aluminium, Ø 28 / 22 mm
Zawieszenie przód WP USD 4357 WP USD 4357
Zawieszenie tył WP Monoshock 4618 EM z Pro-Lever WP Monoshock 4618 EM z Pro-Lever
Skok zawieszeń przód/tył 135/ 135 mm 150/ 150 mm
Hamulec przedni Brembo czterotłoczkowy, promieniowy, pływający zacisk, średnica tarczy hamulcowej Ø 320 mm Brembo czterotłoczkowy, promieniowy, pływający zacisk, średnica tarczy hamulcowej Ø 320 mm
Hamulec tylny Brembo jednotłoczkowy, pływający zacisk, średnica tarczy hamulcowej Ø 240 mm Brembo jednotłoczkowy, pływający zacisk, średnica tarczy hamulcowej Ø 240 mm
Kat główki ramy 63,5° 63,5°
Wyprzedzenie 115 mm 115 mm
Rozstaw osi 1466±10 mm 1466±10 mm
Prześwit 192 mm 192 mm
Wysokość siedzenia 835 mm 865 mm
Zbiornik paliwa ok. 13,8 litrów ok. 13,8 litrów
Waga (bez benzyny) ok. 150 kg ok. 150 kg
Cena 34 500 zł 44 000 zł
Jednocylindrowiec 690 Duke 2014
690 Duke 2014 silnik
690 Duke 2014 widelec
690 Duke R widelec
Silnik LC4 690 Duke 2014
Zdjęcia
Guma KTM 690 Duke 2014
KTM 690 Duke 2014
KTM 690 Duke 2014 Katalonia
KTM 690 Duke 2014 zakret
Na kolanie KTM 690 Duke 2014
Szczyt zakretu KTM 690 Duke 2014
W zakrecie KTM 690 Duke 2014
Dopasiony Nowy KTM 690 Duke R 2014
Nowy KTM 690 Duke 2014
Nowy KTM 690 Duke 2014 bialy
Nowy KTM 690 Duke 2014 czarny
Nowy KTM 690 Duke 2014 za sterami
Nowy KTM 690 Duke 2014 z gory
Nowy KTM 690 Duke R 2014
Nowy KTM 690 Duke R 2014 detale
690 Duke 2014
Wal korbowy 690 Duke 2014
Glowica 690 Duke 2014
690 Duke 2014 ride by wire
690 Duke 2014 LED
690 Duke 2014 Ukladanka
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

na górę