Honda CB1100 EX - nowa stara szkoła

Autor: Lovtza 2014.08.25, 10:22 5 Drukuj

Gdy Honda jesienią 2012 roku zaprezentowała w Europie następcę legendarnej CB750 byłem szczerze i autentycznie zachwycony. Kilka tygodni później testowaliśmy nowiutką Hondę CB1100 w Walencji i moje uczucia do tej maszyny ugruntowały się. Wspaniale prezentujący się, świetnie jeżdżący neo-klasyk. Ponadczasowy, perfekcyjnie wykonany, a przy tym oszczędny.

Już na prezentacji pojawiło się sporo głosów, że maszyna mogłaby być jeszcze bardziej klasyczna, że idealnie pasowałyby do niej klasyczne szprychowane koła. Minął zaledwie rok i Honda poprawia swojego klasyka wychodząc naprzeciw wszystkim miłośnikom lat 70-tych i 80-tych. Zapraszam do naszej prezentacji CB1100 EX.

Małe duże zmiany

Co zmieniło się na rok 2014? Jest tego trochę. Przede wszystkim w silniku pojawił się szósty bieg, CB dysponuje teraz rozbudowanym komputerem pokładowym z wyświetlaczem biegu, pojawiły się nowe malowania, w tym fajnie wyglądające lakierowanie silnika na czarno w standardowej wersji.

Czym różni się wersja EX od standardowego modelu? Kilkoma istotnymi szczegółami. Przede wszystkim dysponuje większym bakiem (17,5 zamiast 14,6 litra) i grubiej tapicerowaną kanapą. Układ wydechowy wyposażono w specjalne kolanka wydechowe o podwójnych ściankach zapobiegające przebarwieniu rur na niebiesko oraz dodano drugi tłumik, dzięki czemu motocykl wygląda jeszcze bardziej klasycznie. Na koniec, totalnie oldschoolowe szprychowane koła. Generalnie zmiany te widać nie tylko przy oględzinach motocykla, ale także po postawieniu obu maszyn na wagę. EX wraz z większą ilością paliwa waży o 13 kg więcej od swojego standardowego bliźniaka.

Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy to są one bardzo podobne do tych, jakie wyniosłem z jazdy standardowym CB1100. EX sprawia jest cięższy nie tylko na papierze. Dodatkowe kilogramy da się wyczuć, ale mówimy tutaj bardziej o odnotowaniu faktu, niż o jakiejkolwiek uciążliwości. Klasyczny CB pozostaje pojazdem bajecznie przyjemnym w prowadzeniu i obsłudze. Wielki, mało wysilony piec generuje ogromną ilość łatwo przyswajalnego momentu obrotowego, który zapewnia maszynie bardzo dobrą dynamikę. Silnik pracuje tak liniowo i ciągnie tak pewnie nawet na niskich obrotach, że kierowca rzeczywiście potrzebuje wyświetlacza obrotów, aby nie przesadzać z jazdą przy niskich prędkościach obrotowych czterocylindrowca. Pracy nowej skrzyni biegów trudno cokolwiek zarzucić, zmiana przełożeń jest łatwa i pewna.

Podobnie jak standardowe CB1100, także model EX ma prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 180km/h. Jest ku temu powód. Spory i ciężki motocykl dysponuje klasycznymi zawieszeniami i jazda z wysokimi prędkościami skutkuje na gorszych nawierzchniach niestabilnością i wężykowaniem. CB sprawdza się idealnie przy typowych prędkościach, z jakimi jeździ się golasami. W praktyce oznacza to jazdę do 130-140km/h. Nie dajcie się jednak zwieść suchym danym i sporej masie. EX to szalenie zwrotna maszyna, która chętnie zmienia kierunek jazdy, pozostaje stabilna w złożeniu i którą można się świetnie pobawić nawet na zamkniętym torze. Dowód? Rzućcie okiem poniżej…

Nie jestem do końca pewien, czy w przypadku takich maszyn należy brnąć w dzielenie włosa na czworo i rozkładać na czynniki pierwsze technikalia, bo tak jakby wybierać finalistki Miss Polonia urządzając im kolokwium z geometrii wykreślnej. To trochę nie ten konkurs. CB1100 ma bardzo dobrze jeździć i cieszyć oko pięknem i klasyczną linią. Wersja EX ma cieszyć oko jeszcze bardziej i znakomicie jej to wychodzi.

Na polskim rynku 1100 EX jest prawdziwą okazją. Za 46 500 zł otrzymujecie dożywotnio znakomitą maszynę, którą będziecie mogli zapisać w spadku swoim wnukom. W porównaniu z niemiecką konkurencją (BMW R1200R oraz R NineT) Honda wypada atrakcyjnie cenowo. Jest co prawda droższa od Kawasaki W800 i Triumphów z rodziny Bonneville, ale z dużym czterocylindrowym napędem oferuje lepsze osiągi i wyższa kulturę pracy.

Dane techniczne:

Model Honda CB 1100 EX model 2014
Silnik
Typ Chłodzony powietrzem i olejem, 4-cylindrowy, rzędowy, 4-suwowy, 16-zaworowy, DOHC
Pojemność skokowa 1140 cm3
Średnica x skok tłoka 73,5 x 67,2 mm
Stopień sprężania 9,5:1
Moc alternatora 333 W
Moment obrotowy 91 Nm przy 5500 obr./min.
Moc maksymalna 90 KM przy 7500 obr./min.
Pojemność miski olejowej 4,9 l
Zasilanie
Średnica gardzieli przepustnicy 32 mm
Zbiornik paliwa 17,5 litrów (z rezerwą 3,5 litra)
Zużycie paliwa wg WMTC** 4 l / 100 km
Instalacja elektryczna
Pojemność akumulatora 12V / 11,2Ah (YTZ14S WET)
Rozrusznik Elektryczny
Układ napędowy
Skrzynia biegów 6-stopniowa
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Napęd tylnego koła Łańcuch O-ring
Prędkość maksymalna 180 km/h
Podwozie
Rama Podwójna, kołyskowa z rur stalowych
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2195 x 835 x 1130 mm
Rozstaw osi 1490 mm
Kąt nachylenia główki ramy 27°
Wyprzedzenie 114 mm
Promień skrętu 2,7 m
Wysokość siedzenia 795 mm
Prześwit 125 mm
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem) 260 kg
Dopuszczalna masa całkowita 421 kg
Zawieszenie
Przód 41 mm widelec teleskopowy z regulacją napięcia wstępnego
Tył Wahacz stalowy, podwójne, konwencjonalne amortyzatory z regulacją napięcia wstępnego
Hamulce
Przód 296 mm podwójny tarczowy, 4-tłoczkowe zaciski, C-ABS
Tył 256 mm pojedynczy tarczowy, 1-tłoczkowy zacisk, C-ABS
Opony
Przód 110/80-R18M/C (58V)
Tył 140/70-R18M/C (67V)
Cena model 2013 46 500 zł
Zdjęcia
bok Honda Cb 1100EXHonda Cb 1100 w trasie
Honda CB1100 EX w trasieHonda Cb 1100EX motocyklista
Honda Cb 1100 2014 bokHonda Cb 1100 jazda
Honda Cb 1100 od tyluHonda Cb 1100 w miescie
Honda CB1100 EX misatoHonda Cb 1100 zakret
Honda Cb 1100EXHonda Cb 1100 bok
Honda Cb 1100 odpoczynekHonda Cb 1100 przod
Honda Cb 1100 testHonda Cb 1100 tyl
przod Honda Cb 1100EXtyl Honda Cb 1100EX
Honda Cb 1100EX zegaryHonda Cb 1100 gora
Honda Cb 1100 kierunkowskazHonda Cb 1100 kolo
Honda Cb 1100 lusterkoHonda Cb 1100 manetki
Honda Cb 1100 nozkaHonda Cb 1100 siedzenie
Honda Cb 1100 silnikHonda Cb 1100 swiatlo
Honda Cb 1100 tylnie koloHonda Cb 1100 wydech
Honda Cb 1100EX z tyluna trasie Honda Cb1100EX


Konkurenci:
BMW R nineT 2014 statycznie
statyczne bonneville
r1200r Beskid
Kawasaki W800 2011 na wystawie
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

na górę