tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ducati Seamless - skrzynia biegów z MotoGP do motocykli drogowych...
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ducati Seamless - skrzynia biegów z MotoGP do motocykli drogowych...

Autor: Jakub Olkowski 2020.11.19, 15:05 1 Drukuj

Ducati opracowało skrzynię biegów typu Seamless do motocykli drogowych. Dwadzieścia lat temu, kiedy w MotoGP zrezygnowano z dwusuwów, nikt nie spodziewał się, że motocykle drogowe przejmą tak dużo rozwiązań z wyścigowych czterosuwów...

Kontrola trakcji, quick-shiftery, czujniki wieloosiowe, skrzydełka aerodynamiczne czy moc ponad 200 KM - to wszystko trafiło "na ulicę". Ducati próbuje przeszczepić kolejną nowinkę techniczną wykorzystywaną w pojazdach wyścigowych, czyli skrzynię biegów działających podobnie, jak DCT Hondy ale zamiast dwóch sprzęgieł, włosi wykorzystują kombinację odpowiednio blokowanych łożysk tocznych.

NAS Analytics TAG

Zaletą takiej skrzyni biegów jest przenoszenie momentu obrotowego bez przerwy nawet podczas zmiany biegów. System DCT Hondy w warunkach wyścigowych został zakazany zanim jeszcze je wprowadzono, jednak upór producentów w obejściu przepisów spowodował, że w każdym motocyklu pojawiającym się na starcie wyścigu zastosowano skrzynię biegów typu Seamless.

System Ducati wykorzystuje pojedyncze sprzęgło, przekazujące moment na wałek skrzyni biegów składający się z dwóch częsci załączanych specjalnymi samoblokującymi łożyskami tocznymi. Biegi o numerach nieparzystych - pierwszy, trzeci, piąty - znajdują się na końcu najbardziej oddalonym od sprzęgła, podczas gdy biegi o numerach parzystych (drugie, czwarte i szóste) są przymocowane do drugiej z części wału umieszczonej w pobliżu sprzęgła. Wybór przełożenia pod wpływem siły odśrodkowej łożyska powoduje załączenie dotychczas niepracującej części wałka skrzyni biegów z wybranym przełożeniem. Po przekazaniu napędu następuje rozłączenie napędu z wałka biegu wykorzystywanego poprzenio. W ten sposób przez chwilę napęd jest przekazywany przez obydwa biegi, ale...trwa to krócej niż w systemie DCT Hondy a moment obrotowy docierający na tylne koło jest oddawany bez przerwy na zmianę biegu.

Ducati Seamless jest całkowicie mechaniczne, z tradycyjnie obsługiwanym sprzęgłem, oraz nożną zmianą biegów. Mechaniczna prostota systemu Ducati zwiększa prawdopodobieństwo dalszego rozwoju i ostatecznej produkcji.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:... 20/11/2020 15:02

Dopiero teraz???

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę