Ducati Panigale V4 - pionier nowej ery superbike

Autor: Konrad Bartnik 2017.11.06, 12:34 9 Drukuj

Ducati właśnie zakończyło długą i pełną sukcesów historię silników V2 w swoich maszynach klasy superbike. Zaprezentowany właśnie Panigale V4 jest najmocniejszym w historii motocyklem w tym segmencie, posiada również bardzo rozbudowaną elektronikę ułatwiającą zapanowanie nad swoim potencjałem.

Miniony weekend należał do Ducati - Włosi postanowili nie czekać na początek targów EICMA i już w niedzielny wieczór pokazali swoje tegoroczne nowości. Wśród najważniejszych znalazły się nowe Multistrady oraz powiększony Scrambler 1100. Niekwestionowanym królem wieczoru został jednak długo wyczekiwany Panigale V4, otwierający zupełnie nowy rozdział w historii marki. Model ten podzielił środowisko fanów Ducati - jedni byli zadowoleni z jeszcze lepszych osiągów, drudzy z niechęcią podeszli do pożegnania z legendarnym silnikiem V2 (w zasadzie L2, ze względu na szeroki rozstaw cylindrów), który był przecież nieodłącznym elementem kojarzonym ze sportowymi maszynami z Bolonii. Nowy Panigale V4 pojawi się na rynku w trzech wersjach - standardowej V4, V4 S z ulepszonym zawieszeniem i limitowanej V4 Speciale, z pełną gamą najwyższej jakości dodatków.  Zewnętrznie motocykl wyraźnie nawiązuje do słynnego poprzednika, zmiany wewnętrzne są jednak bardzo znaczące.

Silnik

Jednostka napędowa to istota zmian w modelu Panigale - od dziś jest to silnik Desmosedici Stradale o pojemności 1109 cm3 i kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni. Stworzono go na bazie jednostki odnoszącej duże sukcesy w MotoGP, przy współudziale inżynierów wyścigowych. Cztery cylindry zamiast dwóch - przy nieznacznym wzroście masy samego silnika (+ 2,2 kg w stosunku do V2) i całego motocykla (+ 5,5 kg z paliwem) uzyskano fantastyczne osiągi. W wersji standardowej Panigale V4 waży 175 kg, a jego moc wynosi 214 KM. Po założeniu tytanowego wydechu Akrapovica moc wzrasta do szalonych 226 KM! Tłoki mają znaną z MotoGP średnicę 81 mm, zwiększono tylko nieco ich skok. Ograniczono przez to maksymalne obroty do 14000 rpm i uzyskano lepsze parametry w ich dolnym i średnim zakresie.

Ciekawostką jest wał korbowy, obracający się przeciwnie do kierunku jazdy. Niweluje to część sił żyroskopowych generowanych przez koła przy wyższych prędkościach, trzyma nisko front motocykla przy ostrych startach i ułatwia pokonywanie szybkich zakrętów. Zapłon działa podwójnym w systemie twin-pulse (w pozycjach 0, 90, 290 i 380 stopni), co przypomina pracę V-twina. Pozostawiono oczywiście, charakterystyczny dla Ducati, desmodromiczny system sterowania zaworami - są one podnoszone i opuszczane mechanicznie, bez udziału sprężyn, którym zdarza się nie nadążać przy wyższych obrotach. Konstrukcja V4 i związany z nią brak miejsca wymogły na inżynierach miniaturyzację całego systemu. Należy odnotować przewidywaną trwałość i bezobsługowość tej jednostki, mimo kosmicznych osiągów. Podstawowe interwały międzyprzeglądowe ustalono na 12 tysięcy km, a sprawdzenie luzów zaworowych odbędzie się dopiero po 24 tysiącach km.

Rama i podwozie

Podobnie jak w poprzednich generacjach Panigale, mamy do czynienia z konstrukcją, w której silnik jest także elementem nośnym ramy. Jej frontowa część jest połączona śrubami z przednimi i tylnymi cylindrami, a wahacz przykręcony jest do tylnej części obudowy silnika. Precyzyjnie zaprojektowane kształty ramy i specjalnie dobrane punkty mocowania pozwoliły na zastosowanie cieńszych profili, a także na zmniejszenie grubości ścianek samego silnika, co miało oczywisty wpływ na niższą masę całości, która jest teraz również bardziej sztywna. Tylna część ramy, przymocowana do tylnych cylindrów, w wersjach V4 i V4 S wykonana jest z odlewanego aluminium, a w elitarnej wersji V4 Speciale ze stopu magnezu, oczywiście w celu dalszego ograniczenia masy pojazdu.

Standardowa wersja Panigale V4 zawieszona jest na widelcu Showa Big Piston i amortyzatorze firmy Sachs, która dostarcza także amortyzator skrętu. Bogatsze wersje S i Speciale posiadają częściowo elektronicznie sterowane zawieszenie Öhlinsa. 17-calowe koła wyposażono w nowe opony Pirelli o nieco wyższym profilu: 200/60 zamiast dotychczasowych 200/55. Hamulce to najnowsza odsłona Brembo Stylema, z nowymi zaciskami M50, lżejszymi o 70 gramów na stronę.

Elektronika

W dziale AGD jest tym razem bogato, jak jeszcze nigdy wcześniej. Spójrzmy na najważniejsze systemy ułatwiające kontrolę nad włoską bestią, których sercem jest 6-osiowy system czujników Boscha.

  • trójpoziomowy ABS Bosch działający w zakrętach, z czujnikiem pochylenia
  • wielostopniowa kontrola trakcji z czujnikiem pochylenia i opcjonalnymi ustawieniami na tor, pozwalająca zaawansowanym kierowcom na kontrolowany uślizg i szybsze wyjścia z zakrętów
  • kontrola uślizgów z szerokim zakresem ustawień
  • ogranicznik wheelie, w pełni regulowany
  • asystent startu
  • quickshifter (w górę i w dół), zintegrowany z jednostką sterująca silnikiem
  • asystent hamowania silnikiem, zapobiega utracie przyczepności tylnego koła
  • elektronicznie sterowane zawieszenie Öhlins Smart EC 2.0 (w wersjach S i Speciale), dostosowujące się do aktualnych warunków
  • trzy mapy zapłonu (Race, Sport i Street), stworzone we współpracy z zawodnikami MotoGP
  • konfigurowalny, 5-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT z funkcją pomiaru czasu okrążenia
  • opcjonalny Ducati Media System, łączący się przez bluetooth ze smartfonem lub systemem łączności w kasku
  • opcjonalny system zbierania i analizy pełnych danych z toru, oparty na pomiarach GPS

Jak więc widać, tegoroczne Panigale V4 to prawdziwe zwierzę, które będzie królować na torach i ulicach. Nie ustalono jeszcze jego ceny ani daty premiery w salonach. Kolejki szosowych maniaków, chętnych na zakup tej maszyny, powinny się już powoli formować.

Zdjęcia
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę