5 zmian w zawieszeniu które odmieni twój motocykl

Autor: Lovtza 2014.04.28, 14:37 4 Drukuj

Wiosna napędziła się już tak mocno, że mało prawdopodobne wydaje się, aby były w stanie zatrzymać ją nawet majowe przymrozki. To bardzo dobrze, sezon motocyklowy mamy bowiem w pełni. Dziś pochylamy się nad tematem, którym warto zainteresować się po wyciągnięciu motocykla z garażu - zawieszeniem.

Jakość pracy zawieszenia w sposób bezpośredni przekłada się na dwie rzeczy. Pierwsza, którą pewnie wszyscy zdążyli was zanudzić na amen, jest bezpieczeństwo. Nie będziemy zatem rozwodzili się nad oczywistą oczywistością i przejdziemy do drugiej równie ważnej (a dla wielu pewnie najważniejszej) – przyjemności z jazdy. Ktoś, kto z niesterowalnej bryły metalu przesiadł się na poręczne, precyzyjnie prowadzące się narzędzie do cięcia zakrętów wie o czym jest tutaj mowa.

Temat zawieszeń jest skomplikowany i prosty jednocześnie. Z jednej strony technologia zaangażowana do pracy motocyklowych zawieszeń, szczególnie tych wyczynowych, jest bardzo zaawansowana i wymaga ogromnej wiedzy przy modyfikacjach zawieszeń. Z drugiej strony utrzymanie przez użytkownika swojego zawieszania w dobrym stanie i uzyskanie optymalnej wydajności jego pracy jest łatwe i sprowadza się do kilku prostych działań. Ze szkolenia prowadzonego przez Petera Van Den Bogaard’a z holenderskiej firmy Hyperpro w którym mieliśmy przyjemność wziąć udział wybraliśmy dla Was najważniejsze rzeczy, które powinniście wiedzieć. A zatem, od czego zacząć?

1. Wykonaj serwis swojego zawieszenia

To sprawa podstawowa od której zaczynamy pracę przy zawieszeniu. Praca powinna zaczynać się od kontroli wszystkich łożysk w podwoziu (koła, główka ramy, łożyskowanie wahacza), stanu układu dźwigniowego (jeśli taki występuje w zawieszeniu). Dalej mówimy o wymianie oleju (na taki, jaki powinien być zalany w danym zawieszeniu!) i kontroli stanu sprężyn. Wieloletnia eksploatacja prowadzi do tego, że sprężyny „uklepują się” i nie trzymają parametrów wymaganych do pracy z motocyklem o danej masie i osiągach.

Bez sprawnego zawieszenia o poprawnych wyjściowych parametrach nie ma mowy o jakimkolwiek postępie przy regulacjach i ustawieniu zawieszenia. Bazując na złym punkcie wyjściowym skazani jesteście na dojście do błędnych rozwiązań.

2. Sprawdź, czy zawieszenie jest prawidłowo dobrane do Twojej wagi i sposobu użytkowania motocykla

Dysponując sprawnym zawieszeniem możesz zabrać się za ustalenie tego, czy jest ono prawidłowo ustawione dla Twoich potrzeb. Pomiar wartości SAG daje błyskawiczną odpowiedź na pytanie czy sprężyny w Twoim motocyklu będą dla Ciebie odpowiednie, czy może zbyt twarde lub zbyt miękkie. Twardości sprężyny nie zmienia zmiana napięcia wstępnego (!), zatem jeśli nie mieścisz się w przedziale ugięć zawieszeń właściwych dla Twojego motocykla – czeka Cię wymiana sprężyn.

Oczywiście możesz ich nie zmieniać sprężyn, ale pamiętaj że Twojej nadmiernej lub niedostatecznej wagi nie skompensuje ani  zmiana napięcia wstępnego sprężyn (często może po prostu nie być takiej możliwości!), ani rozkręcenie lub skręcanie tłumień.

Bardzo ważne jest, abyś zbadał charakterystykę swojego zawieszenia pod kątem typowego dla siebie użytku. Jeśli jeździsz motocyklem turystycznym i 90% swojego czasu na nim spędzasz z pasażerem za plecami, koniecznie uwzględnij to w swoich kalkulacjach.

3. Wymiana sprężyn jest szybka, relatywnie tania i daje świetne efekty

Profesjonalny warsztat dobierze właściwą sprężynę lub sprężyny do Twojego zawieszenia i wymieni je w bardzo krótkim czasie. Tego typu prace zalecamy wykonywać jedynie w sprawdzonych serwisach, zmiana sprężyny w przypadku amortyzatora dysponującego hydrauliczną regulacją napięcia sprężyny w przypadku braku wiedzy jak podejść do tematu zakończyć się może zniszczeniem całego podzespołu.

W przypadku motocykli, które nie dysponują regulacją tłumień, albo gdy jest ona bardzo ograniczona, w zestawie ze sprężyną często dodawany jest olej. Wynika to z faktu, że wymiana sprężyny oznacza konieczność zmiany charakterystyki tłumienia. Gdy zawieszenie nie dysponuje możliwością regulacji, korektę tłumienia można dokonać przez użycie bardziej gęstego lub rzadszego oleju.

4. Akcesoryjne wkłady to tania alternatywa dla drogich rozwiązań

Gdy wymienisz sprężynę, korekta tłumień samą zmianą charakterystyki oleju może okazać się niewystarczająca. Firmy zawieszeniowe, jak choćby Hyperpro oferują możliwość profesjonalnej przeróbki oryginalnego układu zaworowania. Ten przypadek dotyczy przede wszystkim motocykli sportowych, gdzie fabryczna regulacja tłumienia jest zbyt mało precyzyjna, lub brakuje jej właściwego zakresu, natomiast stosowanie kompletnych akcesoryjnych wkładów jest zbyt drogie.

Przeróbki zaworowania można dokonać zarówno w widelcu, jak również w tylnym amortyzatorze. Zła wiadomość jest taka, że operacji tej nie zrobi sam użytkownik, trzeba się z tym udać do wyspecjalizowanego warsztatu. Ponadto firmy zawieszeniowe nie sprzedają zestawów do przeróbki klientom detalicznym, a jedynie warsztatom, co do których mają pewność, że przeróbka dokonana będzie w sposób prawidłowy.

5. Rozwiązania kompleksowe są najdroższe, ale najskuteczniejsze

Jeśli koszty modyfikacji zawieszenia nie są dla Ciebie zmartwieniem, możesz zdecydować się na zdecydowanie najlepsze rozwiązanie – wymianę całych zawieszeń. W przypadku widelców wymania całości, z rurami nośnymi łącznie to temat zarezerwowany do wyczynowego sportu na wysokim poziomie. Dla większości śmiertelników w zupełności wystarczy wymiana wkładów w komplecie ze sprężyną.

Tylne amortyzatory (lub jak mówią puryści – jednostki resorująco tłumiące) wymienia się natomiast o wiele częściej i jest to dosyć popularny sposób modyfikacji motocykla. Producenci oferują kompletne podzespoły do większości popularnych modeli motocykli i nie mówimy tutaj wyłącznie o maszynach sportowych, ale także o golasach, turystykach i wszystkim innym co ma dwa koła.  

Wymiana zawieszeń na markowe podzespoły to najbardziej efektywny sposób poprawy pracy zawieszenia w motocyklu, dlatego jest podstawą w przeróbkach zawieszeń w sporcie. To niestety sposób najbardziej kosztowny, ale w sumie gdybyśmy jako motocykliści kierowali się wyłącznie chęcią oszczędzania, to większość z nas jeździłaby Lanosami wyposażonymi w instalację LPG. 

Na koniec kilka wskazówek w stylu Wujka Dobra Rada. Jeśli nie chcesz pogorszyć zachowania swojego motocykla na drodze, pamiętaj:

  • stosuj typ i rozmiar ogumienia zalecany przez producenta motocykla. Odbieganie od zaleceń producenta praktycznie zawsze prowadzi do pogorszenia zachowania motocykla na drodze
  • pilnuj prawidłowego naciągu łańcucha. Zbyt mocno naciągnięty łańcuch przeszkadzał będzie w prawidłowej pracy amortyzatora. Zbyt luźno naciągnięty łańcuch oznacza szarpanie destabilizujące motocykl
  • przy zmianach przełożenia zachowaj umiar. Dobór przełożeń wpływa na zjawisko znane jako „efekt ciągnięcia łańcuchem”, które w sposób pracuje (szczególnie tylne) zawieszenie motocykla
  • nie zmieniaj punktów mocowania tylnych amortyzatorów, pilnuj prawidłowego „wpuszczenia” lag w półki widelca. Tutaj wszystko powinno pozostać „fabryczne”, ponieważ wszelkie zmiany mają ogromny wpływ na geometrię motocykla i jego zachowanie w czasie jazdy.
  • jeśli motocykl zaczyna zachowywać się w sposób nienaturalny, pojawiają się wibracje, nerwowość i masz trudności w sterowaniu nim – przestań jeździć, póki nie ustalisz źródła problemu i nie dokonasz naprawy
  • jakość pracy zawieszenia (pogorszenie parametrów oleju i sprężyn) obniża się w sposób stopniowy i przy codziennej jeździe – niezauważalny. Serwisuj zatem zawieszenie regularnie, nawet jeśli motocykl wydaje się jeździć „normalnie”.

Za pomoc w przygotowaniu materiału dziękujemy firmie Grandys Duo oraz Łukaszowi Wieczorkowi z LTDesigns

Zdjęcia
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę