tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 O ile jesteś wolniejszy na zużytej oponie MX? NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

O ile jesteś wolniejszy na zużytej oponie MX?

Autor: Lovtza 2015.08.20, 15:05 3 Drukuj

Postanowiliśmy odpowiedzieć sobie na pytanie – jaki wpływ na jazdę motocyklem crossowym mają zużyte opony i czy warto inwestować w nowe? Przy ocenie posłużyliśmy się stoperem i subiektywnymi odczuciami.

Opony to podstawa. Wie o tym każdy, kto choć raz uczestniczył w jakimkolwiek wyścigu motocyklowym. Gdy mówimy o wyścigach płaskich na asfalcie, wszyscy mają świadomość tego, że słabe opony to nie tylko gorsze czasy, ale także większe ryzyko kosztowego dzwona, który skonsumuje wszelkie „oszczędności” poczynione na ogumieniu.

NAS Analytics TAG

Tymczasem w offroadzie, gdzie motocykle przewracają się regularnie i to bez większych konsekwencji, parcie na korzystanie z opon w dobrym stanie jest wyraźnie mniejsze. Nawet w górach widać ludzi, którzy w trudny teren lub na tor MX ruszają na mocno wyjeżdżonych gumach. Postanowiliśmy odpowiedzieć sobie na pytanie – jaki ma to wpływ na jazdę motocyklem crossowym. Przy ocenie posłużyliśmy się stoperem i subiektywnymi odczuciami.

Jak to zmierzyć?

Do pracy zaprzęgliśmy dwóch członków naszej redakcji, jednego o zacięciu enduro (amator), drugiego o zacięciu motocrossowym (zaawansowany amator). Obaj dostali do wykonania dwa proste (na pozór) zadania. Wykonać pięć mierzonych okrążeń na krótkim torze MX oraz przeprowadzić próbę startu. Oba zadania wykonane zostały dwukrotnie. Pierwszy raz na oponach, które miały najeżdżone 40 mth i drugi raz na zupełnie nowiutkich gumach. Stare wyścigowe powiedzenie mówi o tym, że stoper nie kłamie. To wszystko się zgadza, ale ważne były także subiektywne uczucie, szczególnie biorąc pod uwagę, że amatorzy jeżdżą w głównej mierze dla przyjemności, a nie dla robienia wyników.

Tor MX

Nasz tor testowy miał zaledwie 250 metrów długości, krył w sobie kilka nawrotów, whoopsy i kilka skoków. Pomimo niewielkich rozmiarów tor okazał się idealny do przeprowadzenia testu, głównie z uwagi na zróżnicowane profile zakrętów i różną twardość podłoża, co natychmiast ilustrowało rozbieżności różnice w zachowaniu obu kompletów opon.

Próba na torze wypadła zgodnie z naszymi przewidywaniami. Średni czas uzyskany przez naszego amatora (Lovtza), to 31,82 sekundy, podczas gdy nasz zaawansowany amator jechał znacznie szybciej kręcąc średni czas na poziomie 28,15. Po zmianie opon czasy poprawiły się. Dzięki lepszej przyczepności na twardych nawrotach i poprawionej trakcji na odcinkach toru o luźnej nawierzchni nawet amator był w stanie pojechać o ponad 2 sekundy szybciej na okrążeniu uzyskując średni czas 29,74 sekundy. Nasz szybszy amator również poprawił swój czas, choć nie aż tak znacząco jadąc nieco ponad sekundę szybciej – średni wynik dla okrążenia to 27,09 sekundy.

Wnioski? Choć różnice w średnich czasach okrążeń nie wydają się duże, w praktyce oznaczają przepaść. 2 sekundy szybciej na króciutkim torze, oznacza że na pięciu kółkach motocyklista amator zyskiwał aż 10 sekund! Podobnie wygląda sprawa w przypadku bardziej zaawansowanego kierowcy. Tutaj poprawa jest mniejsza, ale to logiczne, bo im szybsze tempo, tym trudniej urwać sekundy. W warunkach wyścigowych taka różnica znacząco zmieniać może Waszą pozycję w klasyfikacji generalnej, a w czasie wypraw enduro w bardzo trudnym terenie decydować może o przetrwaniu. Do tego dochodzi jeszcze jeden czynnik, o którym opowiemy za chwilę.

Tor MX - opony zużyte
  Amator   Zaawansowany amator
Okr.   Okr.  
1 30,82 1 28,08
2 30,76 2 26,59
3 32,61 3 28,57
4 31,78 4 28,44
5 33,11 5 29,05
       
Średni (sek.) 31,82   28,15
Tor MX - opony nowe
  Amator   Zaawansowany amator
Okr.   Okr.  
1 30,46 1 27,16
2 29,68 2 26,55
3 29,01 3 27,23
4 28,52 4 26,35
5 31,03 5 28,18
       
Średni (sek.) 29,74   27,09

Próba startu

Na nasz odcinek startowy wybraliśmy 60 metrowy odcinek o możliwe luźnej nawierzchni. To typowy dystans od bramki startowej do pierwszego zakrętu, a luźna nawierzchnia dobrze weryfikuje to, jak spisują się opony. Jakie wyniki uzyskaliśmy?

Start - opony zużyte
  Amator   Zaawansowany amator
Próba   Próba  
1 6,51 1 6,33
2 6,48 2 6,24
3 6,12 3 5,57
       
Średni (sek.) 6,37   6,04
Start - opony nowe
  Amator   Zaawansowany amator
Próba   Próba  
1 6,05 1 5,25
2 5,53 2 5,22
3 5,41 3 5,36
       
Średni (sek.) 5,66   5,27

Zarówno nasz testowy amator, jak i zaawansowany amator poprawili swoje starty. Poprawę trakcji czuć było natychmiast, nasza testowa Husqvarna FC250 wykazywała w przypadku nowych opon zdecydowanie większą tendencję do wstawania na gumę i mniejszą tendencję do uślizgu opon.

Nasz amator uzyskał czas średni o ponad pół sekundy lepszy na nowych oponach. Zaawansowany amator mający większą praktykę w crossowych startach jechał na świeżych gumach o blisko 0,8 sekundy szybciej. Czy to dużo?

Jak łatwo policzyć przy pokonaniu 60 metrów w czasie około 6 sekund, średnia prędkość motocykla na tym dystansie oscyluje w graniach 10 m/s. To z kolei oznacza, że pół sekundy różnicy oznacza dla amatora około pięciu metrów różnicy na końcu odcinka pomiarowego, a dla zaawansowanego amatora ta różnica jest jeszcze większa. W sytuacji gdy zawodnicy na starcie walczą o każdy centymetr przewagi, aby wejść w pierwszy zakręt na pozycji lidera, te kilka metrów różnicy będzie miało ogromne znaczenie. Oczywiście różnice te będą zawsze wypadkową wielu czynników, nie tylko stopnia zużycia ogumienia. Technika startów, ustawienia zawieszeń, waga zawodnika to tylko niektóre z nich. Nasz test nie pozostawia jednak wątpliwości co do tego, że opony mają na wynik końcowy ogromny wpływ.

Wrażenia subiektywne

To o czym pisaliśmy wyżej, to rzeczy, które da się zmierzyć stoperem. Pytanie co z wrażeniami subiektywnymi i czy mają one jakiekolwiek znaczenie? Obaj nasi testerzy byli zgodni co do tego, że różnica w zachowaniu motocykla na obu kompletach opon jest wyraźna i natychmiast wyczuwalna. Motocykl na nowych oponach prowadzi się o wiele pewniej i daje się precyzyjniej kontrolować. Większa stabilność oznacza, że kierowca wcześniej i mocniej otwiera gaz. Huska miała także mniejszą tendencję do uślizgu gdy lądowała na zeskokach, łatwiej wprowadzała się w złożenie. Na twardych nawrotach nowe ostre kostki zdecydowanie lepiej wgryzały się w podłoże, przez co tendencja do nadmiernego poślizgu tylnego koła była wyraźniej niższa. Ciąg i przyspieszenia na wyjściach z takich zakrętów były zdecydowanie lepsze i to właśnie tutaj naszym zdaniem najbardziej poprawialiśmy czasy.

Lepsza kontrola nad motocyklem to nie tylko lepsze czasy. To także mniejsze zmęczenie kierowcy. Tym, którzy potrafią spędzić cały dzień w trudnym terenie albo startują w zawodach Cross Country nie trzeba tłumaczyć jak bardzo jest to ważne. Lepsza kontrola nad motocyklem i mniejsze zmęczenie kierowcy to także mniejsze ryzyko głupiej wywrotki i ewentualnej kontuzji. A zdrowie jak wiemy jest bezcenne.

Dodajmy do tego jeszcze jedną szalenie istotną kwestię. Prawidłowo pracujące opony to także prawidłowa praca zawieszenia. Próbując ustawić zawias na wyżartych oponach możecie kręcić śrubami całe dnie, a motocykl i tak nie będzie chciał skręcać, hamować i prawidłowo przyspieszać. Opony, to podstawa.

Mały wydatek, dużo korzyści

Opony offroadowe są znacząco tańsze od opon szosowych, a jednocześnie są relatywnie trwałe. Nie trzeba ich zmieniać po jednym dniu jazdy, jak ma to miejsce w przypadku szosowych gum wyścigowych. Jak pokazuje nas test istnieje wyraźna różnica w zachowaniu motocykla przy jeździe na starych i nowych gumach. To akurat wiedzą wszyscy, my natomiast chcieliśmy pokazać Wam na liczbach jak duża jest to różnica. Dobre opony są dobre dla Was i dla Waszego motocykla. Nie oszczędzajcie na nich, bo to się po prostu nie opłaca.

  NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia

Materiał powstał we współpracy z:

bridgestone-logo-nowe

nowe vs stare opony mxbattlecross x30 opony
brigdestone battlecross x30stara kontra nowa opona
bridgestone battlecrosszmiana opony cross
offroad zmiana oponbridgestone x 30 opony
bridgestone zmiana oponzmiana opon mx bridgestone
zmiana opon mxopony bridgestone mx zmiana
os husqvarna fcopony bridgestone mx huska
pomiar czasu opony mxzakret bridgestone battlecross
opony bridgestone mx zlozenieprzed starem opony mx
husvarna bridgestone 2015ladowanie bridgestone husqvarna
lowca husqvarna bridgestonena gumie husqvarna bridgestone
na skoku bridgestone husqvarnana starcie bridgestone husqvarna
w zakrecie bridgestone husqvarnaopony bridgestone mx prosta
opony bridgestone mx startopony bridgestone mx w koleinie
banda bridgestone husqvarnafox bridgestone husqvarna
ladowanie wior bridgestone husqvarnaopony bridgestone mx koleina
opony bridgestone mx zakretskok bridgestone husqvarna
whoopsy bridgestone husqvarnazakret zlozenie bridgestone husqvarna
jest ok bridgestonenowe bridgestone x30
procedura startu bridgestone husqvarnaprzed startem
opony bridgestone mx startyopony bridgestone mx zmiana opon
 najazd na skok bridgestone husqvarna
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę