Kawasaki Versys 650 2015 - Pan Rozsądek

Autor: Michał Mikulski 2015.01.23, 14:39 18 Drukuj

Versys 650 w moim odczuciu to najrozsądniejszy i jeden z bardziej uniwersalnych motocykli w ofercie Kawasaki, a może i w ofercie wszystkich japońskich producentów w ogóle. O ile w przypadku Versysa 1000 pojemność i waga może odstraszać, tak z Versysem 650 poradzi sobie każdy.

Kawasaki pod wizerunkiem mocnej, agresywnej marki produkuje bardzo racjonalne motocykle. Niech za przykład posłuży chociażby Z1000, który w skórze kosmicznego streetfightera ukrywa neutralne podwozie i przyjazny, elastyczny silnik. Z1000SX to sportowo-turystyczny pożeracz kilometrów, popularne w Polsce małe odmiany Ninji (Ninja 250 i Ninja 300) to idealne motocykle dla zaczynających przygodę z jednośladami. Recenzowany przez nas ostatnio Versys 1000 wpisuje się w tą tendencję, odkładając - w odróżnieniu do konkurencji - offroadowe przechwałki na bok, utylizując w pełni swoje szosowe właściwości.

W ten sposób płynnie dochodzimy do kolejnego dziecka Kawasaki, które zdaje się iść tym samym tropem - najmniejszego z rodziny Versys modelu Versys 650. Pierwsza generacja Versysa 650 była bardzo mocno spokrewniona z modelem ER6, a co za tym szło poprzednika można było śmiało określać mianem funbike’a. Nowe wcielenie dwucylindrówki japońskiego producenta idzie w nieco innym kierunku.

Rozsądnie wygląda

Po pierwsze, nowy Versys wygląda na prawdę dobrze! Nasz redaktor naczelny przy okazji testu poprzedniej generacji z nieznanych nam powodów mówił, że motocykl mu się podoba, ale nie oszukujmy się - nie był to najbardziej urodziwy pojazd w segmencie. Wraz z modelem 2015 jest lepiej, a właściwie jest bardzo dobrze - z daleka ciężko odróżnić model 1000 od 650. Unifikacja designu wewnątrz rodziny Versys, oraz zbliżenie go do pozostałych produktów Kawasaki, była myślą przewodnią podczas projektowania nadwozia. Versys 650 otrzymał nową twarz, która mi się podoba. Dużym plusem w moim odczuciu są, co wspominałem przy okazji recenzji Versysa 1000, jednolite, perłowe lakiery. Poza kującym w oczy zielonym, biały Versys prezentuje się odpowiednio elegancko.

Za sterami kolejne miłe zaskoczenie - nowy komplet instrumentów zastąpił miejsce tanio wyglądających poprzedników. Analogowo-cyfrowy miks oprócz standardowego wyświetlacza przebiegu całkowitego i dwóch przebiegów dziennych, oferuje także ekonomizer (ze średnim i aktualnym spalaniem), informacje o pozostałym zasięgu oraz mało przydatną kontrolkę świecącą się, gdy jesteśmy w najlepszym “dla niskiego spalania” zakresie obrotów. Pozycja za kierownicą to kolejne miłe zaskoczenie. Dzięki przesunięciu podnóżków od 20mm do przodu i o 15mm w dół jest bardziej zrelaksowana niż w poprzedniku, a już tam nie było na co narzekać. Na motocyklu siedzi się jak na typowym turystyku, z kolanami ugiętymi pod prawie prostym kątem. Zgrywa się to idealnie z szeroką kierownicą, umożliwiając w rezultacie zajęcie wyprostowanej i komfortowej pozycji. W tym momencie należą się także brawa za regulowane klamki hamulca i sprzęgła.

Rozsądnie jeździ

Dwucylindrowa jednostka pracuje cicho i równo. Dzięki zastosowaniu nowych gum mocujących silnik (oraz podnóżki) zredukowano odczuwalne wibracje do minimum. Twin o pojemności 649ccm dzięki zmianom w elektronice oraz nowemu układowi wydechowemu generuje teraz 69 KM przy 8,500 obr/min (w poprzednim modelu moc był o 5 KM niższa), choć brak mocy nigdy nie był problem Versysa. Mały dwucylindrowiec jest wystarczająco elastyczny by radzić sobie nawet z najciaśniejszymi zakrętami pokonywanymi na za wysokim biegu, bardzo rzadko reagując jakimkolwiek zawahaniem czy czkawką. Praktycznie w całym zakresie obrotów odczuwalny jest solidny kop (i mówię to jako właściciel gaźnikowej SV-ki, niegdyś wzoru jeśli chodzi o moc w twinach tej klasy pojemnościowej), a Versys traci oddech dopiero przy wysokich prędkościach. Jednostka napędowa nie zaskakuje niczym, czego nie znaliśmy z poprzedniego modelu. Osobiście, brakowało mi nieco agresywniejszych dźwięków dobiegających z tłumika, ale ustalmy - to nie pojazd do terroryzowania osiedlowych parkingów.

Dużo więcej zmian znajdziemy w podwoziu Versysa 650. Z przodu zastosowano nowe zawieszenie marki Showa, model SFF (Separate Function Fork) z odseparowaną regulacją dobicia i odbicia pomiędzy dwa amortyzatory. Przedni widelec posiada pełną regulację, zaś pracujący z tyłu amortyzator KYB wygodną regulacją wstępnego napięcia sprężyny (obsługiwana bez użycia narzędzi). Już po kilkach kilometrach czuć, że w kwestii zawieszenia zrobiono sporo - zwłaszcza z przodu, gdzie stosunkowo komfortowe nastawy dają ogromny zapas bezpieczeństwa.

Versys 650 posiada drugą twarz. Oprócz uniwersalnego, wygodnego i lekkiego sprzętu, to także pogromca ciasnych winkli na słabej jakości drogach. Sycylijskie drogi poprzecinane są nierównościami, błotem naniesionym ze skraju jezdni i niedużymi kamieniami wulkanicznego pochodzenia (notabene, Etna wybuchła tydzień po naszym powrocie do Polski) - jeśli do tego dodać niską temperaturę, spadającą poniżej 5 stopni Celsjusza, to nie wydaje się to być idealny krajobraz do jazdy motocyklem. Nic bardziej mylnego - Versys 650 czuł się w takich warunkach jak ryba w wodzie. Motocykl mimo wysoko położonego środka ciężkości pozostaje stabilny, a lubiący wkręcać się na obroty silnik sprzyja agresywnemu śmiganiu. A na to wszystko należy dodać wybaczające zawieszenie i, o czym wcześniej nie wspominałem, kompletnie nowe hamulce. Dostarczony przez Nissin układ z dwutłoczkowymi zaciskami, dwoma 300mm tarczami z przodu i 250mm tarczą z tyłu, działa rewelacyjnie. Nie wymaga dużo siły, punkt pracy jest wyraźny i nawet po serii ostrych hamowań nie wykazywał tendencji do “pompowania”. Opcjonalnie Versysa można doposażyć w ABS.

Rozsądnie kosztuje

Minusy? Brak centralnej stopki może nieco ostudzić zapał podróżników. Mimo pozytywnego pierwszego wrażenia, na dłuższą metę kanapa daje się we znaki (druga opcja, że mam - za przeproszeniem - zbyt kościste pośladki). Z drugiej strony Versys posiada duży, 21. litrowy zbiornik paliwa (w poprzedni modelu 19 litrów), co przy spalaniu w granicach 4,5 l/100km daje przyzwoity zasięg. Do tego regulowana (bez potrzeby użycia narzędzi) szyba oraz możliwość łatwego montażu dedykowanych kufrów. Na potrzeby tych ostatnich subfreame został wzmocniony, więc można zapakować się po przysłowiowy “dach”.

Versys 650 w moim odczuciu to najrozsądniejszy i jeden z bardziej uniwersalnych motocykli w ofercie Kawasaki. Jak w przypadku Versysa 1000 pojemności i waga może odstraszać, tak z Versysem 650 poradzi sobie każdy. Jak poprzedni model nastawiony był na przyjemność z jazdy, kosztem właściwości turystycznych, tak nowy Versys odnajdzie się prawie w każdej sytuacji. Przyjazny silnik, dające poczucie kontroli podwozie, wygodna pozycja i niskie spalanie - czego chcieć więcej? A teraz najlepsze - Versys 650 będzie kosztował w podstawowej wersji w Polsce 29,900 zł. Za 31,900 zł dostaniecie wersję z ABS-em, polski importer przygotował także wersję Adventure (znajomo brzmiąca nazwa to nie przypadek, tak F700GS, patrzę w twoją stronę). W jej skład wchodzą handguardy, dodatkowe oświetlenie LED oraz spore (28. litrowe) kufry boczne, do których nie potrzeba osobnego kluczyka.

Kawasaki z ceną Versysa 650 ewidentnie uderzyło w Suzuki V-Stroma. Chwalony przez nas V-Strom 650 wyposażony w ABS według cennika Suzuki to 34,900 zł. Dokładając 1000 zł dostajemy w pełni doposażony motocykl, który w niczym od Suzuki nie odstaje. Nie wspomnę nawet o 38,000 zł, które trzeba zapłacić za BMW F700GS. Jedyne zagrożenie może rodzić się w stajni Yamahy. Oparty o trzycylindrowe MT-09 model Tracer zdobył nasze serca, jeśli powstanie turystyczna wersja MT-07 (a powstanie!), w ciemno można zakładać, że będzie zbliżona cenowo do Versysa.

Póki co jednak, jeśli szukasz uniwersalnego, przyjaznego dla kieszeni i kierowcy motocykla, który oferuje turystyczne właściwości, Kawasaki Versys 650 to maszyna, której szukasz. O ile tylko cały ten rozsądek Cię w międzyczasie nie zanudzi…

Pulsy dodatnie

- elastyczny, oszczędny i jak trzeba agresywny silnik
- dopracowane podwozie
- markowe podzespoły zawieszenia z regulacją
- bogate wyposażenie
- CENA!

Plusy ujemne

- brak centralnej podstawki
- na dłużą metę niewygodne siedzisko
- zerowe właściwości terenowe

Konkurenci:
enduro f800gs bmw test a mg 0043
DL z boku Suzuki DL650 test

Dane techniczne

Model Kawasaki Versys 650
Silnik 
Typ silnika Dwucylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, DOHC, 8-zaworowy
Pojemność 649 cm3
Średnica x skok tłoka 85 x 60 mm
Stopień sprężania 10,8:1
Moc maksymalna 51 kW prz 8,500 / obr.min
Maksymalny moment obrotowy 64 Nm / 7,000 obr/min
Układ smarowania Mokra miska olejowa
Układ paliwowy Wtrysk paliwa
Układ zapłonu Elektroniczny
Układ rozrusznika Elektryczny
Skrzynia biegów 6-biegowa
Podwozie 
Układ przedniego zawieszenia Widelec USD 41 mm, Showa SFF
Układ tylnego zawieszenia Monoshock KYB z regulacją napięcia wstępnego sprężyny
Hamulec przedni Podwójny tarczowy, Ø 300 mm
Hamulec tylny Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 250 mm
Opona przednia 120/70 ZR17M/C
Opona tylna 160/60 ZR17M/C
Wymiary 
Długość całkowita 2 165 mm
Szerokość całkowita 840 mm
Wysokość całkowita 1450 mm
Wysokość siodełka 840 mm
Minimalny prześwit 170 mm
Waga w stanie gotowym do jazdy 215 kg
Pojemność zbiornika paliwa 21 L
Zdjęcia
2015 versys 650 w akcji2015 versys 650 nowy model
2015 versys 650 sycylia2015 versys 650 full wypas
kawasaki versys 650 2015 nowy650 versys 2015 jedzie
kawasaki versys 650 2015 sycyliakawasaki versys 650 2015 we wloszech
kawasaki versys 650 2015 w akcjikawasaki versys 650 2015 w zakrecie
2015 versys 650 zakretkawasaki versys 650 2015 przez plot
kawasaki versys 650 2015 zakretkawasaki versys 650 2015 zarowka
kawasaki versys 650 2015 zlozeniekawasaki versys 650 2015 za plote
kawasaki versys 650 2015 w winklunowy versys 2015 z boku
2015 versys 650 scigacz pl2015 versys 650 zlozenie
kawasaki versys 650 2015 wlochy650 versys 2015 i skreca
maly versys 2015 bialymaly versys 2015 bok
maly versys 2015 tylnowy versys 2015 basen
maly versys 2015 woda2015 versys 650 czarno bialy
650 versys 2015 rozne kolory650 versys 2015 gama modeli
nowy versys 2015 na wodanowy versys 2015 od przodu
nowy versys 2015 prawy boknowy versys 2015 sycylia
2015 versys 650 gamamaly versys 2015 basen
2015 versys 650 hamulce2015 versys 650 bialy
2015 versys 650 showa2015 versys 650 regulacja
650 versys 2015 crashpad650 versys 2015 fotel
650 versys 2015 hanguard2015 versys 650 tylny hamulec
maly versys 2015 gniazdkomaly versys 2015 lampy
maly versys 2015 podgrzewane manetkimaly versys 2015 dwa gary
nowy versys 2015 kyb regulacjamaly versys 2015 topcase
nowy versys 2015 przodnowy versys 2015 manetki
nowy versys 2015 regulacjanowy versys 2015 przyrzady
650 versys 2015 wyswietlacznowy versys 2015 wlew
maly versys 2015 kufernowy versys 2015 zegary
 maly versys 2015 szyba
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę