tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Hyosung GT125 - rodzynek klasy A1
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Hyosung GT125 - rodzynek klasy A1

Autor: Lovtza 2015.06.26, 16:16 47 Drukuj

Szaleństwo jakie zapanowało na punkcie motocykli klasy 125 wydaje się ani na chwilę nie słabnąć. Maszyny, którymi można jeździć na podstawie prawa jazdy kategorii B sprzedają się jak ciepłe bułeczki i stanowią już ponad 70% wszystkich sprzedawanych motocykli w Polsce.

NAS Analytics TAG

Jak się wyróżnić w takiej masie? Hyosung ma na to swój pomysł. GT125 ma po prostu wyglądać i jeździć jak duży motocykl. Sprawdzamy na ile skutecznie udało się wprowadzić w życie ten prosty plan.

Duży motocykl

Hyosung GT125 to całkiem spory motocykl. Siedzi się na nim jak na maszynie klasy 500cc. To dobra wiadomość dla kierowców większych posturą. Pozycja za sterami jest wygodna, choć do jazdy po mieście nieco zbyt mocno pochylona do przodu. Ergonomia, wskaźniki, przełączniki – wszystko to jest kopią rozwiązań, jakie na co dzień spotykamy w większych motocyklach. Duży zbiornik paliwa, pozwala porządnie zaprzeć się o niego w trakcie jazdy w zakrętach, siodło kierowcy jest całkiem wygodne, ale nawet w dużym nadwoziu konstruktorzy nie ustrzegli się przywar typowych dla mniejszych motocykli.

NAS Analytics TAG

Nawet jeśli 125-tki nie są idealnym pojazdem do wożenia pasażera, to obiektywnie rzecz biorąc siedzenie plecaka jest słabe. Lusterka mają nieco za krótkie ramiona, co utrudnia wgląd w to, co dzieje się za plecami kierowcy. Przydałby się także porządny schowek. Zestaw wskaźników który pamięta czasy, gdy polska była potęgą stoczniową, również nie powala ilością dostarczanych informacji i jakością ich ekspozycji - szczególnie na tle nowoczesnej europejskiej i japońskiej konkurencji. Jakość użytych materiałów i jakość montażu jest… typowa dla Hyosunga. Odstaje od tego, co znamy z motocykli japońskich, ale jednocześnie jest zdecydowanie lepsza, niż w przypadku maszyn od chińskich dostawców. Szkoda też, że zapomniano o np. regulacji dźwigni hamulca i sprzęgła.

Nie są to jednak słabości przekreślające Hyosunga. Nie zapominajmy, że ma to być przystępny cenowo pojazd w swojej klasie dla tych którzy chcą niezawodną maszynę wyglądającą i pracującą jak większy sprzęt.

V2

No właśnie. Aby motocykl wyglądał i pracował jak większy sprzęt, musi mieć większy silnik. Miażdżąca większość 125-tek wyposażona jest w tanie jednocylindrowe silniki. To rozwiązanie jest logiczne, bo małe single, nawet te produkowane przez porządnych chińskich podwykonawców, są dopracowane do perfekcji oferując wysoki poziom niezawodności i małe zużycie paliwa. Jak zawsze, jest także druga strona medalu, bo jednocylindrowce mają swoje ograniczenia. Zazwyczaj oferują niższą moc oraz słabszą kulturę pracy. Właśnie tutaj do akcji wchodzi dwucylindrowy silnik Hyosunga.

Powiedzmy sobie jasno - nie jest to jednostka napędowa specjalnie wyrafinowana. Chłodzenie powietrzem i olejem to rozwiązanie znane już przed II Wojną Światową, podobnie zresztą jak zasilanie gaźnikiem. Taka konfiguracja oznacza konieczność relatywnie długiego rozgrzewania silnika i nauczenia się sprawnego operowania cięgnem ssania przy zimnych startach. Mimo to dwucylindrowiec robi swoją robotę. Dzięki czterozaworowym głowicom obroty sięgają 11000 obr/min, a moc to 14,5 KM, czyli blisko maksimum dla klasy A1. Silnik chętnie wkręca się na obroty i dobrze reaguje na gaz. W czasie jazdy po mieście zapewnia to niezłe jak na tą klasę osiągi.

Poza plusami technicznymi, warto wspomnieć o plusach wizualnych. Silnik GT125 wygląda na dużo większy, niż jest w rzeczywistości. Jest także estetycznie pomalowany i wyeksponowany w bryle pojazdu. To także część pozytywnego odbioru maszyny, gdy podchodzi się do niej przed jazdą.

Stabilne podwozie

Podwozie to generalnie rzecz biorąc kolejna mocna strona Hyosunga. Widelec teleskopowy z przodu i stalowy wahacz z centralnym amortyzatorem z tyłu nie porażają wyrafinowaniem, ale podobnie jak silnik – robią dobrą robotę. Mógłbym ponarzekać, że brak tutaj możliwości regulacji, ale przypominam, że mówimy o przystępnej cenowo 125-ce. Podobnie jest z hamulcami. Co prawda zacisk nie wygląda na przeszczepiony żywcem z maszyny WSBK, ale razem z 300-milimetrową tarczą nieźle daje sobie radę. Trudno tutaj oczekiwać więcej.

Ewidentnym minusem są natomiast opony zastosowane w tej maszynie. Ja rozumiem, że to nie jest bestia idąca na trzecim biegu z gazu na gumę, ale ogumienie Shinko wywiesza białą flagę przy pierwszych kroplach deszczu. Nawet na suchej nawierzchni opony te nie dają precyzji prowadzenia i przyczepności, której wymagałaby dynamika motocykla. Osobiście eksploatację Hyosunga rozpocząłbym właśnie od wymiany kapci.

Na drodze

Jak działa dwucylindrowa „setka” na drodze publicznej? W przypadku jazdy miejskiej jest to pojazd umożliwiający sprawne poruszanie się w gęstym ruchu miejskim. Nawet jeśli moc to tylko 14,5KM w praktyce nikt i nic nie będzie od Was szybsze w porannych korkach. Wąski motocykl intuicyjnie przeciska się między samochodami, hamulce dobrze dają sobie radę z ostrymi hamowaniami, a podwozie nieźle spisuje się na dziurawych miejskich ulicach ze zmienną nawierzchnią i zatopionym gdzieniegdzie w asfalcie torowiskiem. O oponach już pisałem. Spisują się słabo, szczególnie jeśli chcecie korzystać z motocykla regularnie, niezależnie od warunków atmosferycznych.

Sama jednostka napędowa ma sporo mocy jak na swoją klasę, ale dwucylindrowy układ sprawia, że do jej wydobycia potrzeba więcej obrotów. Nie jest to problem, bo piec pracuje bardzo kulturalnie i nie meczą go obroty. Po prostu chodzi o przyzwyczajenie się do korzystania z wyższego ich zakresu. Przed rozpoczęciem eksploatacji warto też dobrze ustawić pod siebie wszystkie dźwignie, bo sprzęgło i skrzynia nie pracują przesadnie lekko i precyzyjnie. Zmiana przełożenia powinna być raczej zdecydowana.

Poza miastem, albo na obwodnicach przewaga Hyosunga nad innymi 125-tkami staje się wyraźna. Większa moc bez problemu rozpędza maszynę do 115 km/h, a w sprzyjających warunkach na liczniku zobaczycie ponad 125 km/h. To bardzo dobre osiągi jak na maszynę tej klasy. Co ważne, GT125 nie męczy się jazdą z wyższymi prędkościami, nie zdradza objawów przegrzania, z wnętrza nie wydobywają się dziwne dźwięki.

Dużą zaleta koreańskiego motocykla jest kombinacja niskiego zużycia paliwa, oscylującego w przedziale 2,5-3,0 litra na 100 km oraz dużego baku. Jeśli mieszkasz w mieście i masz kilka kilometrów do pracy, oznacza to, że będziesz dojeżdżał do niej tankując raz w miesiącu.

GT125 Polsce

Jeszcze niedawno Hyosung GT125, podobnie jak wiele innych motocykli tej klasy, był pojazdem praktycznie niesprzedawalnym w Polsce. Za 13 500 zł, bo tyle kosztuje teraz GT, można było bowiem kupić większy, używany sprzęt. Nowelizacja przepisów o kierujących pojazdami, wywróciła jednak rynek do góry nogami. Po 125cc sięgają nie tyle rasowi motocykliści, co kierowcy samochodów, którzy nie mają kategorii A, co z kolei zmienia kompletnie kalkulację.

Hyosung to kawał porządnego motocykla w dobrych pieniądzach. Ma swoje braki i ograniczenia, ale ma też niezaprzeczalne zalety, które sprawiają, że dla wielu kupujących będzie bardzo atrakcyjną ofertą na rynku. Na korzyść Koreańczyka działa także udokumentowana historia przyzwoitej trwałości i niezawodności.

Dane techniczne:

Silnik  
Typ chłodzony olejem DOHC 4- zawory na cylinder
Pojemność 124ccm
Średnica x skok tłoka 44 x 41
Stopień sprężania 11.3 : 1
Moc maksymalna 14,5KM  10,92kW@10500RPM
Maksymalny moment obrotowy 10,2 Nm@9750RPM
Układ zasilania Gaźnik
Smarowanie Obieg wymuszony, mokra miska olejowa
Przeniesienie napędu  
Sprzęgło Wielotarczowe, mokre, manualne
Skrzynia biegów 5-cio stopniowa
Przeniesienie napędu na tylną oś Łańcuch x-oring
Podwozie  
Długość 2090mm
Wysokość 1130mm
Szerokość 700mm
Rozstaw osi 1435mm
Prześwit 175mm
Wysokość siedzenia 830mm
Hamulce Przód / Tył 300ø tarcza pół-pływająca, zacisk 2-tłoczkowy
230ø tarcza pół-pływająca, zacisk 2-tłoczkowy
Zawieszenie Przód/Tył teleskop olejowy
stalowy wahacz, pojedynczy amortyzator hydrauliczny z możliwością regulacji napięcia wstępnego
Opony p: 110/90 ZR-17  t: 150/70ZR-17
Pojemność zbiornika 17L
Masa pojazdu gotowego do użytku 167kg
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Hyosung GT125 2015  m
NAS Analytics TAG
Hyosung GT125 2015 jazda m
Hyosung GT125 2015 miasto m
Na miescie Hyosung GT125 2015  m
Hyosung GT125 2015 lewy bok m
Lewy profil Hyosung GT125 2015  m
Prawy bok Hyosung GT125 2015  m
Prawy profil Hyosung GT125 2015  m
Hamulce Hyosung GT125  m
Hyosung GT125  m
Hamulce Hyosung GT125  mHyosung GT125  m
Hyosung GT125 wymiennik  mHyosung GT125 zegary m
Kolo Hyosung GT125  mLampa Hyosung GT125  m
Od tylu Hyosung GT125  mPodnozek pasazera Hyosung GT125  m
podstawka Hyosung GT125  mPrzelacznik Hyosung GT125  m
Sety Hyosung GT125  mSiedzenia Hyosung GT125  m
Silnik Hyosung GT125  mTlumik Hyosung GT125  m
V2 Hyosung GT125  mZacisk Hyosung GT125  m
Zestaw napedowy Hyosung GT125  m
Komentarze 12
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê