Hyosung GT125 - rodzynek klasy A1
Szaleństwo jakie zapanowało na punkcie motocykli klasy 125 wydaje się ani na chwilę nie słabnąć. Maszyny, którymi można jeździć na podstawie prawa jazdy kategorii B sprzedają się jak ciepłe bułeczki i stanowią już ponad 70% wszystkich sprzedawanych motocykli w Polsce.
Jak się wyróżnić w takiej masie? Hyosung ma na to swój pomysł. GT125 ma po prostu wyglądać i jeździć jak duży motocykl. Sprawdzamy na ile skutecznie udało się wprowadzić w życie ten prosty plan.
Duży motocykl
Hyosung GT125 to całkiem spory motocykl. Siedzi się na nim jak na maszynie klasy 500cc. To dobra wiadomość dla kierowców większych posturą. Pozycja za sterami jest wygodna, choć do jazdy po mieście nieco zbyt mocno pochylona do przodu. Ergonomia, wskaźniki, przełączniki – wszystko to jest kopią rozwiązań, jakie na co dzień spotykamy w większych motocyklach. Duży zbiornik paliwa, pozwala porządnie zaprzeć się o niego w trakcie jazdy w zakrętach, siodło kierowcy jest całkiem wygodne, ale nawet w dużym nadwoziu konstruktorzy nie ustrzegli się przywar typowych dla mniejszych motocykli.
Nawet jeśli 125-tki nie są idealnym pojazdem do wożenia pasażera, to obiektywnie rzecz biorąc siedzenie plecaka jest słabe. Lusterka mają nieco za krótkie ramiona, co utrudnia wgląd w to, co dzieje się za plecami kierowcy. Przydałby się także porządny schowek. Zestaw wskaźników który pamięta czasy, gdy polska była potęgą stoczniową, również nie powala ilością dostarczanych informacji i jakością ich ekspozycji - szczególnie na tle nowoczesnej europejskiej i japońskiej konkurencji. Jakość użytych materiałów i jakość montażu jest… typowa dla Hyosunga. Odstaje od tego, co znamy z motocykli japońskich, ale jednocześnie jest zdecydowanie lepsza, niż w przypadku maszyn od chińskich dostawców. Szkoda też, że zapomniano o np. regulacji dźwigni hamulca i sprzęgła.
Nie są to jednak słabości przekreślające Hyosunga. Nie zapominajmy, że ma to być przystępny cenowo pojazd w swojej klasie dla tych którzy chcą niezawodną maszynę wyglądającą i pracującą jak większy sprzęt.
V2
No właśnie. Aby motocykl wyglądał i pracował jak większy sprzęt, musi mieć większy silnik. Miażdżąca większość 125-tek wyposażona jest w tanie jednocylindrowe silniki. To rozwiązanie jest logiczne, bo małe single, nawet te produkowane przez porządnych chińskich podwykonawców, są dopracowane do perfekcji oferując wysoki poziom niezawodności i małe zużycie paliwa. Jak zawsze, jest także druga strona medalu, bo jednocylindrowce mają swoje ograniczenia. Zazwyczaj oferują niższą moc oraz słabszą kulturę pracy. Właśnie tutaj do akcji wchodzi dwucylindrowy silnik Hyosunga.
Powiedzmy sobie jasno - nie jest to jednostka napędowa specjalnie wyrafinowana. Chłodzenie powietrzem i olejem to rozwiązanie znane już przed II Wojną Światową, podobnie zresztą jak zasilanie gaźnikiem. Taka konfiguracja oznacza konieczność relatywnie długiego rozgrzewania silnika i nauczenia się sprawnego operowania cięgnem ssania przy zimnych startach. Mimo to dwucylindrowiec robi swoją robotę. Dzięki czterozaworowym głowicom obroty sięgają 11000 obr/min, a moc to 14,5 KM, czyli blisko maksimum dla klasy A1. Silnik chętnie wkręca się na obroty i dobrze reaguje na gaz. W czasie jazdy po mieście zapewnia to niezłe jak na tą klasę osiągi.
Poza plusami technicznymi, warto wspomnieć o plusach wizualnych. Silnik GT125 wygląda na dużo większy, niż jest w rzeczywistości. Jest także estetycznie pomalowany i wyeksponowany w bryle pojazdu. To także część pozytywnego odbioru maszyny, gdy podchodzi się do niej przed jazdą.
Stabilne podwozie
Podwozie to generalnie rzecz biorąc kolejna mocna strona Hyosunga. Widelec teleskopowy z przodu i stalowy wahacz z centralnym amortyzatorem z tyłu nie porażają wyrafinowaniem, ale podobnie jak silnik – robią dobrą robotę. Mógłbym ponarzekać, że brak tutaj możliwości regulacji, ale przypominam, że mówimy o przystępnej cenowo 125-ce. Podobnie jest z hamulcami. Co prawda zacisk nie wygląda na przeszczepiony żywcem z maszyny WSBK, ale razem z 300-milimetrową tarczą nieźle daje sobie radę. Trudno tutaj oczekiwać więcej.
Ewidentnym minusem są natomiast opony zastosowane w tej maszynie. Ja rozumiem, że to nie jest bestia idąca na trzecim biegu z gazu na gumę, ale ogumienie Shinko wywiesza białą flagę przy pierwszych kroplach deszczu. Nawet na suchej nawierzchni opony te nie dają precyzji prowadzenia i przyczepności, której wymagałaby dynamika motocykla. Osobiście eksploatację Hyosunga rozpocząłbym właśnie od wymiany kapci.
Na drodze
Jak działa dwucylindrowa „setka” na drodze publicznej? W przypadku jazdy miejskiej jest to pojazd umożliwiający sprawne poruszanie się w gęstym ruchu miejskim. Nawet jeśli moc to tylko 14,5KM w praktyce nikt i nic nie będzie od Was szybsze w porannych korkach. Wąski motocykl intuicyjnie przeciska się między samochodami, hamulce dobrze dają sobie radę z ostrymi hamowaniami, a podwozie nieźle spisuje się na dziurawych miejskich ulicach ze zmienną nawierzchnią i zatopionym gdzieniegdzie w asfalcie torowiskiem. O oponach już pisałem. Spisują się słabo, szczególnie jeśli chcecie korzystać z motocykla regularnie, niezależnie od warunków atmosferycznych.
Sama jednostka napędowa ma sporo mocy jak na swoją klasę, ale dwucylindrowy układ sprawia, że do jej wydobycia potrzeba więcej obrotów. Nie jest to problem, bo piec pracuje bardzo kulturalnie i nie meczą go obroty. Po prostu chodzi o przyzwyczajenie się do korzystania z wyższego ich zakresu. Przed rozpoczęciem eksploatacji warto też dobrze ustawić pod siebie wszystkie dźwignie, bo sprzęgło i skrzynia nie pracują przesadnie lekko i precyzyjnie. Zmiana przełożenia powinna być raczej zdecydowana.
Poza miastem, albo na obwodnicach przewaga Hyosunga nad innymi 125-tkami staje się wyraźna. Większa moc bez problemu rozpędza maszynę do 115 km/h, a w sprzyjających warunkach na liczniku zobaczycie ponad 125 km/h. To bardzo dobre osiągi jak na maszynę tej klasy. Co ważne, GT125 nie męczy się jazdą z wyższymi prędkościami, nie zdradza objawów przegrzania, z wnętrza nie wydobywają się dziwne dźwięki.
Dużą zaleta koreańskiego motocykla jest kombinacja niskiego zużycia paliwa, oscylującego w przedziale 2,5-3,0 litra na 100 km oraz dużego baku. Jeśli mieszkasz w mieście i masz kilka kilometrów do pracy, oznacza to, że będziesz dojeżdżał do niej tankując raz w miesiącu.
GT125 Polsce
Jeszcze niedawno Hyosung GT125, podobnie jak wiele innych motocykli tej klasy, był pojazdem praktycznie niesprzedawalnym w Polsce. Za 13 500 zł, bo tyle kosztuje teraz GT, można było bowiem kupić większy, używany sprzęt. Nowelizacja przepisów o kierujących pojazdami, wywróciła jednak rynek do góry nogami. Po 125cc sięgają nie tyle rasowi motocykliści, co kierowcy samochodów, którzy nie mają kategorii A, co z kolei zmienia kompletnie kalkulację.
Hyosung to kawał porządnego motocykla w dobrych pieniądzach. Ma swoje braki i ograniczenia, ale ma też niezaprzeczalne zalety, które sprawiają, że dla wielu kupujących będzie bardzo atrakcyjną ofertą na rynku. Na korzyść Koreańczyka działa także udokumentowana historia przyzwoitej trwałości i niezawodności.
Dane techniczne:
Silnik | |
Typ | chłodzony olejem DOHC 4- zawory na cylinder |
Pojemność | 124ccm |
Średnica x skok tłoka | 44 x 41 |
Stopień sprężania | 11.3 : 1 |
Moc maksymalna | 14,5KM 10,92kW@10500RPM |
Maksymalny moment obrotowy | 10,2 Nm@9750RPM |
Układ zasilania | Gaźnik |
Smarowanie | Obieg wymuszony, mokra miska olejowa |
Przeniesienie napędu | |
Sprzęgło | Wielotarczowe, mokre, manualne |
Skrzynia biegów | 5-cio stopniowa |
Przeniesienie napędu na tylną oś | Łańcuch x-oring |
Podwozie | |
Długość | 2090mm |
Wysokość | 1130mm |
Szerokość | 700mm |
Rozstaw osi | 1435mm |
Prześwit | 175mm |
Wysokość siedzenia | 830mm |
Hamulce Przód / Tył | 300ø tarcza pół-pływająca, zacisk 2-tłoczkowy 230ø tarcza pół-pływająca, zacisk 2-tłoczkowy |
Zawieszenie Przód/Tył | teleskop olejowy stalowy wahacz, pojedynczy amortyzator hydrauliczny z możliwością regulacji napięcia wstępnego |
Opony | p: 110/90 ZR-17 t: 150/70ZR-17 |
Pojemność zbiornika | 17L |
Masa pojazdu gotowego do użytku | 167kg |
|
Komentarze 12
Poka¿ wszystkie komentarzeCo to jest ,,p³ug pod silnik ,, dla Hyosunga ? Mo¿na to dostaæ w serwisie ?
Odpowiedzpomo¿e kto¶ zidentyfikowaæ model kurtki noszonej przez prezentera z pocz±tku filmu o Hyosung GT125?? bardzo proszê o pomoc
OdpowiedzPoprawnie po polsku piszemy "TÊ klasê" nie T¡ klasê
OdpowiedzBrawo za offtop, który nie wnosi nic do tematu, ale skoro tobie wolno to i na mnie siê nikt nie obrazi.
OdpowiedzKupi³em w lutym Gt 125 rocznik 2015 wtedy by³ jeszcze po 12 tys. z³. Do rzeczy. Potwierdzam - 115 -120 km/h z pasa¿erem bez wiêkszego problemu. Ja wa¿ê 72 kg plecaczek 50 kg. Przyspieszenie tez ...
Odpowiedzhahaha jakie samochody wyprzedzasz spod ¶wiate³??? przy masie motocykla na poziomie przeciêtnego sprzêta klasy 600 i tym silniczku to chyba tylko betoniarki pe³ne betonu...
OdpowiedzOj chyba je¼dzisz na deskorolce bo nie masz bladego pojêcia jaki ma ten motorek przyspieszenie :) Bez problemu robisz wiêkszo¶æ autek Gtekiem. Pisze przecie¿ o starcie spod ¶wiate³ w mie¶cie a nie o je¼dzie na autostradzie. Mam i wiem jak to przyspiesza. Mówisz o wadze itd. Spróbuj siê przejechaæ na stracie! chocia¿by z CBF 600- my¶lê ¿e zdziwisz siê niesamowicie co ten sprzêt potrafi i jak jest ró¿nica w przyspieszeniu miêdzy tymi motorkami (stoi obok w gara¿u i wiem jak je¼dzi bo wielokrotnie testowane) . Niestety w necie wypowiadaj± siê osoby, które s± wielkimi znawcami motocykli ale z Youtuba. Najpierw zobacz naocznie jak dany motorek je¼dzi , co potrafi a potem wal takie kocopa³y.
OdpowiedzRazem z motorem wa¿ysz jakie¶ 240kg wiêc masz stosunek mocy do masy porównywalny z Fiatem Punto 1.2 60KM przyspieszaj±cym nieco lepiej ni¿ przegubowy Ikarus... a jak do tego jeszcze we¼miesz plecaczek to chyba tylko w snach co¶ wyprzedzasz t± pierdziawk±...
OdpowiedzJak kolega na motocykl napisa³ 'motor' , nie ma co wiêcej dyskutowaæ :]
Odpowiedzwow, có¿ to za straszne blu¼nierstwo! a tak na serio to takie przewra¿liwienie na punkcie okre¶lenia "motor" s³ychaæ przewa¿nie u ¿ó³todziobów maj±cych moto od tygodnia albo u gimbusów maj±cych ¶ciany wytapetowane plakatami r1 i marz±cych o w³asnych 2 kó³kach
OdpowiedzPotwierdzam wszystko co napisa³e¶. W³a¶nie tal to wygl±da, na potwierdzenie powiem, ze sam kiedys sie tak bulwersowa³em u¿ywaniem s³owa motor. Z czasem to minê³o, ale gimbazy skuterowej przybywa z czasem.
OdpowiedzMam ten sam silnik w Hyosung Aquila GV 125 c, czyli ichniejszym cruiserze. Wcze¶niej pomyka³em chiñskim rometem. Ró¿nica kolosalna. Jako¶æ wykonania stoi na naprawdê niez³ym poziomie (przynajmniej...
OdpowiedzCo do ceny - GT kosztuje tyle samo w Niemczech i Francji - ponad 3000 EUR, wiêc nie mogli daæ lepszej ceny. W tamtych krajach jako¶ nikt nie mówi, ¿e to za drogo w porównaniu do japoñskiej ...
OdpowiedzW którym niby kraju Europy Hyosung GT 125 dostêpny jest w wersji z wtryskiem? Bo we W³oszech czy Niemczech na pewno nie.
Odpowiedz