tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha AT, wzorowy pustynny wścieklak. Pierwszy scrambler od Yamahy
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

6
5
NAS Analytics TAG

Motul Wash & Wax

Czyści i chroni bez użycia wody. Pozostawia trwałą ochronną woskową powłokę.

Motul
Wash
Wax

Sprawdź cenę >
NAS Analytics TAG

Yamaha AT, wzorowy pustynny wścieklak. Pierwszy scrambler od Yamahy

Autor: Lech Wangin 2025.02.08, 15:12 Drukuj

O motocyklach takich jak Yamaha AT-1, AT-2 i AT-3 mało kto dziś pamięta, a to one właśnie były pierwowzorem tego, co później zwykliśmy określać mianem dual sport. W latach 70. na Zachodzie były dla młodych ludzi fajnym sprzętem do wyszumienia się w terenie i do tego, by postawić pierwsze kroki w terenowym sporcie.

Moda na scramblery, która rozwinęła się już w latach 50. i popularność wyścigów pustynnych w Kalifornii wymusiła na konstruktorach szybki postęp w rozwoju motocykli, które równie dobrze czują się na asfalcie i poza nim. Młoda wówczas i ambitna japońska marka Yamaha oczywiście nie mogła przegapić tego trendu i wypuściła swojego pierwszego scramblera w 1959 roku. Był to model YDS1 Scrambler bazujący na szosowej maszynie YDS1, która z kolei jest uważana za pierwszy sportowy model Yamahy. Produkowano go w latach 1957-59, miał dwucylindrowy, dwusuwowy silnik o pojemność 250 ccm, z pięciobiegową skrzynią, rozwijał moc 20 KM. Maszyna rozpędzała się do 140 km/h, co w tamtym czasie było bardzo dobrym wynikiem w tej klasie pojemnościowej.

Reklama

ZOBACZ NOWE MODELE »
NAS Analytics TAG

Wersja Scrambler różniła się od szosowej szerszą kierownicą, krótszą kanapą, wysoko poprowadzonym układem wydechowym, oponami z bardziej sękatym bieżnikiem i miała płytę chroniącą silnik od spodu. Konstrukcję obu maszyn systematycznie rozwijano i w modelu YDS-3 z 1964 roku silnik dysponował już mocą 24 KM i został wyposażony w system smarowania "Autolube" z oddzielnym zbiornikiem oleju i pompą oleju. Scramblerowa wersja YDS-3C z 1966 roku mogła się już pochwalić mocą ponad 28 KM. W USA model ten był znany jako "Big Bear Scrambler". Produkowano również wersje o pojemności zwiększonej początkowo do 305, a później do 350 ccm.

W miarę jak scramblery rozwijały w wyścigach pustynnych coraz większe szybkości, coraz bardziej stawało się jasne, że motocykle te mają swoje ograniczenia. Bazujące na motocyklach szosowych scramblery były do szybkiej jazdy w terenie zbyt ciężkie, miały zbyt mały prześwit, a zawieszenia słabo radziły sobie z masą motocykla. Potrzeba było bardziej radykalnych rozwiązań i Yamaha stanęła tym oczekiwaniom naprzeciw wypuszczając w 1968 roku model DT-1. W konstrukcji tego motocykla znajdziemy już więcej elementów z maszyny crossowej. Ma ona solidną kołyskowa, podwójną ramę o dużej sztywności. Jej dwusuwowy jednocylindrowy silnik o pojemności 250 ccm jest przeprojektowanym pod kątem produkcji seryjnej silnikiem z maszyny motocrossowej YX26.

DT1 z miejsca stał się hitem i ten motocykl możemy uznać za pierwsze prawdziwe enduro. By rozszerzyć "pole rażenia" Yamaha pomyślała również o modelach o mniejszej pojemności. Pod koniec 1968 roku zaprezentowano model AT-1. Rama i zawieszenie były bardzo podobne jak w DT-1. Skok przedniego widelca wynosił 145 mm, a tylnych amortyzatorów 110 mm. W ramie zamontowano jednocylindrowy silnik dwusuwowy o pojemności 125 ccm rozwijający moc 11,5 KM. Motocykl ważył zaledwie 94 kilogramy i rozpędzał się do 105 km/h. Na pokładzie tej smukłej maszyny nie zabrakło takiego udogodnienia jak rozrusznik elektryczny.  Produkowano również crossową wersję AT-1 MX. Ta wersja miała instalację sześciowoltową i była pozbawiona elektrycznego rozrusznika. Dzięki zwiększeniu stopnia sprężania i zmianie gaźnika silnik osiągał moc 18 KM, a motocykl ważył 91 kilogramów.

Modele AT-1 produkowano w latach 1969-71. W 1972 roku pojawił się następca AT-2. Największą nowością w tym modelu było zastosowanie zaworu membranowego w kanale ssącym, dzięki czemu moc wzrosła do 13 KM przy 7000 obr./min. Zwiększył się także moment obrotowy, a jego przebieg był bardziej korzystny. Krótko mówiąc motocykl stał się nie tylko bardziej zrywny, ale również bardziej elastyczny. Zwiększono również prześwit i minimalnie zmniejszono rozstaw osi, dzięki czemu maszyna była niebywale zwrotna. Masa wzrosła do 100 kg. Wersja crossowa osiągała moc 20 KM. W 1973 roku pojawił się ostatni z tej serii model AT-3. Równolegle Yamaha produkowała bliźniacze modele z nieco większym i mocniejszym silnikiem o pojemności 171 ccm, nosiły one oznaczenia CT-1(15,6KM), CT-2 i CT-3. W 1974 roku zadebiutowały DT 125 i DT 175, ale to już zupełnie inna historia.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę