tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wypadki motocyklistów pod lupą WHO. Jak można poprawić bezpieczeństwo?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wypadki motocyklistów pod lupą WHO. Jak można poprawić bezpieczeństwo?

Autor: Wojciech Grzesiak 2022.10.14, 08:19 6 Drukuj

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) wydała zaktualizowaną wersję podręcznika dla ustawodawców i praktyków w zakresie bezpieczeństwa motocyklistów. To pierwsza od 10 lat aktualizacja i jest związana z nowymi drogowskazami dla poprawy bezpieczeństwa na drogach w latach 2021 - 2030.

Jak podaje WHO, około 30 proc. wypadków śmiertelnych dotyczy motocyklistów, motorowerzystów, użytkowników hulajnóg oraz rowerów elektrycznych. Najwięcej ludzi ginie w Azji, gdzie motocykle są najpopularniejszym środkiem transportu, ale jednocześnie ich użytkownicy dość luźno podchodzą do kwestii bezpieczeństwa. Jednoślady są tam wybierane ze względu na niski koszt zakupu, więc nie można się spodziewać dużych wydatków na ochronę.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Według statystyk WHO w południowych i wschodnich rejonach Azji aż 43 proc. wypadków śmiertelnych jest z udziałem kierujących jednośladami i trzykołowymi rikszami. W Tajlandii i Kambodży, w samym tylko 2016 roku kolejno 73 i 74 proc. wypadków śmiertelnych dotyczyło motocyklistów. Ofiary miały najczęściej od 15 do 34 lat. W swojej instrukcji WHO wskazuje, że w celu poprawy bezpieczeństwa należy poprawić infrastrukturę, która powinna być przemyślana pod kątem wszystkich typów użytkowników. Oberwało się również infrastrukturze drogowej, a nawet poruszono kwestię zakrętów, gdzie wskazano na przykładzie Florydy, że łagodne łuki są bezpieczniejsze, a te ostre zwiększają ryzyko ciężkich obrażeń u motocyklisty o 7,7 proc.

WHO wskazuje, że należy również zwrócić uwagę na jakość nawierzchni, elementy krajobrazu takie jak znaki, bariery energochłonne, a nawet parkingi. Tu organizacja twierdzi, że przy zderzeniu ze stałym elementem drogi ryzyko śmierci wzrasta czternastokrotnie. Dalej wśród czynników ryzyka wymienia się samą specyfikę prowadzenia motocykla, a więc możliwość składania w zakrętach, a także brak odpowiedniego ubioru, błędy w technice hamowania, przekraczanie prędkości, prowadzenie pod wpływem alkoholu, brak odpowiedniego wyszkolenia, ignorancja ze strony kierowców samochodów i wreszcie zbyt wolna reakcja służb na informację o wypadku.

Jak można poprawić bezpieczeństwo? WHO podzieliło zalecenia ze względu na efektywność. Wsród tych z dowiedzioną efektywnością są budowanie osobnych dróg dla motocykli, wprowadzenie obowiązkowego systemu ABS, wprowadzenie obowiązku jazdy w kasku, odpowiednia certyfikacja kasków oraz wzmocnienie kar. Są też takie punkty jak obowiązkowe egzaminy na prawo jazdy oraz obowiązek rejestracji motocykli, co w Europie jest oczywiste, ale w niektórych krajach Azji - niekoniecznie. Są też zalecenia obiecujące, a wśród nich szersze pasy ruchu, elementy uspokajające ruch i ograniczające prędkość, używanie świateł do jazdy dziennej, jazda w odzieży ochronnej i stopniowy system zdobywania uprawnień. Pełną treść dokumentu możecie przeczytać na stronie WHO.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę