tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wypadki drogowe w Polsce w 2023 roku. Policja prezentuje dane. Ilu motocyklistów zginęło na drogach?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wypadki drogowe w Polsce w 2023 roku. Policja prezentuje dane. Ilu motocyklistów zginęło na drogach?

Autor: Wojciech Grzesiak 2024.03.21, 10:06 Drukuj

Policja zaprezentowała szczegółowe dane dotyczące wypadków drogowych w Polsce w 2023 roku. W porównaniu z 2022 rokiem można mówić o poprawie, ale w ogólnym rozrachunku jest ona niewielka. Ile było zdarzeń? Ile osób zginęło? Jak na tle ogółu wygląda kwestia wypadków z udziałem motocyklistów? Zaglądamy do raportu.

W 2023 r. zgłoszono 20 936 wypadków drogowych - to o 386 mniej niż w 2022 r. Zginęły 1893 osoby. To zaledwie o 3 mniej niż w 2022 r. Liczba rannych spadła do 24 742 - to tylko o 2,4 proc. mniej. Liczba kolizji wzrosła z 362 266 do 365 991 - to o 3725 więcej w porównaniu z 2022 r. W 2023 r. w Polsce było 35 915 484 pojazdów silnikowych, w tym 27 227 691 samochodów osobowych, 3 804 413 samochodów ciężarowych oraz 1 923 690 motocykli.

NAS Analytics TAG

Najwięcej wypadków odnotowano w Wielkopolsce (2319), najwięcej zabitych było w woj. mazowieckim (204), a w liczbie rannych przodowała Wielkopolska (2682). Najmniej wypadków zgłoszono na Podlasiu (347), ale to woj. opolskie przoduje w najniższej liczbie zabitych (49). W woj. podlaskim odnotowano też najmniejszą liczbę rannych(371). Najwięcej wypadków wydarzyło się we wrześniu (10,7 proc. ogółu), a najwiecej osób zginęło w sierpniu (10,8 proc. ogółu). Najniebezpieczniejszym dniem tygodnia był piątek. W piątki doszło do 3555 wypadków, najwięcej osób zginęło w poniedziałki i było ich 299. Piątek przoduje też w liczbie rannych (4091).

Do wypadków najczęściej dochodziło przy dobrych warunkach atmosferycznych (13 552), na obszarze zabudowanym (14 893), na prostych odcinkach drogi (12 621). Wśród przyczyn wypadków na prostych odcinkach w pierwszej piątce są niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (2019 wypadków), nieustąpienie pierwszeństwa (1584 wypadki), nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu (1537 wypadków), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (1049 wypadków) oraz nieprawidłowe wyprzedzanie (610 wypadków). W przypadku skrzyżowań na pierwszym miejscu znalazło się nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (2418 wypadków).

Przy podziale na drogi na autostradach doszło do 357 wypadków, na drogach ekspresowych do 407 wypadków, a na drogach o dwóch jezdniach jednokierunkowych było 2659 zdarzeń. Na autostradach zginęło łącznie 56 osób, a na ekspresówkach - 58 osób. Na drogach dwukierunkowych jednojezdniowych doszło do 16 692 zdarzeń, w których zginęło 1646 osób, a rannych było 19 170. Przy podziale na rodzaje wypadków na pierwszym miejscu było zderzenie pojazdów boczne (6522), na drugim - najechanie na pieszego (4787), a na trzecim - zderzenie pojazdów tylne (2464). Odnotowano też 38 wypadków w wyniku najechania na dziurę lub wybój. Z winy kierujących doszło do 19 058 zdarzeń, a z winy pieszych - do 1007 wypadków. Przy podziale kierowców na grupy wiekowe najwięcej wypadków spowodowali kierowcy z przedziału 40-59 lat i były to 5643 zdarzenia.

Teraz przechodzimy do statystyk, które interesują nas najbardziej, a więc do motocyklistów. W 2023 r. motocykliści uczestniczyli w 1947 wypadkach, w których zginęło 189 kierujących i 7 pasażerów, a 1653 motocyklistów i 176 pasażerów zostało rannych. Liczba wypadków wzrosła o 120 (+6,6 proc.), liczba zabitych o 38 (+24,1 proc.), a liczba rannych o 121 (+7,1 proc.). Najwięcej wypadków zanotowano w sierpniu - było to 329 zdarzeń, a więc 16,9 proc. z ogółu.

Do 54,9 proc. wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści lub pasażerowie, przyczynili się inni użytkownicy dróg. Na pierwszym miejscu byli kierowcy samochodów osobowych, którzy doprowadzili do 929 zdarzeń. Odnotowano też 16 wypadków z winy rowerzysty, 4 z winy autobusu, a także 2 z winy kierującego hulajnogą elektryczną. Główną przyczyną było nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (711), a dalej mamy nieprawidłowy manewr skrętu (108) i nieprawidłową zmianę pasa ruchu (88). Motocykliści z kolei spowodowali 747 wypadków, w których zginęło 117 osób, a 729 zostało rannych. To oznacza spadek liczby wypadków o 23 (-3 proc.), ale też wzrost liczby zabitych o 16 (+15,8 proc.). Najczęstszą przyczyną wypadków spowodowanych przez motocyklistów było niedostosowanie prędkości do warunków (410), a dalej niezachowanie bezpiecznej odległości (97) i nieprawidłowe wyprzedzanie (80). W podziale na wiek sprawcami najczęściej byli motocykliści z przdziału od 40 do 69 lat (280).

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę