Singapur wprowadza rygorystyczne normy emisji spalin dla starych motocykli. Dwa lata na dostosowanie
Po wygraniu wojny z silnikami spalinowymi w nowych motocyklach druga bitwa rozegra się w obszarze motocykli używanych. Singapur robi krok, który może być brzemienny dla całego świata.
Singapur na tle świata wyróżnia się bardzo surowymi przepisami i nierzadko drakońskimi karami za łamanie błahych zakazów. Tak ma się sprawa z pluciem na chodnik i sprzedażą gum balonowych, które są w tym kraju zakazane i zagrożone karą do dwóch lat więzienia.
Teraz przyszedł czas na emisję spalin. To, że nowe motocykle muszą spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy, nie jest już dla nas żadnym zaskoczeniem. Jednak władze Singapuru chcą, by również motocykle używane, zarejestrowane przed 2003 rokiem, spełniały współczesne normy emisji spalin. Obowiązek dostosowania silników i układów wydechowych takich motocykli spoczywa na ich właścicielach i mają oni na to czas do 6 kwietnia 2023 roku. Po tym czasie ich używanie ma być zakazane po karą więzienia.
Władze Singapuru szykują też "furtkę", która może być nadzieją dla właścicieli klasycznych jednośladów. Otóż szykowane są nowe regulacje, dotyczące motocykli zabytkowych. Są to motocykle, których pierwsza rejestracja miała miejsce 35 lat temu lub jeszcze wcześniej. Rozważane jest dopuszczenie, pod pewnymi warunkami, motocykli zarejestrowanych między rokiem 1993 i 2003 do ochrony, przysługującej motocyklom zabytkowym. To pozwoliłoby zachować prawo do używania takich po wejściu w życie nowych ograniczeń, związanych z emisją hałasu i spalin w Singapurze. Jednak prace nad tym rozwiązaniem są jeszcze w powijakach i nie wiadomo jeszcze, jaki kształt będą miały ostateczne przepisy w tym zakresie.
Jedno jest pewne, świat zmierza w kierunku pojazdów, które nie będą emitowały żadnego hałasu i spalin z układu wydechowego. Singapurska Narodowa Agencja Środowiska wprowadza precedens, w którym nowe regulacje mają obejmować jednoślady, które dotąd mogły poruszać się po ulicach tego kraju. Oznacza to, że motocykle używane spotkają tam te same problemy, które spowodowały znaczące ograniczenie osiągów lub wycofanie z użytku niektórych modeli nowych motocykli.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze