Pierwsza autostrada do ładowania pojazdów elektrycznych. Ruszają prace we Włoszech
We Włoszech powstanie 1050 metrów autostrady, która będzie ładowała jeżdżące po niej pojazdy. Konsorcjum włoskich firm właśnie rozpoczęło współpracę przy przebudowie odcinka autostrady A35 Brebemi-Aleatica między Bescią i Medionalanem.
To będzie pierwsza taka autostrada na świecie. Konsorcjum włoskich firm, w skład których wchodzą między innymi IVECO, ABB, TIM oraz kilka włoskich uczelni wyższych, stworzy jednokilometrowy odcinek drogi z pętlą indukcyjną. W założeniach ładowanie pojazdów elektrycznych na tym odcinku ma być możliwe, gdy pojazdy te poruszają się po autostradzie lub gdy na niej stoją. Projekt obejmuje stworzenie:
- 1050 metrów asfaltowej nawierzchni przy zjeździe z autostrady do Zachodniego Chiari (Chiari Ovest), zasilanej energią elektryczną o mocy 1 MW i nazwanej "Areną Przyszłości"
- instalacji w technologii "dynamicznego bezprzewodowego transferu mocy", dzięki której możliwe będzie zdalne przekazywanie energii do zasilania pojazdów elektrycznych
- zaawansowanego systemu łączności 5G i "internetu rzeczy" (IoT - Internet of Things), który umożliwi komunikację między przejeżdżającymi pojazdami w celu wykrywania zagrożeń i unikania kolizji
- innowacyjnej technologii wykonania nawierzchni tak, aby charakteryzowała się dużo wyższą trwałością niż dotychczas stosowane materiały, a przy tym by cechowała ją wysoka sprawność w przekazywaniu energii przy ładowaniu indukcyjnym
W początkowej fazie odcinek będzie zamkniętym obszarem eksperymentalnym. Do testów zostaną użyte samochody osobowe Stellantis i autobusy Iveco. Projekt ma na celu udowodnienie, że takie instalacje mogą być skuteczne i mogą znacząco podnosić zarówno wygodę użytkowania pojazdów elektrycznych, jak i bezpieczeństwo jazdy przez komunikację IoT. Jeżeli eksperyment zakończy się sukcesem, to technologia ta może być przyszłością zarówno w zakresie eksploatacji pojazdów elektrycznych, jak i krokiem milowym w procesie autonomizacji pojazdów. Będzie to pierwsze miejsce, w którym zostaną zmaterializowane wszystkie naukowe modele w zakresie bezemisyjności i komunikujących się ze sobą pojazdów. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem i fizyczny model takiej autostrady nie ujawni żadnych ukrytych problemów, to zastosowane technologie mają być przeniesione na pozostałe autostrady w Europie, a z czasem i na świecie.
Szczegółowe informacje na temat projektu znajdują się na stronie:
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze