Przebudowa A2 rusza wcze¶niej. Co siê zmieni?
Autostrada A2 łącząca Warszawę z Łodzią to jeden z najbardziej obciążonych ruchem odcinków drogowych w Polsce. Codziennie przemierzają ją dziesiątki tysięcy pojazdów. Korki na trasie są w praktyce codziennością.
Nic więc dziwnego, że od dłuższego czasu mówi się o konieczności poszerzenia tej newralgicznej trasy. Teraz dowiadujemy się, że wreszcie zapadła decyzja. Drogowcy nie tylko potwierdzili plany rozbudowy, ale także zapowiedzieli przyspieszenie całego procesu.
W rzeczywistości już w 2022 roku temat poszerzenia autostrady A2 pojawił się w oficjalnych planach inwestycyjnych. Przez pewien czas wydawało się jednak, że na rozpoczęcie robót przyjdzie kierowcom długo czekać. Sytuacja zaczęła się zmieniać w październiku 2024 roku, kiedy to złożono wnioski o wydanie decyzji ZRID, niezbędnej do realizacji tej gigantycznej inwestycji. Początkowo drogowcy zapowiadali, że przetarg na wykonawcę ogłoszą dopiero w drugiej połowie 2025 roku, a prace ruszą w pierwszej połowie 2026 roku. Teraz okazuje się, że cały proces może przebiegać szybciej, niż pierwotnie zakładano.
Według najnowszych informacji przetarg na wykonawcę zostanie rozpisany jeszcze w pierwszej połowie 2025 roku. Co więcej, podpisanie umów z wybranymi firmami ma nastąpić do końca tego samego roku. To oznacza, że roboty budowlane mogą ruszyć szybciej, a to stanowi dobrą wiadomość dla wszystkich kierowców korzystających z tej trasy.
Rozbudowa obejmie 92 kilometry trasy, z czego na 89 kilometrach pojawią się dodatkowe pasy ruchu, a 3 kilometry przejdą kompleksową przebudowę w okolicy węzła Łódź Północ, gdzie autostrada A2 krzyżuje się z A1. Po zakończeniu prac A2 stanie się najszerszą drogą w Polsce. Na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków powstaną trzy pasy w każdym kierunku, a na fragmencie od Pruszkowa do węzła Konotopa (około 4,7 km) będą aż cztery pasy na każdej jezdni. Tym samym A2 przejmie tytuł najszerszej autostrady w kraju od A1, która obecnie posiada trzy pasy ruchu w każdym kierunku na długości 82 kilometrów między Tuszynem a Częstochową.
Dodatkowe pasy na trasie Warszawa - Łódź są absolutnie niezbędne. Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu pokazują, że dziennie porusza się tam nawet 100 tysięcy pojazdów, a liczba ta z każdym rokiem rośnie. To nie tylko kluczowa droga dla podróżujących między dwiema dużymi aglomeracjami, ale także istotna arteria dla firm transportowych. Poszerzenie autostrady pozwoli na płynniejszy przejazd i zmniejszenie korków, które w godzinach szczytu bywają zmorą kierowców.
Nie można zapominać, że przebudowa autostrady A2 to jedno z największych wyzwań inżynieryjnych, jakie stoją przed Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Prace będą prowadzone przy utrzymanym ruchu drogowym, co wymaga skrupulatnego zaplanowania organizacji ruchu. Drogowcy zapowiadają, że przez cały okres trwania robót kierowcy będą mieli do dyspozycji co najmniej dwa pasy w każdą stronę.
Główne autostrady w Polsce to trasa A1 z północy na południe kraju, czyli od Gdańska do Gorzyczek (granica z Czechami). Długość tej trasy to 566 km. Zgodnie z kolejnością następny jest nasz dzisiejszy bohater. Autostrada A2 biegnie ze wschód na zachód, czyli od Świecka (granica z Niemcami) do Kukuryk (granica z Białorusią, planowana). Obecnie trasa ma ok. 500 km. Trzecie miejsce to Autostrada A4, która przebiega od Jędrzychowic (granica z Niemcami) do Korczowej (granica z Ukrainą). Długość A4 to 672 km. Każda z tych autostrad pełni kluczową rolę w krajowym i międzynarodowym systemie transportowym.
Szybszy termin budowy A2 oznacza, że problem zostanie rozwiązany wcześniej. Oczywiście zmianę, na pewno na lepsze, odczujemy przez jakiś czas. Ale jak długo? Ruch pojazdów rośnie przecież z roku na rok...


Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze