GDDKiA: Podwy¿ki op³at za A2 i A4 s± nieuzasadnione
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stanowczo sprzeciwia się planowanym podwyżkom opłat za korzystanie z fragmentów autostrad A2 i A4, które są zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy.
Według urzędników wzrost stawek jest całkowicie bezzasadny, a jego konsekwencje poniosą zarówno indywidualni kierowcy, jak i firmy transportowe.
Reklama
Kalendarz dla motocyklisty na rok 2026 Gwiazdy MotoGP.
Duży 42x30 cm. 79 zł WYSYŁKA GRATIS!
Kalendarz motocyklowy na rok 2026 ścienny, przedstawiający najważniejszych bohaterów tego sezonu MotoGP. Marc Marquez, Jorge Martin, Johann Zarco, Raul Hernandez, Fabio Quartararo, Franco Morbidelii, Pedro Acosta, Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi, Alex Marquez i inni w obiektywnie Łukasza Świderka, polskiego fotografa w MotoGP
KUP TERAZ. WYSY£KA GRATIS »
Od 11 marca zarządzająca odcinkiem autostrady A2 między Świeckiem a Koninem spółka Autostrada Wielkopolska S.A. zdecydowała się podnieść ceny za przejazd na fragmencie drogi pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem. Natomiast od 1 kwietnia wzrost opłat planuje również Stalexport Autostrada Małopolska S.A., która zarządza trasą A4 Katowice - Kraków.
Podwyżki uzasadniane są m.in. rosnącymi kosztami inwestycyjnymi, wydatkami związanymi z utrzymaniem tras oraz wysoką inflacją. Od 11 marca nowy cennik dla każdej z trzech 50-kilometrowych części autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem wynosi 36 zł dla samochodów osobowych oraz 18 zł dla motocykli. Na autostradzie A4 podwyżka, która wejdzie w życie w kwietniu, oznacza wzrost opłaty za przejazd na trasie Katowice - Kraków o dodatkową złotówkę.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie pozostawiła tych decyzji bez komentarza. Według przedstawicieli instytucji wyższe opłaty są nieuzasadnione i obciążają zarówno kierowców, jak i całą branżę transportową. Podkreślono także, że konsekwencją może być wzrost natężenia ruchu na trasach alternatywnych, co wpłynie na bezpieczeństwo na drogach lokalnych. W komunikacie GDDKiA ostrzega, że droższe przejazdy mogą skłonić wielu kierowców do unikania autostrad i wybierania dróg o niższym standardzie, co nie tylko obniży komfort podróżowania, ale także zwiększy ryzyko wypadków oraz utrudni życie mieszkańcom pobliskich miejscowości.
Według GDDKiA decyzje koncesjonariuszy stoją w sprzeczności z podstawową funkcją autostrad, które powinny zapewniać sprawny i bezpieczny transport. Rosnące koszty mogą zmniejszyć liczbę użytkowników tych tras, co podważa sens istnienia płatnych autostrad w obecnym kształcie.
Jednocześnie GDDKiA uspokaja kierowców, przypominając, że w niedalekiej przyszłości podróżowanie po autostradzie A4 może stać się całkowicie bezpłatne. W marcu 2027 roku wygasa obowiązująca umowa koncesyjna, a po jej zakończeniu zarządzanie trasą przejmie państwowa instytucja. Brak planów dotyczących zawierania nowej umowy z prywatnym operatorem otwiera możliwość zniesienia opłat dla samochodów osobowych i motocykli, co oznacza, że kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych warunków podróży.







Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze