tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykliści giną, czyli komu zależy na bezsensownej spirali strachu NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykliści giną, czyli komu zależy na bezsensownej spirali strachu

Autor: Raff 2019.04.19, 18:06 8 Drukuj

Sugestywne zdjęcia rozbitych motocykli i nagłówki krzyczące z daleka "ginie coraz więcej motocyklistów", "rosną szkody spowodowane przez motocyklistów" - obserwując media głównego nurtu można odnieść wrażenie, że nasz kraj zamienił się w cmentarzysko dla motocyklistów.

Motocykliści to samobójcy, giną na potęgę i powodują coraz więcej szkód - krzyczą przerażone nagłówki mediów głównego nurtu. Do takich bezsensownych wniosków doprowadził niektórych reaktorów o dość ograniczonym oglądzie rzeczywistości, raport Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, który wskazuje, że rośnie liczba wypadków z udziałem motocykli. Mamy tutaj do czynienia z idiotyczną manipulacją, która przynosi więcej szkody niż pożytku.

NAS Analytics TAG

Granie marginesem

Jasne - jazda motocyklem jest niebezpieczna. Podobnie jak nurkowanie, jazda na nartach, skoki ze spadochronem i dziesiątki innych aktywności uprawianych przez człowieka. Ale absolutna większość motocyklistów to ludzie rozsądni i odpowiedzialni - mają rodziny, dzieci, a motocykl traktują jak pasję, chwilę dla siebie, czasem też środek transportu skuteczniejszy od komunikacji miejskiej.

Pokazywanie jakiegoś totalnego marginesu jako wiodącego trendu to karygodne nadużycie, które powoduje niepotrzebną panikę u osób z otoczenia motocyklisty i utrwala szkodliwy stereotyp motocyklisty jako dawcy, samobójcy i kamikaze, który za nic ma życie nie tylko swoje, ale też innych. To tak, jakby powiedzieć, że każdy Polak to pijak, a każdy Francuz to muzułmanin.

Rozumiemy, że odsłony są ważne, ale - drodzy autorzy - motocykliści to także kierowcy, większość z nich jeździ również samochodami. Szczucie jednych na drugich to droga donikąd.

Efekt skali, głupcze!

Wyobraźmy sobie następującą sytuację: do ważnej misji ratunkowej w Himalajach zgłosiło się dwóch Francuzów i dziesięciu Rosjan. Na skutek nieszczęśliwego zbiegu zdarzeń, w czasie akcji zginął jeden Francuz i dwóch Rosjan. Jak opisałyby to media? Zapewne tak "Już połowa francuskich ratowników zginęła w bohaterskiej akcji, straciliśmy także 20% rosyjskiej załogi".

Tak mniej więcej wygląda rzetelność artykułów informujących o "rosnącej liczbie wypadków motocyklowych". O ile trudno sprzeczać się z faktami, bo ofiary śmiertelne niestety są i zapewne będą nieodłączną częścią ruchu drogowego, o tyle autorzy takich publikacji wyraźnie ignorują efekt skali, który, moim zdaniem, jest kluczowy dla opisywanego w artykułach zjawiska. Odkąd sprzedaż motocykli, między innymi za sprawą ustawy o 125 cm3 poszybowała w górę, radykalnie wzrosła także liczba motocyklistów, a co za tym idzie - liczba wypadków.

Idąc tym tropem, jeśli zbudujemy więcej dróg, również zginie więcej osób. Zwiększymy liczbę przejść dla pieszych - będzie więcej ofiar. No bez sensu przecież.

Motocykliści w większości niewinni

Mówiąc brutalnie stało się to, co należało przewidywać. Trudno oczekiwać, że rosnąca liczba motocyklistów, przy całkowitym ignorowaniu ich potrzeb przez zarządców dróg, da efekt w postaci malejącej liczby wypadków. Warto również przy tej okazji wspomnieć, że, jak wynika z policyjnych statystyk, winę za większość zdarzeń drogowych z udziałem jednośladów ponoszą kierowcy samochodów. Jestem pewien, że z grupy motocyklistów-sprawców, co najmniej połowa spowodowała wypadek z powodu fatalnej infrastruktury - śliskich znaków poziomych, kolein albo dziur.

Jak rozwiązać problem rosnącej liczby wypadków z udziałem motocykli? Po pierwsze edukując kierowców o wartości współpracy na drodze, bezpiecznego współdziałania samochodów i motocykli, ucząc podstawowych zasad kultury jazdy. Po drugie ciężko pracując nad przebudową infrastruktury, która wciąż, w XXI wieku i w świecie kultu bezpieczeństwa, nadal nie uwzględnia motocyklistów jako pełnoprawnych uczestników ruchu.

 

  NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę