Metzeler RACETEC TD Slick. Test, opinia. Opony motocyklowe na tor
Weekend z oponami Metzeler RACETEC TD Slick był bardzo dobrą okazją do zapoznania się z najnowszymi osiągnięciami Metzelera w obszarze gum dla miłośników track day’ów. Na imprezie organizowanej przez CR Moto sprawdziliśmy ile przyczepności wyciśniemy z tych opon, jakie są subiektywne wrażenia oraz jak długo gumy na track day’e trzymają parametry.
Tak jak stwierdziłem w materiale wideo - motocykliści jeżdżący na dni na torze nie potrzebują gum do wyczynowego sportu. Mówię to również o sobie samym. Nie zbliżamy się nawet do obszarów w których konieczne jest użycie rasowego slicka. Guma "wolniejsza" o 2-3 sekundy odwdzięczy się większą trwałością, co ma niebagatelne znaczenie w przypadku miłośników amatorskiej jazdy po torze. W końcu koszt opon to znacząca część budżetu w przypadku torowania. Co ważne - te gumy nie wymagają zmian ustawień zawieszenia, mają profile, które będą dobrze współpracowały z fabrycznymi motocyklami.
Motocykl
Maszyna na której recenzowaliśmy RACETEC TD Slick to Suzuki GSX-R1000 z roku 2004. Dobra platforma testowa do takich zabaw, ponieważ sprzęt pozbawiony jakiejkolwiek elektroniki daje czystą informację zwrotną na temat tego, co dzieje się w trakcie jazdy.
Zawieszenie motocykla zostało zmodyfikowane przez LTD34, a zmiany polegały na zmianie systemów zaworowania w widelcu oraz w oryginalnym amortyzatorze z tyłu.
Kiedy czujesz najwięcej przyczepności?
Największa stabilność przy agresywnym operowaniu gazem (którą ja interpretuję jako dostępną przyczepność) jest w pierwszych 4-5 sesjach. Będzie to z pewnością zależne od samego motocyklisty i jego tempa. Później czuć nieznaczny spadek, ale przyczepność stabilizuje się i jej poziom jest relatywnie stały przez kolejne 5 - 6 sesji. W praktyce 10 sesji na torze oznacza intensywny weekend na torze.
Ile wytrzymują?
Oceniając zachowanie opon oraz stopień ich zużycia po 5 dniach jakie ja z nimi spędziłem (foto obok) pokuszę się o stwierdzenie, że e w zależności od tempa będą w stanie wytrzymać od 2 do 3 weekendów w przypadku amatorów jeżdżących 10-15 sekund wolniej od rekordu toru.
O samych oponach
Metzeler RACETEC™ TD Slick to slick na tor "plug & play" stworzony na track daye i treningi bez konieczności wyścigowej logistyki. Zestrojony pod "fabryczne" geometrie motocykli sportowych, ułatwia przesiadkę z opon drogowych bez skomplikowanych zmian ustawień. Mieszanka szybko się dogrzewa i pracuje w szerokim zakresie temperatur, co ogranicza ryzyko cold tearingu i pozwala atakować już od pierwszego zakrętu. Tylna opona ma symetryczną konstrukcję i jest odwracalna - na torach "jednostronnych" można wykorzystać w pełni obie krawędzie. TD Slick słynie też z powtarzalności osiągów w wielu sesjach: stabilna charakterystyka cieplno-mechaniczna spowalnia spadek osiągów po wielu cyklach grzania, szczególnie w przypadku gdy kierowca nie korzysta z koców grzewczych.
W obrocie dostępne są typowe "fabryczne" rozmiary: przód 120/70 R17, tył 180/55-200/55 R17. Ułatwia to dobranie ogumienia do większości sportowych motocykli i minimalizuje konieczność korekt zawieszenia. Jeśli masz koce grzewcze, Metzeler podaje konkretne czasy/temperatury. Jeśli nie korzystasz z kocy, zestaw nadal działa przewidywalnie, zachowując rozsądne ciśnienia "na zimno", natomiast musisz uwzględnić konieczność rozgrzania opon w 2-3 pierwszych kółkach.
W skrócie: Metzeler RACETEC™ TD Slick to opona torowa nastawiona na fun i tempo klasy track day - dużo przyczepności na wejściu i wyjściu, szybkie dogrzanie, przewidywalne prowadzenie i prosta obsługa.
Zalecane ciśnienia (wg Metzeler, z kocami ustawionymi na 80 °C/50 min)
- Przód: 2.1-2.2 bar "na zimno" (30-32 psi), 2.2-2.5 bar "na gorąco" (32-36 psi)
- Tył (wszystkie rozmiary TD Slick): 1.6-1.8 bar "na zimno" (23-26 psi), 1.7-1.9 bar "na gorąco" (25-28 psi)
Tabela wymiarów (rozmiar i zalecana obręcz)
| Oś | Rozmiar | Zalecana szer. obręczy |
| Przód | 120/70 R17 | 3.50" |
| Tył | 180/55 R17 | 5.50" |
| Tył | 180/60 R17 | 5.50" |
| Tył | 190/55 R17 | 5.50-6.00" |
| Tył | 200/55 R17 | 6.00" |


Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze