tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Metzeler RACETEC TD Slick. Test, opinia. Opony motocyklowe na tor
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Metzeler RACETEC TD Slick. Test, opinia. Opony motocyklowe na tor

Autor: Łowca 2025.08.26, 16:19 Drukuj

Weekend z oponami Metzeler RACETEC TD Slick był bardzo dobrą okazją do zapoznania się z najnowszymi osiągnięciami Metzelera w obszarze gum dla miłośników track day’ów. Na imprezie organizowanej przez CR Moto sprawdziliśmy ile przyczepności wyciśniemy z tych opon, jakie są subiektywne wrażenia oraz jak długo gumy na track day’e trzymają parametry.

Tak jak stwierdziłem w materiale wideo - motocykliści jeżdżący na dni na torze nie potrzebują gum do wyczynowego sportu. Mówię to również o sobie samym. Nie zbliżamy się nawet do obszarów w których konieczne jest użycie rasowego slicka. Guma "wolniejsza" o 2-3 sekundy odwdzięczy się większą trwałością, co ma niebagatelne znaczenie w przypadku miłośników amatorskiej jazdy po torze. W końcu koszt opon to znacząca część budżetu w przypadku torowania. Co ważne - te gumy nie wymagają zmian ustawień zawieszenia, mają profile, które będą dobrze współpracowały z fabrycznymi motocyklami.

NAS Analytics TAG

Motocykl

Maszyna na której recenzowaliśmy RACETEC TD Slick to Suzuki GSX-R1000 z roku 2004. Dobra platforma testowa do takich zabaw, ponieważ sprzęt pozbawiony jakiejkolwiek elektroniki daje czystą informację zwrotną na temat tego, co dzieje się w trakcie jazdy.

Zawieszenie motocykla zostało zmodyfikowane przez LTD34, a zmiany polegały na zmianie systemów zaworowania w widelcu oraz w oryginalnym amortyzatorze z tyłu.

Kiedy czujesz najwięcej przyczepności?

Największa stabilność przy agresywnym operowaniu gazem (którą ja interpretuję jako dostępną przyczepność) jest w pierwszych 4-5 sesjach. Będzie to z pewnością zależne od samego motocyklisty i jego tempa. Później czuć nieznaczny spadek, ale przyczepność stabilizuje się i jej poziom jest relatywnie stały przez kolejne 5 - 6 sesji. W praktyce 10 sesji na torze oznacza intensywny weekend na torze.

Ile wytrzymują?

Oceniając zachowanie opon oraz stopień ich zużycia po 5 dniach jakie ja z nimi spędziłem (foto obok) pokuszę się o stwierdzenie, że e w zależności od tempa będą w stanie wytrzymać od 2 do 3 weekendów w przypadku amatorów jeżdżących 10-15 sekund wolniej od rekordu toru.

O samych oponach

Metzeler RACETEC™ TD Slick to slick na tor "plug & play" stworzony na track daye i treningi bez konieczności wyścigowej logistyki. Zestrojony pod "fabryczne" geometrie motocykli sportowych, ułatwia przesiadkę z opon drogowych bez skomplikowanych zmian ustawień. Mieszanka szybko się dogrzewa i pracuje w szerokim zakresie temperatur, co ogranicza ryzyko cold tearingu i pozwala atakować już od pierwszego zakrętu. Tylna opona ma symetryczną konstrukcję i jest odwracalna - na torach "jednostronnych" można wykorzystać w pełni obie krawędzie. TD Slick słynie też z powtarzalności osiągów w wielu sesjach: stabilna charakterystyka cieplno-mechaniczna spowalnia spadek osiągów po wielu cyklach grzania, szczególnie w przypadku gdy kierowca nie korzysta z koców grzewczych.

W obrocie dostępne są typowe "fabryczne" rozmiary: przód 120/70 R17, tył 180/55-200/55 R17. Ułatwia to dobranie ogumienia do większości sportowych motocykli i minimalizuje konieczność korekt zawieszenia. Jeśli masz koce grzewcze, Metzeler podaje konkretne czasy/temperatury. Jeśli nie korzystasz z kocy, zestaw nadal działa przewidywalnie, zachowując rozsądne ciśnienia "na zimno", natomiast musisz uwzględnić konieczność rozgrzania opon w 2-3 pierwszych kółkach.

W skrócie: Metzeler RACETEC™ TD Slick to opona torowa nastawiona na fun i tempo klasy track day - dużo przyczepności na wejściu i wyjściu, szybkie dogrzanie, przewidywalne prowadzenie i prosta obsługa.

Zalecane ciśnienia (wg Metzeler, z kocami ustawionymi na 80 °C/50 min)

  • Przód: 2.1-2.2 bar "na zimno" (30-32 psi), 2.2-2.5 bar "na gorąco" (32-36 psi)
  • Tył (wszystkie rozmiary TD Slick): 1.6-1.8 bar "na zimno" (23-26 psi), 1.7-1.9 bar "na gorąco" (25-28 psi)

Tabela wymiarów (rozmiar i zalecana obręcz)

Rozmiar Zalecana szer. obręczy
Przód 120/70 R17 3.50"
Tył 180/55 R17 5.50"
Tył 180/60 R17 5.50"
Tył 190/55 R17 5.50-6.00"
Tył 200/55 R17 6.00"
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę