tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Metzeler Roadtec 01 SE po 2500 kilometrów. Test, zużycie, opinia, porównanie
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Metzeler Roadtec 01 SE po 2500 kilometrów. Test, zużycie, opinia, porównanie

Autor: Dan Widło 2023.01.20, 11:49 Drukuj

Multistrada otrzymała w 2018 roku nowiutki komplecik opon Metzeler Roadtec 01. Po zużyciu pierwszego kompletu zamówiłem kolejny. Metzeler Roadtec 01SE pojawiły się na rynku w 2020 roku jako ewolucja Roadtec 01. Roadtec 01 i Roadtec 01SE są niemal identyczne, jednak przy bardziej wnikliwej analizie można zauważyć, że barki Roadtec 01SE są gładsze, bieżnik jest krótszy. Roadtec 01SE do poprzedniego modelu jednoznacznie można stwierdzić, że Metzeler odrobił pracę domową i rzeczywiście sprawił, że doskonała opona turystyczno-sportowa stała się jeszcze bardziej sportowa bez strat na jej właściwościach turystycznych.

Opony motocyklowe to temat, który bardzo często poruszany jest podczas spotkań motocyklistów, czy to przy kawce podczas wspólnych wypadów, czy to przy piwku wieczorową porą. Nieważne czy jeździmy motocyklem sportowym, turystycznym, cruiser`em czy enduro temat ten zawsze wywołuje ożywienie w towarzystwie sprawiając, że każdy chce dorzucić coś od siebie. O oponach motocyklowych, ciśnieniach, mieszankach i innych zagadnieniach związanych z tą tematyką można by napisać pewnie z tysiąc prac magisterskich, a temat i tak nie zostałby wyczerpany. Tym razem i ja zamierzam poruszyć ten temat i wrzucić kilka moich spostrzeżeń dotyczących opon motocyklowych na przykładzie kompletu Metzeler Roadtec 01SE, który miałem przyjemność testować w sezonie 2022.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Po przesiadce w 2018 roku z Hondy CBR1000RR (2005) na Ducati Multistrada 1200S (2011) przyzwyczajony byłem do opon sportowych. To były czasy, kiedy z ekipą Halit Racing Team od czasu do czasu nawiedzaliśmy tory wyścigowe. Tym samym szukałem kompromisu pomiędzy oponami, które będą dawały możliwość jazdy po drodze (homologacja) oraz będą dawały sobie świetnie radę na nitce toru. Problem z takimi oponami był jeden, mowa o szybkim zużyciu. Przebiegi rzędu 4 tys. km to absolutne maksimum, czasami nawet taki wynik był nieosiągalny. Po przesiadce na motocykl turystyczny dysponujący mocą i momentem zbliżonym do motocykli sportowych zastosowanie w nim opon sportowych nie miało najmniejszego sensu. Jazda w dwie osoby z pełnymi kuframi przy dynamicznej jeździe skończyć by się mogła nawet po 2 tys. km, co w podróży jest sporym problemem.

Tak więc niestety musiałem zdecydować się na zakup opon typu Sport Touring, które według producentów są w stanie zapewnić bardzo dobrą przyczepność oraz przyzwoity poziom zużycia. I tak Multistrada otrzymała w 2018 roku nowiutki komplecik opon Metzeler Roadtec 01. Moja przygoda z nimi trwała stosunkowo długo, bo po zużyciu pierwszego kompletu zamówiłem kolejny. Moja decyzja pokierowana była bardzo dobrym stosunkiem przyczepności do zużycia. Multistrada z pełnym obciążeniem była w stanie pokonać prawie 6 tys. km po krętych bałkańskich drogach i jeszcze trochę lokalnie. W sumie pierwszy komplet wymieniłem przy przebiegu około 8 tys. km, drugi po około 9 tys. km. Po przygodzie z Roadtec 01 na jeden sezon przesiadłem się na Pirelli Angel GT, które zapewniały bardzo podobne parametry. Jednakże subiektywnie miałem wrażenie, że motocykl pewniej prowadzi się w głębszych złożeniach i jest stabilniejszy przy większych prędkościach. Zużycie było na porównywalnym poziomie. Sezon 2022 z racji na problemy z motocyklem rozpocząłem stosunkowo późno, bo dopiero w czerwcu. Wtedy też Multistrada została ubrana w komplet Metzeler Roadtec 01SE. Wspomniane opony pojawiły się na rynku w 2020 roku jako ewolucja Roadtec 01. Na pierwszy rzut oka Roadtec 01 i Roadtec 01SE są niemal identyczne, jednak przy bardziej wnikliwej analizie można zauważyć, że barki Roadtec 01SE są gładsze, bieżnik jest krótszy i zostawia większy obszar bez rowków, który powinien zapewniać lepszą przyczepność podczas większych złożeń w zakrętach. Niby zmiana kosmetyczna, ale jest to rzeczywiście wyczuwalne podczas bardziej dynamicznej jazdy po zakrętach. Patrząc na oba komplety nie stwierdzimy żadnych dodatkowych zmian, poza dopiskiem "SE" na bokach opon. Na uwagę zasługuje fakt, że tylna opona wersji "SE" została wyposażona w podwójną mieszankę.

Metzeler Roadtec 01 vs 01se

Środek opony został odziedziczony z poprzedniczki natomiast na barkach znajdziemy mieszankę, która ma za zadanie zwiększyć powierzchnię styku opony z nawierzchnią podczas mocnych złożeń w zakrętach zapewniając tym samym lepszą przyczepność. Z reguły wraz z wzrostem przyczepności rośnie też zużycie opony i odwrotnie. Metzeler chwali się jednak, że udało im się uzyskać lepszą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni bez strat na zużyciu podczas ich eksploatacji. Na papierze i w folderach reklamowych wygląda to bardzo ciekawie, ale jak jest w rzeczywistości?

Moja przygoda z Roadtecami 01SE rozpoczęła się w czerwcu 2022 roku przy przebiegu 62 700 km. Oponki zmieniłem dokładnie przed szkoleniem Ducati Riding Experience level 2, które to odbywało się na Torze Jastrząb pod Radomiem. Podczas tego eventu miałem idealne warunki do sprawdzenia, jak opony dają sobie radę z okiełznaniem mocy i momentu drzemiącego w Multistradzie na krętej i bardzo technicznej nitce toru. Szczerze Wam powiem, że byłem bardzo pozytywnie zaskoczony. Motocykl prowadził się pewnie i stabilnie. Inicjacja skrętu, czy też przerzucanie motocykla z zakrętu w zakręt były bardzo precyzyjne oraz szybkie. Wielokrotnie próbowałem zmusić opony do uślizgu podczas wyjścia z zakrętu, ale nie było to łatwe. Udało mi się tylko raz zaliczyć lekki uślizg podczas odkręcania manetki na maksa na drugim biegu w dość mocnym złożeniu. Warto podkreślić, że temperatura tego dnia oscylowała w granicach 30 stopni Celsjusza, a na niebie nie było ani jednej chmurki. Test na torze opony przeszły bardzo pozytywnie. Następną dobrą okazją była wycieczka na Dolny Śląsk do Łukasza Łowkiela (On-Tour Poland), żeby wziąć udział w rajdzie drogowym "Kocia Rajdowa Reinkarnacja". Podczas tej wycieczki miałem możliwość sprawdzenia właściwości opon na różnych nawierzchniach. Jednym słowem Metzeler Roadtec 01SE doskonale sprawdził się na każdym rodzaju nawierzchni asfaltowej tej idealnej, bez dziur i łat, ale też na tych gorszych asfaltach usianych łatami i innymi niespodziankami. Niejednokrotnie musiałem pokonywać duże odcinki we wczesnych godzinach porannych, kiedy na nawierzchni pojawiała się rosa. W warunkach, kiedy asfalt był wilgotny czy też mokry opony zachowywały się przewidywalnie i dawały poczucie bezpieczeństwa. Dopiero mocno sprowokowane mocniejszym odkręcaniem manetki gazu na niskich biegach łapały lekkie uślizgi aktywując kontrolę trakcji. Przyśpieszanie, hamowanie oraz pokonywanie zakrętów w ciężkich warunkach atmosferycznych nie stanowiły żadnego problemu. Największym testem była grudniowa wizyta na Moto Mikołajach w Krakowie. Tego dnia temperatura oscylowała w granicach 3 stopni Celsjusza, nawierzchnia była mokra i pokryta dużą ilością dziadostwa. Oczywiście w takich warunkach trzeba było bardzo delikatnie obchodzić się z manetką gazu, ale i tak przyczepność w takich warunkach sprawiała wrażenia wystarczającego, żeby bezpiecznie dojechać na miejsce i wrócić.

Porównując Roadtec 01SE do poprzedniego modelu jednoznacznie można stwierdzić, że Metzeler odrobił pracę domową i rzeczywiście sprawił, że doskonała opona turystyczno-sportowa stała się jeszcze bardziej sportowa bez strat na jej właściwościach turystycznych.  Większa powierzchnia styku z nawierzchnią na barkach opony sprawia, że wyczuwalne jest zwiększenie przyczepności oraz możliwość bezpiecznej i stabilnej jazdy w głębokich złożeniach. Jeśli chodzi o zużycie to przejechałem na nich dokładnie 2 500 km.  Po tym przebiegu zużycie wygląda następująco: z środka przedniej opony ubyło 0,84 mm bieżnika, z barków 0,98 mm. Jeśli chodzi o tył to z środka ubyło 1,77 mm, a z barków 1,71 mm. Pomiar wykonywany był zaraz po założeniu opon na motocykl przy pomocy elektronicznej suwmiarki. Myślę, że na tym komplecie spokojnie przejadę jeszcze 5-6 tys. km, co w sumie da wartość w okolicach 8 tys. km. Wydaj mi się, że przy dynamicznej jeździe oraz sporadycznych wizytach na torze jest to całkiem niezły wynik.

Metzeler Roadtec 01 SE po 2500 km 

Oczywiście przebieg jaki zrobicie na danym komplecie opon w dużej mierze zależy od motocykla jakim dysponujecie (moc, waga) oraz od stylu jazdy. Ze zużyciem opon podobnie jak ze zużyciem paliwa, uzależnione jest od motocykla i kierowcy. Podsumowując, Metzeler Roadtec 01SE jest bardzo dobrą oponą turystyczno-sportową. Zapewnia bardzo dobre trzymanie na suchej i mokrej nawierzchni. Niewątpliwie jest to najlepsza opona z segmentu Sport Touring na jakiej dotychczas miałem przyjemność jeździć. Bardzo ciekaw jestem Waszych opinii dotyczących opon sportowo-turystycznych.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę