Kawasaki Z900, co się zmienia od roku 2025? Test, opinia, dane techniczne
Kawasaki Z900 od lat jest jednym z najchętniej wybieranych nakedów w swojej klasie. Czy nowa wersja Z900 to ewolucja czy rewolucja? Odpowiedź zależy od punktu siedzenia. Kiedy porównamy nowe Z900 z poprzednim modelem to będzie to rewolucja, jednak kiedy spojrzymy na całe motocyklowe podwórko to będzie to dopracowana ewolucja.
Silnik to wciąż czterocylindrowa rzędówka o pojemności 948 cm³, ale moc zmniejszyła się o 1,6 KM w stosunku do poprzedniego modelu i teraz wynosi 122 KM przy 9500 obr./min oraz 97 Nm momentu obrotowego przy 7700 obr./min. Główną zmianą w silniku jest obniżenie krzywek wałków rozrządu, co wpływa na lepsze mieszanie i spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, spełniając normy emisji Euro 5+. Nowością jest elektroniczna przepustnica ride by wire, co pozwoliło na zastosowanie tempomatu - świetna wiadomość dla podróżników. Silnik działa płynnie i liniowo oddaje moc, a dzięki elektronicznej przepustnicy reakcja na gaz jest natychmiastowa i przewidywalna. Nowoczesne systemy wspomagające, takie jak 6-osiowy IMU, kontrola trakcji i ABS działający w zakrętach, zwiększają pewność siebie kierowcy w różnych warunkach drogowych.
Reklama
Zawieszenie to widelec USD o średnicy 41 mm. Wersja SE otrzymała zawieszenie Öhlins z tyłu, które oferuje lepszą kontrolę tłumienia. Hamulce doczekały się istotnej modernizacji - wreszcie w standardzie znalazły się radialne czterotłoczkowe zaciski Nissin, a wersja SE ma zaciski Brembo. Tarcze przednie mają średnicę 300 mm, a tylny układ hamulcowy to tarcza 250 mm z jednotłoczkowym zaciskiem.
Design jest w duchu Sugomi, ale z bardziej wygładzonymi liniami i nowymi owiewkami, które wyglądają nowocześniej. Przednie reflektory są mniejsze i bardziej agresywne, a tylna lampa LED nie ma już charakterystycznej litery "Z". Nowa kanapa jest wygodniejsza dzięki zwiększonej ilości wyściółki i została zaprojektowana tak, aby ułatwiać przesuwanie się w zakrętach. Wysokość siedziska wynosi teraz 830 mm, ale dla niższych motocyklistów dostępna jest obniżona wersja na 810 mm. Kierownicę zmieniono na aluminiową, która jest grubsza, co poprawia precyzję prowadzenia i sztywność całej konstrukcji.
Elektronika w nowym modelu to duży krok naprzód. 5-calowy wyświetlacz TFT ma świetny kontrast i rozdzielczość, a dodatkowo pokazuje dynamiczny obraz motocykla przechylającego się w zakrętach - podobne rozwiązanie znane jest z Hayabusy. Nowe IMU poprawia działanie kontroli trakcji i cornering ABS, oferując trzy poziomy interwencji oraz możliwość całkowitego wyłączenia systemu. W wersji SE znajdziemy gniazdo USB-C przy zegarach, którego zabrakło w standardowej wersji. System Kawasaki Rideology pozwala na łączność ze smartfonem.
Motocykl w wersji SE jest o kilogram cięższy od podstawowej wersji - podobnie jak w poprzedniku. Wzrost masy o dodatkowy kilogram w stosunku do modelu 2024 wynika najpewniej z nowego katalizatora. W rezultacie standardowy model waży teraz 213 kg, a SE - 214 kg. Zbiornik paliwa mieści 17 litrów, co pozwala na przejechanie około 350 km na jednym baku. Koła pozostają 17-calowe, a fabrycznie montowane opony to Dunlop Sportmax w rozmiarach 120 mm z przodu i 180 mm z tyłu.
Z900 2025 to motocykl, który przypadnie do gustu doświadczonym riderom. Sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na krętych trasach podczas dalszych wypraw, zachowując przy tym uniwersalny charakter. Kawasaki po raz kolejny postawiło na dopracowaną ewolucję, która wzbogaca model o nowoczesne technologie, ale nie odbiera mu jego charakterystycznej duszy. Jeśli posiadasz Z900 2024, zmiany mogą nie być wystarczające, by skusić się na wymianę. Jeśli jednak szukasz dynamicznego nakeda z dopracowaną elektroniką i świetnym prowadzeniem, Z900 2025 będzie jednym z najlepszych wyborów w tej klasie.
Kawasaki Z900 model 2025 Dane Techniczne
Silnik |
|
Typ silnika |
Chłodzony cieczą, 4-suwowy rzędowy |
Pojemność skokowa silnika |
948 cm³ |
Średnica x skok |
73.4 x 56 mm |
Stopień sprężania |
11.8:1 |
Układ zaworów |
DOHC, 16 zaworów |
Układ paliwowy |
Wtrysk paliwa: Ø 36 mm x 4, podwójne przepustnice |
Zapłon |
Cyfrowy |
Układ rozruchowy |
Elektryczny |
Smarowanie |
Wymuszone smarowanie, mokra miska olejowa |
Osiągi & Przeniesienie Napędu |
|
Moc maksymalna |
91.0 kW {124 PS} / 9,500 rpm |
Zużycie paliwa |
4.8 l/100 km |
Zestaw dławiący 85 kW |
Dostępny |
Emisja C02 |
117 g/km |
Maksymalny moment obrotowy |
97.4 N•m {9.9 kgf•m} / 7,700 rpm |
Zużycie paliwa (zestaw dławiący 85 kW) |
4.8 l/100 km |
Emisja CO2 (zestaw dławiący 85 kW) |
117 g/km |
Przełożenie |
6 biegów |
Przeniesienie napędu |
Łańcuch |
Hamulce & Zawieszenie |
|
Hamulce przednie |
Podwójne półpływające tarcze Brembo 300 mm. Zacisk hamulcowy: Podwójny, montowany promieniowo, monoblok Brembo M4.32, przeciwstawny 4-tłoczkowy |
Hamulce tylne |
Pojedyncza tarcza 250 mm. Zacisk hamulcowy: Pojedynczy tłok |
Zawieszenie przednie |
Odwrócony widelec 41 mm z tłumieniem dobicia i odbicia oraz regulacją napięcia wstępnego sprężyny |
Zawieszenie, tylne |
Poziome zawieszenie tylne z regulacją tłumienia odbicia i napięcia wstępnego sprężyny (w wersji SE Ohlins) |
Rama & Wymiary |
|
Typ ramy |
Kratownica, stal o wysokiej wytrzymałości |
Ślad |
110 mm |
Skok zawieszenia, przednie |
120 mm |
Skok zawieszenia, tylne |
140 mm |
Opona przednia |
120/70ZR17M/C (58W) |
Opona tylna |
180/55ZR17M/C (73W) |
Kąt skrętu L/P |
33° / 33° |
Dł x Szer x Wys |
2,065 x 830 x 1,075 mm |
Rozstaw osi |
1,450 mm |
Prześwit pod pojazdem |
145 mm |
Pojemność zbiornika paliwa |
17 litrów |
Wysokość siedzenia |
830 mm |
Masa pojazdu gotowego do użytku |
213 kg |
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeAutorze, co Wy piszecie ? "Kiedy porównamy nowe Z900 z poprzednim modelem to będzie to rewolucja, jednak kiedy spojrzymy na całe motocyklowe podwórko to będzie to dopracowana ewolucja." .... ...
Odpowiedz