tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 KTM EXC 250 i 300 2018 - rewolucyjne dwusuwy z wtryskiem

KTM EXC 250 i 300 2018 - rewolucyjne dwusuwy z wtryskiem

Autor: Ewelina Szkudlarek 2017.05.26, 10:47 12 Drukuj

Nareszcie, po miesiącach, a nawet latach pogłosek o nadchodzących EXC na wtrysku, KTM oficjalnie rozpoczął ich produkcję na rok 2018. Dwa motocykle, które jako pierwsze zaznały zasilania paliwowego wolnego od gaźników, to modele na  EXC 250 i EXC 300. Miałam okazję sprawdzić jak sprawują się te pojazdy.

Plan długofalowy

Dwusuwowe silniki na wtrysku były w planach firmy KTM od przeszło 10 lat. Po dwóch nieudanych próbach, które miały miejsce w okolicach 2011 roku, projekt jednak został odłożony na półkę. Podczas gdy przez lata zdążyła się zebrać na nim gruba warstwa kurzu, ekologia doszła do głosu i normy czystości spalin zaczęły być coraz bardziej restrykcyjne. Według nowych wytycznych UE w roku 2020 dwusuwowe motocykle enduro musiałyby definitywnie zniknąć z rynku lub zostać zastąpione modelami bez możliwości rejestracji. Liczby natomiast mówią same za siebie i wśród 100 000 motocykli sprzedawanych przez KTMa ponad 60 000 wyposażonych jest w silniki dwusuwowe.

Z początku sceptycznie podchodziłam do idei wtrysku paliwa w silniku dwusuwowym. Wyobrażałam sobie, że 6 lat później zobaczę coś podobnego to tego, co pokazano w 2011 roku, podczas prezentacji prototypu dwusuwowego silnika z wtryskiem. Prawie wszystkie moje obawy dotyczyły jego serwisowania. Wszyscy fani 2T przyzwyczaili się do prostoty ich budowy oraz do przeprowadzania napraw na własną rękę. Jak się jednak okazało moje obawy okazały się nieuzasadnione, gdyż… wtrysk paliwa w nowym dwutakcie więcej ułatwia niż komplikuje, a połączony jest z głowicą jedynie dwoma wężykami. Odpięcie ich jest dużo prostsze niż demontaż gaźnika.

 

KTM EXC, czyli dwusuw na wtrysku... #ktm #exc #nowosc #wtrysk #scigacz_pl #erzberg #testymotocykli #Austria

Post udostępniony przez Ścigacz.pl (@scigacz_pl) 18 Maj, 2017 o 9:42 PDT

Co jeszcze ułatwia montaż wtrysku paliwa zamiast wysłużonego układu gaźnikowego? Przede wszystkim znika problem z odpowiednim doborem dysz i iglic w zależności od warunków pogodowych, czy wysokości nad poziomem morza, na której chcemy jeździć. Co jeszcze? Koniec z własnoręcznym mieszaniem paliwa z olejem! Najnowsze KTMy EXC mają dozownik oleju. Korek wlewu znajduje się przy główce ramy, skąd przeprowadzony wewnątrz ramy wężyk trafia do zbiorniczka po bakiem.

Co wtrysk zmienił w jeździe?

Najlepszą i najbardziej odczuwalną zmianą jest praca silnika na niskich obrotach. Koniec z problemem nieprzepalania mieszanki, zalewającej się świecy i dławiącego się silnika. Możesz jechać na najniższych obrotach, a przy pierwszym dodaniu gazu silnik od razu wkręca się na obroty. W enduro ma to przeogromne znaczenie, bo nie w każdych warunkach terenowych możemy sobie pozwolić na trzymanie odkręconej manetki. Czasami trzeba zwolnic, np. pokonać ciężki odcinek skalny, a później swobodnie podjechać pionowy podjazd, bez wcześniejszego przepalania sprzętu.

KTM EXC TPI i Ewelina Szkudlarek

Kolejna sprawa, którą zdecydowanie doceni nasza kieszeń i podziękuje nam nasz kręgosłup. Po przesiadce na motocykl na wtrysku zapewne pożegnasz się raz na zawsze z zapasowy paliwem w plecaku. Spalanie tego motocykla jest niewyobrażalnie niskie. Ciężko jest mi tutaj podać jakieś liczby, ale spokojnie mogę oszacować, że jest do dwóch razy mniejsze od motocykla z gaźnikiem.

Iglice, dysze, nerwowe regulacje? Można o tym zapomnieć!

A teraz wyobraźcie sobie, że jedziecie w góry. Wrzucacie motocykle na przyczepki, w pełni przygotowane do jazdy. A gaźniki ustawione? Może i ustawione, ale pogoda zaskakuje, a wysokość się zmienia. Racją jest, że motocykl niezależnie od tego będzie jeździł, ale osiągnięcie najlepszej jego pracy jest wręcz niemożliwe. Wtrysk, dzięki automatycznemu sterowaniu, umożliwia motocyklom pracę na 100% ich możliwości niezależnie od warunków.

Przy temacie gór warto poruszyć temat uciekającego paliwa. Podjeżdżamy stromy podjazd, ale coś nie wyszło. Pierwszy odruch to zakręcenie kranika. Ściągamy motocykl i próbujemy jeszcze raz. W połowie drogi przypominamy sobie o zakręconym paliwie, ale jest już za późno. Silnik się dławi, traci moc, my nie możemy oderwać ręki od kierownicy i kolejny raz jesteśmy pokonani. Nie ma gaźnika, nie ma problemu! Docenią to z pewnością osoby podróżujące busami. Z EXC na wtrysku możesz pojechać z rodziną na wakacje i nie martwić się zapachem benzyny w całym samochodzie.

Czy EXC na wtrysku rzeczywiście są spokojne?

Nie! Bardziej przyjazne dla ridera - owszem, ale to tylko przez to swobodne wchodzenie na obroty i to bez dławienia się. Pozostają tym samym bardzo czułe na gaz i mają w sobie ten sam charakter, co poprzednie wersje z gaźnikiem. 

KTM EXC 300 wtrysk

A co jeśli 250 to dla nas za dużo? Niestety w produkcji są tylko dwie pojemności: KTM EXC 250 i EXC 300. Nie przejmowałabym się tym jednak. Jeśli nie mamy na tyle umiejętności, żeby okiełznać standardowe 250, istnieje możliwość przełączenia mapy na mniej agresywną. Różnica jest przeolbrzymia i na pewno satysfakcjonująca dla spokojniejszych riderów.

EXC modele 2017 gaźnik i 2018 TPI – jakie różnice?

Nie ma ich zbyt wiele poza silnikiem na wtrysku i dozownikiem oleju, które możemy uznać  za przełomowe dla marki. Modele na 2017 miały być pierwszymi modelami z wtryskiem i były projektowane już z myślą o silnikach TPI, a sama konstrukcja motocykli nie uległa zmianie. Motocykle mają te same parametry jeśli chodzi o wysokość, prześwit, a nawet wagę (960 mm, 370 mm, 103 kg). Zmniejszono jedynie zbiornik paliwa z 9.5 litrów do 9 litrów, oraz zaprojektowano nowe osłony chłodnic, w których zredukowano ilość skrzydełek do 5 i poprzeczek do 2. Zmiana ta ma ułatwić czyszczenie, zapewniając równie dobrą, jak nie lepszą ochronę dla układu chlodzenia. Dochodzi nam również osobna od wyświetlacza kontrolka poziomu oleju.

KTM EXC kierownica

Czy EXC na wtrysku skradną serca maniaków enduro? To się dopiero okaże. Wciąż istnieją obawy, że pierwsze roczniki mogą być niedopracowane. Wypada zastanowić się nad awaryjnością sterownika i ewentualnymi kosztami naprawy lub wymiany. Jest to mózg motocykla, niezbędny do jego działania. Niestety tutaj możemy tylko spekulować i czekać na jak to wyjdzie w praktyce, choć tyle lat projektowania może okazać się w tym momencie plusem. A ceny? Za EXC 250 TPI zapłacić trzeba będzie 39 tysięcy złotych (300tka jest około 1000 zł droższa), ale jeśli nie okaże się awaryjnym motocyklem, będzie generowała znacznie mniejsze koszty niż motocykle na gaźniku. Z niecierpliwością czekam, aż dwusuwowe modele KTMa zasilane wtryskiem pojawią się na polskich torach, a jeszcze bardziej na to, aż jedna z tych nowości pojawi się u mnie w garażu. Swoboda na jaką  pozwalają te silniki podczas jazdy zdecydowanie jest warta swojej ceny.

Dane techniczne KTM EXC 250/300

Typ silnika: Jednocylindrowy, dwusuwowy
Pojemność: 249 ccm/ 293,2 ccm
Moc i moment obrotowy: Bez danych
Średnica tłoka 66,4 mm/ 72 mm
Skok tłoka: 72 mm
Rozruch: Nożny i elektryczny
Skrzynia biegów: 6 biegowa
Sprzęgło: Mokre, wielotarczowe, sterowne hydraulicznie
Rama: Stalowa, chromowo-molibdenowa, grzbietowa
Kąt główki ramy: 63,5 stopnia
Rozstaw osi: 1482 mm
Prześwit: 370 mm
Wysokość siedzenia: 960 mm
Tylne zawieszenie: Amortyzator WP Xplor PDS, o skoku 310 mm
Przednie zawieszenie: WP UPSD, skok 300 mm
Hamulec przedni: Tarczowy, średnica 260 mm
Hamulec tylny: Tarczowy, średnicy 220 mm
Pojemność zbiornika paliwa 9 litrów
Waga bez paliwa: 103 kg
Zdjęcia
KTM Ewelina Szkudlarek
KTM EXC Szudlarek
KTM EXC 250 podjazd
Ewelina testuje KTM z TPI
KTM EXC Ewelina
KTM EXC Ewelina Szkudlarek podjazd
KTM EXC TPI Ewelina Szudlarek
KTM EXC wtrysk Ewelina paciak
KTM EXC zjazd
KTM EXC Redbull
KTM EXC SIX DAYS
KTM EXC 250
964 2015 05 15 KTM erzberg BTS 2090
965 2015 05 15 KTM erzberg BTS 2092
966 2015 05 15 KTM erzberg BTS 2095
KTM EXC
KTM EXC TPI ktm
KTM EXC TPI Media Launch Behind the Scenes Group A
KTM EXC TPI prezentacja
KTM EXC dyfuzor
KTM EXC na wtrysku rama
KTM EXC wtrysk
KTM EX 300 wtrysk
KTM EXC rama
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Uzi 27/05/2017 17:41

Nie spadnie ;)

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę