tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Historia opon marki Dunlop - z miłości ojca do syna
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Historia opon marki Dunlop - z miłości ojca do syna

Autor: Paweł Kowalski 2021.08.21, 21:20 Drukuj

W 1888 roku, w jednej ze szkockich miejscowości, niejaki John Boyd Dunlop siedział i obserwował, jak jego synek jeździ po brukowanej ziemi na rowerze trójkołowym, wyposażonym w opony z pełnej gumy. Zauważył, że malec nie porusza się zbyt szybko i nie wydaje się być zbyt zadowolonym. Chcąc zapewnić synowi płynniejszą jazdę i lepsze prowadzenie, Dunlop owinął koła roweru w cienkie gumowe arkusze, skleił je i napompował pompką do piłki nożnej. W ten sposób opracował pierwszy w historii system amortyzacji powietrznej i stworzył podwaliny pod pierwszą oponę pneumatyczną.

Potrzeba jest matką wynalazków. To stare przysłowie sprawdziło się pewnie u każdego z nas i to niejednokrotnie. Czasem bywały to naprawy "na chwilę", jak na przykład kawałek patyka i taśma izolacyjna łącząca złamane na pół cięgno zmiany biegów. Jednak bywa i tak, że zwykła potrzeba pomocy komuś przerodzi się w rewolucyjny wynalazek.

NAS Analytics TAG

Tak się właśnie stało w 1888 roku w jednej ze szkockich miejscowości. Niejaki John Boyd Dunlop siedział i obserwował, jak jego synek jeździ po brukowanej ziemi na rowerze trójkołowym wyposażonym w opony z pełnej gumy. Zauważył, że malec nie porusza się zbyt szybko i nie wydaje się być zbyt zadowolonym. Chcąc zapewnić synowi płynniejszą jazdę i lepsze prowadzenie, Dunlop owinął koła roweru w cienkie gumowe arkusze, skleił je i napompował pompką do piłki nożnej. W ten sposób opracował pierwszy w historii system amortyzacji powietrznej i stworzył podwaliny pod pierwszą oponę pneumatyczną.

Niecały rok później wynalazek Dunlopa zadebiutował podczas wyścigów kolarskich. Umożliwił on mało znanemu kolarzowi Willie Hume'iemu w łatwy sposób pokonać silniejszych rywali w serii wyścigów rowerowych. Stało się to właśnie dzięki przewadze, zapewnionej przez opony pneumatyczne. To wydarzenie naocznie pokazało genialność wynalazku i ugruntowało jego przyszłą pozycję we wszystkich gałęziach sportów motorowych.

Dunlop natychmiast opatentował swój pomysł i zaczął rozwijać wynalazek w przedsięwzięcie komercyjne, zakładając firmę, która szybko stała się znana jako Dunlop Pneumatic Tire Co. Ltd. W 1890 roku Dunlop otworzył swoją pierwszą fabrykę opon w Dublinie w Irlandii. Dalszych planów nie pokrzyżował nawet fakt, że jego patent anulowano po dwóch latach, gdy wyszło na jaw, że 43 lata wcześniej wynalazek został opatentowany przez innego Szkota - Roberta Williama Thomsona. W ostatniej dekadzie XIX wieku przedsiębiorstwo otworzyło filie w USA i kontynentalnej Europie oraz fabrykę w Australii. W 1910 roku Dunlop, korzystając z faktu posiadania przez imperium Brytyjskie kolonii na Malajach (obecna Malezja), założył na powierzchni 50 000 akrów plantację kauczuku. W przybliżeniu 50% gumy stanowi kauczuk naturalny, pochodzący z drzewa kauczukowego. Właśnie dlatego dostęp do tego surowca był niezbędny, aby zapewnić możliwie ciągłą pracę w fabrykach oraz pozwolić na rozwój nowych technologii. Celem firmy Dunlop było i nadal jest stałe wytwarzanie coraz lepszych produktów, które nie tylko poprawiają osiągi pojazdów, ale również pozytywnie wpływają na wrażenia z jazdy.

Teraz, 133 lata później, biorąc do ręki nową oponę Dunlop, próbuję sobie wyobrazić, ile zmian zaszło w jej konstrukcji od czasu sklejanych pasków gumy i rowerka trójkołowego. Dzisiejsza technologia pozwala komputerowo projektować i badać wiele parametrów opony, zanim finalnie zostanie ona wdrożona do produkcji, a następnie przejdzie testy drogowe. Różne składy mieszanki czy - czasem wydawałoby się dziwny - wygląd bieżnika, nigdy nie są dziełem przypadku.

Cała ta historia jest podstawą tego, co wyróżnia firmę Dunlop spośród innych producentów opon motocyklowych. Nie ma stylu, przeznaczenia ani dziedziny, w której opony motocyklowe Dunlop nie rywalizowałyby o pierwsze miejsce na podium. Dzięki długiej liście osiągnięć i innowacji na przestrzeni wieków opony motocyklowe Dunlop wyznaczają standardy, które są nieustannie podwyższane. Dunlop jako pierwszy producent zastosował paski z kevlaru. Jako pierwszy stworzył 20-calową oponę do motocykli terenowych. Jako pierwszy opracował opony do minibike'ów klasy premium. Cóż, chyba starczy tego wymieniania.... Jeśli chodzi o opony motocyklowe, Dunlop jest liderem od dziesięcioleci. Nie ważne jakim motocyklem jeździsz, zawsze możesz mieć pewność, że w ich katalogu znajdziesz odpowiednie opony. I co najważniejsze  - niezależnie od przeznaczenia - ich jakość będzie tak samo wysoka. Każdemu z nas w trakcie jazdy zależy na przyczepności i pewności w prowadzeniu. Cieszymy się, kiedy opona spełnia pokładane w niej oczekiwania. Pozostaje wtedy tylko czerpać czystą przyjemność z jazdy.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę