tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ocena opon motocyklowych w oparciu o liczb przejechanych kilometrw? To moliwe, ale nie takie proste
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Reklama

NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ocena opon motocyklowych w oparciu o liczb przejechanych kilometrw? To moliwe, ale nie takie proste

Autor: Andrzej Sitek 2021.10.20, 12:00 Drukuj

Opony nie mogą się po prostu zepsuć, więc co się z nimi dzieje? Skąd możesz wiedzieć, że nadszedł czas, aby je wymienić? Jednym z parametrów oceny jest liczba przejechanych kilometrów. Czy w ten sposób można wyznaczyć kres "życia" opony?

10 000 przejechanych kilometrów dla kompletu opon, to według niektórych kres ich możliwości, a inni uznają, że gumy mają przed sobą jeszcze wiele szczęśliwych i długich tras do zaliczenia. Ale z czego wynikają różnice w ocenie? Spróbujmy to wyjaśnić.

NAS Analytics TAG

Jak często wymieniać opony motocyklowe?

Trudno przewidzieć, jak długo wytrzymają opony, ponieważ na ocenę wpływa wiele czynników. Nie zawsze chodzi o datę produkcji, bo musimy uwzględnić również przechowywanie, użytkowanie, ciśnienie, warunki pogodowe, styl jazdy, prędkość, najczęstszy typ nawierzchni, itd.

 Jeśli na przykład jazda odbywa się po zniszczonych drogach z wieloma dziurami, opony nie wytrzymają tak długo, jak w przypadku poruszania się po gładkiej drodze. Takie szczegóły decydują o tym, jak długo wytrzyma zestaw gum.

Ale jeśli ten sam zestaw jest w użyciu przez 5 lat lub dłużej, powinieneś zlecić kontrolę profesjonaliście z warsztatu wulkanizacyjnego, a później co roku powtarzać weryfikację. Po 5 latach należy uważnie obserwować, czy gumy nie wykazują żadnych oznak starzenia się lub zużycia.

W większości przypadków profesjonaliści radzą, aby wymieniać opony po 6 do 7 latach używania. Niektórzy jeżdżą na jednym komplecie nawet i przez 10 lat, ale to niemal zawsze oznacza większe ryzyko, że dojdzie do jakiejś awarii opon, nie mówiąc o zmianie, na gorsze, parametrów gum.

Ile kilometrów wytrzymują opony motocyklowe?

Jak już wiemy, to pytanie nie jest właściwe. Jeśli przykładowo ciśnienie w oponie jest znacząco niższe niż zalecane, np. o dwie atmosfery, sytuacja robi się nieciekawa. W wielu przypadkach za niskie ciśnienie może skrócić żywotność kół nawet o połowę.

Wszystkie czynniki, o których wspomnieliśmy powyżej, mogą mieć wpływ na wytrzymałość opony. Oznacza to, że mogą znieść wszystkie trudy dłużej lub krócej, w zależności od tego, gdzie i jak były przez lata traktowane. Niestety prostej odpowiedzi po prostu nie ma.

Ile kilometrów można przejechać na oponie?

Jako zasadę można przyjąć, że przy przeciętnym użytkowaniu, na oponie motocyklowej można przejechać od 5 000 do 25 000 kilometrów. Z drugiej strony, możesz zniszczyć komplet sportowych opon nawet po przejechaniu mniej niż 200 kilometrów podczas jednego dnia na torze! Ponownie oznacza to, że dokładniej liczby nie sposób podać, bo ważny jest styl jazdy, osiągi motocykla, warunki drogowe i tak dalej.

Ale możemy oczywiście rozważyć główne czynniki, które odgrywają rolę w żywotności opon motocyklowych. Najważniejsze z nich to: typ i jakość opon, typ i osiągi motocykla, twoje nawyki jazdy, warunki drogowe oraz pogodowe, i na koniec nie mniej ważne - przechowywanie i konserwacja.

Jakość opon

Jeśli chodzi o liczbę kilometrów przejechanych na oponie motocyklowej, zasada jest taka, że im wyższe osiągi opony, tym mniej mamy kilometrów do przejechania. To dlatego opony turystyczne wytrzymują znacznie dłużej niż specjalne opony wyścigowe.

Jednak pamiętając o bezpieczeństwie, zaleca się, aby zawsze używać dobrej jakości opon o wyższych osiągach, nawet jeśli nie mamy agresywnego stylu jazdy.

Typ i osiągi motocykla

Innymi ważnymi czynnikami, które znacząco wpływają na żywotność opon motocyklowych, są typ, waga i osiągi motocykla. Jak można przypuszczać, im bardziej wydajny silnik w ramie, tym mniej kilometrów można przejechać na zestawie opon. Dodatkowo, im cięższy jest motocykl, tym krótsza żywotność.

To dlatego motocykle uliczne o wysokich osiągach, mogą zużywać opony szybciej niż jakikolwiek inny typ dwukołowca. Opony w tych maszynach wytrzymują zazwyczaj około 2 500 do 12 000 kilometrów.  Dla porównania, opony w lżejszych motocyklach turystycznych powinny wytrzymać około 15 000 do 25 000 kilometrów. Jednak cały czas pamiętajcie, że te wartości są umowne.   

Nawyki i styl jazdy

Chcesz maksymalnie wykorzystać opony motocyklowe? W takim razie powinieneś delikatniej i spokojniej odkręcać gaz. W świecie motocyklistów obowiązuje zasada, że im bardziej agresywny styl jazdy, tym mniej przejechanych kilometrów można oczekiwać od opon.

Możesz zniszczyć komplet opon sportowych podczas jednego dnia na torze, ale z drugiej strony, przy rozsądnym użytkowaniu, będziesz jeździć na tych samych gumach przez cały sezon. Stąd również wiele dyskusji i nieporozumień, kiedy rozmawiamy o żywotności lub kilometrażu opon.  

Co więcej, podczas niektórych sesji palenia gumy praktycznie dochodzi do zniszczenia opony w kilka minut. I tak, wbrew powszechnemu przekonaniu, burnouty są szkodliwe dla motocykla, ponieważ mogą go uszkodzić na wiele sposobów. Nie chodzi tylko o opony, ale to już temat na inny artykuł.  

Jeśli robisz dużo ostrych startów i zatrzymań, licz się z tym, że również znacznie szybciej dojdzie do wykończenia opon, szczególnie tylnej. Długie trasy autostradowe są zawsze łatwiejsze dla opon.

Między innymi dlatego opony w mniejszych motocyklach, które służą do codziennych dojazdów do pracy, wytrzymują dłużej w porównaniu do wyczynowego rodzeństwa zaprojektowanego dla adrenaliny.

Warunki drogowe i pogodowe

W cieplejszym klimacie, lub gorących miesiącach roku, które mamy również w naszej strefie klimatycznej, można spodziewać się wyższych temperatur na drogach, co powoduje nagrzewanie się opon, a w konsekwencji skrócenie ich żywotności. Jednak cieplejsze opony zapewniają również lepszą przyczepność.

Powierzchnia drogi również odgrywa dużą rolę w tym obrazie. Beton z rowkami i drogi, które wyglądają jakby codziennie jeździły po nich czołgi, są podatne na szybsze zużycie opon motocyklowych, ponieważ mają chropowatą, nierówną powierzchnię. Jeśli regularnie korzystasz z dróg kiepskiej jakości, opony po prostu szybciej się zużyją.  

Konserwacja i przechowywanie

Jeśli nie chcesz zmieniać opon częściej niż to konieczne, musisz zwrócić uwagę na ich konserwację. Zasad nie jest wiele, ale są istotne.

Najważniejsze czynności związane z konserwacją opon, to utrzymywanie zalecanego ciśnienia w oponach, regularne kontrole wzrokowe, wyważenie i właściwe przechowywanie. W tym ostatnim przypadku chodzi również o parkowanie, bo motocykl, który cały rok stoi pod chmurką, musi sprostać o wiele cięższym warunkom. Podobnie jego opony.  

Kilometraż opon w pigułce

Zamiast podsumowania, po prostu zbierzmy powyższe informacje. Oczywiście wartości wyrażone są w kilometrach, natomiast jeszcze raz zaznaczam, że należy traktować je orientacyjnie.

STYL JAZDY MAŁE MOTOCYKLE I SKUTERY ŚREDNIE MOTOCYKLE SPORTOWE I O WYSOKICH OSIĄGACH
SPOKOJNY 25 000 - 32 000 15 000 - 25 000 8 000 - 15 000
ŚREDNI 15 000 - 25 000 8 000 - 15 000 5 000 - 8 000
AGRESYWNY 8 000 - 15 000 5 000 - 8 000 1 500 - 5 000
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    NAS Analytics TAG
    na gr