GDDKiA przyspiesza i szykuje rekordowy finisz
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad robi wszystko, by ten rok zamknąć z pełną listą wykonanych zadań. Choć start w 2025 roku wyglądał słabo, sytuacja zmieniła się wraz z nadejściem drugiej połowy roku.
Paweł Woźniak stojący na czele GDDKiA przyznał, że tempo uzyskiwania kluczowych decyzji środowiskowych oraz prowadzenia badań geologicznych solidnie namieszało w planach, jednak strat nie tylko udało się pozbyć, ale też zwiększyć zakres działań.
W planie na ten rok znajdowało się ogłoszenie przetargów na około 330 km nowych dróg. Po aktualizacji założenia podniesiono do 380 km i, jak twierdzi Woźniak, wszystko wskazuje na to, że wynik zostanie osiągnięty bez żadnych potknięć. To wszystko dzieje się mimo tego, że do końca lipca w kalendarzu widniało zaledwie osiem postępowań na 122 km tras. Cztery z nich dotyczyły poszerzenia autostrady A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią, co dodatkowo potwierdziło, że pierwsza połowa roku była wyjątkowo trudna dla wykonawców, którzy z niecierpliwością czekali na nowe zlecenia.
Druga połowa okazała się znacznie bardziej owocna. GDDKiA ruszyła z ogłaszaniem kolejnych przetargów, między innymi na budowę obwodnicy Sztumu i odcinka S17 od Łopiennika do Krasnegostawu. Wcześniej wystartowało także postępowanie dotyczące obwodnicy Zwolenia. Jeszcze przed końcem grudnia mają pojawić się kolejne ogłoszenia dotyczące między innymi trasy S12 z Wieniawy do Radomia oraz fragmentu S17 łączącego Zamość Sitaniec z węzłem Zamość Wschód. Według deklaracji Woźniaka bieżący rok powinien zakończyć się lepszym wynikiem, niż pierwotnie ustalono, tak jak miało to miejsce w poprzednim roku, kiedy zrealizowano aż 130 procent planu.
Do końca 2025 roku w systemie mają pojawić się łącznie 19 nowych postępowań obejmujących blisko 250 km tras. W całym roku długość wszystkich ogłoszonych przetargów wyniesie 387,5 km, a ich wartość przekroczy 13 mld zł. Szykuje się również bardzo intensywny kolejny rok, bo już teraz przygotowywane są materiały do postępowań na ponad 300 km dróg o wartości około 12 mld zł. Rok 2027 ma podnieść poprzeczkę jeszcze wyżej, bo przewidywany jest zakres od 390 do aż 480 km nowych tras.


Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze