Ekologiczne kaski motocyklowe z recyklingu. Dainese, AGV i naukowcy pracują nad rozwiązaniami
Temat recyklingu i zrównoważonego rozwoju coraz mocniej wkracza do branży motocyklowej. Koncern Dainese przedstawił swój projekt recyklingu kasków motocyklowych, który jest realizowany m.in. przy współpracy z naukowcami z uniwersytetu w Bolonii.
Co się dzieje z kaskami, które zakończyły swój żywot? Tego dokładnie nie wie nikt. Motocykliści są zachęcani do wymiany kasków co ok. 5 lat lub jeśli dojdzie do wypadku. W najlepszym wypadku stare kaski trafiają na pamiątkową półkę, a w najgorszym - na śmietnik, do ogólnego obiegu odpadów.
Dlatego Dainese, które jest właścicielem marki ADV, stworzyło projekt Life Impacto, który ma to zmienić. Producent chce stworzyć rozwiązanie z kategorii gospodarki obiegu zamkniętego. Zużyte kaski miałyby trafiać do fabryki, gdzie część materiałów zostanie użyta do produkcji nowych skorup.
W projekcie biorą udział również firmy Innovandoo, Re-Sport oraz Mistano&Stracuzzi. Invando zajmuje się logistyką. Re-Sport to startup uniwersytecki z Bolonii, który skupia się na technologiach odzysku kompozytów ze sprzętu sportowego. Misitano&Stracuzzi to dostawcy surowców powstałych z resztek owoców.
Owocem współpracy ma być zakład, który będzie odzyskiwał część materiałów ze starych kasków i przygotowywał je do użycia przy produkcji nowych. W swoim komunikacie prasowym Dainese podaje też konkretne liczby. Z 5 tys. zużytych kasków będzie można odzyskać ok. 3,7 tys. kg ABS, 1,056 tys. kg EPS i 637 kg PC. Dodatkowo obniży to emisję dwutlenku węgla i zużycie prądu o 60 proc. oraz zużycie wody o 50 proc., ponieważ nie będzie trzeba ponownie produkować tych materiałów.
Odzyskany ABS miałby służyć do produkcji skorup zewnętrznych. EPS byłby używany do skorup wewnętrznych. Z poliwęglanu miałyby powstawać wizjery. Do tego projekt zakłada również ponowne wykorzystanie materiałów, z których powstają wyściółki kasków.
Dotychczas jedynie producenci motocykli głośno mówili o tym, że zamierzają położyć nacisk na recykling. Yamaha zaczęła stosować tzw. zielone aluminium, a Honda wykorzystuje zebrane z serwisów zderzaki samochodowe do produkcji niektórych plastikowych elementów. Projekt Dainese Life Impacto jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.


Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze