Producent odzieży motocyklowej Dainese ma problemy finansowe. Wierzyciele mają przejąć firmę
Obecny właściciel marki Dainese, fundusz inwestycyjny Carlyle Group, rozważa oddanie jej w ręce wierzycieli. Marka od lat przynosi straty, a jeżeli transakcja dojdzie do skutku, to będzie to pierwszy tego typu przypadek we Włoszech. Problemy firmy zaczęły się po sprzedaży jej przez Investcorp w 2022 r. Jakie będą dalsze losy włoskiego producenta odzieży motocyklowej?
Jak informuje Bloomberg, prywatni pożyczkodawcy HPS Investment Partners i Arcmont Asset Management prowadzą zaawansowane rozmowy z Carlyle Group, by przejąć od funduszu kontrolę nad marką Dainese. Dlaczego akurat te dwie firmy miałyby być zainteresowane? Kiedy w 2022 r. fundusz inwestycyjny Carlyle Group przejmował kontrolę nad Dainese, HPS i Arcmont udzieliły mu na to pożyczki w wysokości 285 mln euro.
Pod koniec 2024 r. Carlyle Group dało Dainese dodatkowy zastrzyk gotówki w wysokości 15 mln euro, ale to może nie wystarczyć, by utrzymać firmę. Według najświeższych informacji HPS i Arcmont zainwestowały niedawno dodatkowe 25 mln euro. Carlyle ma czas do 2028 r. na to, by spłacić pożyczkę zaciągniętą na zakup Dainese. Jednak już teraz toczą się rozmowy nad przejęciem marki przez wierzycieli.
W ostatnich latach Dainese dość często zmieniało właścicieli. W 2014 r. Lino Dainese sprzedał swoją firmę do Investcorp, które trzymało ją przez 8 lat. Dainese wyceniano wtedy na 130 mln euro. W 2022 r. Investcorp uznał, że czas sprzedać Dainese i wtedy weszło Carlyle Group. Marka została wyceniona na 630 mln euro. W komunikacie prasowym z tamtego czasu czytamy, że pod rządami Investcorp Dainese podwoiło swoją sprzedaż i EBITDA.
W maju 2025 r. pojawiły się pierwsze informacje o tym, że Dainese stoi przed koniecznością przeprowadzenia restrukturyzacji. Wartość firmy spadła o 86 mln euro. W 2024 r. odnotowała straty w wysokości aż 120 mln euro. To trzykrotnie więcej niż w 2023 r. W obu przypadkach powodami problemów miały być nadwyżki magazynowe z czasu pandemii, spowolniony wzrost sprzedaży w Chinach oraz wzrost stóp procentowych w USA. Dainese ma w swoim portfelu również marki AGV oraz TCX. Choć firma znana jest z produkcji odzieży motocyklowej, to ma w swoim portfolio także odzież dla rowerzystów i narciarzy.


Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze