tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 ETS2 uderzy w polskie portfele. Zap³acisz wiêcej za paliwo
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

ETS2 uderzy w polskie portfele. Zap³acisz wiêcej za paliwo

Autor: Andrzej Sitek 2025.10.31, 13:10 1 Drukuj

Nadchodzą zmiany, które uderzą w portfele milionów kierowców. W Brukseli dopinany jest system ETS2, czyli unijny mechanizm opłat za emisję CO2, który obejmie sektor transportu i ogrzewania. Czy to znaczy, że problem nas nie dotyczy?

Choć oficjalnie to dostawcy paliw będą musieli kupować uprawnienia do emisji, w praktyce koszt ten poniosą wszyscy użytkownicy dróg. Niestety każdy litr benzyny i diesla stanie się droższy, a dodatkowe obciążenia będą odczuwalne w codziennym tankowaniu.


Reklama


NAS Analytics TAG

Według ustaleń "Gazety Prawnej" Polska przygotowuje się do wdrożenia ETS2 w latach 2024-2026. System ruszy najpóźniej w 2028 roku, choć plan bazowy zakłada start już w 2027. Od tego momentu firmy paliwowe zostaną zobowiązane do zakupu uprawnień CO2, co natychmiast przełoży się na ceny na stacjach. Komisja Europejska dopuszcza niewielkie opóźnienie, ale jedynie wtedy, gdy ceny energii wzrosną zbyt gwałtownie.

ETS2 obejmie nie tylko transport drogowy, lecz także gospodarstwa domowe ogrzewane gazem lub olejem opałowym. Oznacza to, że skutki nowego podatku odczują zarówno kierowcy, jak i miliony rodzin. Eksperci ostrzegają, że to cichy, choć realny podatek klimatyczny, który nie będzie nazwany wprost, ale w praktyce spełni wszystkie jego cechy. Już dziś analitycy przewidują, że w pierwszych latach obowiązywania, między 2027 a 2030 rokiem, litr paliwa może zdrożeć o 40-50 groszy. Dla przeciętnego gospodarstwa domowego w Unii oznacza to wzrost rocznych wydatków o 319-489 euro, czyli nawet ponad dwa tysiące złotych.

To zła wiadomość dla tych, którzy codziennie pokonują dużo kilometrów. Kierowcy zawodowi i firmy transportowe zapłacą najwięcej, bo każda trasa będzie droższa. Zyskają natomiast użytkownicy aut elektrycznych i osoby korzystające z komunikacji miejskiej, których nowa opłata nie obejmie. Z tego względu ETS2 może pośrednio przyspieszyć przejście na napędy bezemisyjne.

Choć Polska nie może zablokować unijnego projektu, rząd próbuje złagodzić jego skutki. Jak poinformował wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta, Warszawa wspólnie z Włochami, Czechami i Belgią tworzy koalicję, która chce wynegocjować limit cenowy na uprawnienia i przesunięcie pełnego wdrożenia systemu do 2028 roku.

Teoretycznie na razie nie ma pewności, czy Bruksela przychyli się do tych postulatów, ale jeśli nic się nie zmieni, w ciągu dwóch lat polscy kierowcy zaczną płacić więcej za każdy litr paliwa, nawet jeśli formalnie nie zobaczą na paragonie nowego podatku.


Reklama


NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia

Reklama


NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê