Ducati Panigale V4S vs BMW S 1000RR na hamowni. Ile maj± mocy? [FILM]
BMW deklaruje w swoim supersportowym S 1000RR moc na poziomie 207 KM. Ducati w przypadku modelu Panigale V4S chwali się mocą 214 KM. Jakie wyniki uzyskamy na hamowni? Ile mocy na kole pokażą nam najnowsze BMW S 1000RR i Ducati Panigale V4S? Zobaczcie nasz film.
Zarówno najnowsze BMW S 1000RR, jak i Ducati Panigale V4 imponują swoim sportowym potencjałem, osiągami, a nawet pięknym wyglądem. Tym razem skupiliśmy się jednak wyłącznie na parametrach technicznych i to głównie tych podstawowych, wzbudzających najwięcej emocji oraz ekscytacji.
Zabraliśmy BMW S 1000RR i Ducati Panigale V4S na hamownię, aby zmierzyć i zestawić ich maksymalne moce oraz momenty obrotowe. Jak zmierzone wartości mają się do tych katalogowych? Jak wygląda pomiar na hamowni i jaki wpływ na pomiary ma ciśnienia atmosferyczne w chwili dokonywania pomiaru? Tego wszystkiego i wiele więcej dowiecie się z poniższego filmu:
Przy okazji realizacji materiału na temat BMW S 1000RR oraz Ducati Panigale dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek dotyczących samego dokonywania pomiarów na hamowni. Jednym z warunków przeprowadzenia wiarygodnego testu porównawczego jest wykonanie pomiarów na tej samej hamowni i w jednakowych warunkach, tzn. tego samego dnia, jeden po drugim. Jest to związane z wpływem warunków atmosferycznych na uzyskane wyniki. Znaczenie mają temperatura powietrza, czy ciśnienie atmosferyczne. Wprawdzie urządzenie pomiarowe uwzględnia powyższe parametry, ale i tak najlepiej jest wykonać test w jednakowych warunkach.
Hamownia daje możliwość zmierzenia mocy na tylnym kole, ale po uwzględnieniu wszelkich strat może ją również przeliczyć na moc na wale. Jak to jednak powiedział Przemek: "Moc na wale mało kogo obchodzi - zupełnie jak pensja brutto".
Uzyskane przez nas wartości mocy maksymalnych są nieco mniejsze od tych deklarowanych przez producentów. Dla BMW S 1000RR, gdzie specyfikacja techniczna mówi o mocy 207 KM uzyskaliśmy wynik 201 KM. W przypadku Ducati Panigale V4S, gdzie producent deklaruje 214 KM, uzyskaliśmy wynik 204 KM. Odstępstwa są niewielkie (w przypadku Ducati 10 KM różnicy, w przypadku BMW tylko 6 KM różnicy).
Jeśli chodzi o maksymalne momenty obrotowe na kole, to otrzymaliśmy wyniki: 117 Nm dla Ducati Panigale V4S oraz 114 Nm dla BMW S 1000RR. Momenty obrotowe na wale: 122 Nm Ducati oraz 118 Nm BMW.
Obydwa testowane motocykle były dotarte, w chwili pomiarów miały po kilka tysięcy kilometrów przebiegu. W chwili wprowadzenia na hamownie silniki były oczywiście odpowiednio rozgrzane.
W filmie załączyliśmy również uzyskane wykresy z krzywymi oddawania mocy i momentu dla S 1000RR oraz Panigale V4. Zachęcam do analizowania tych wykresów - można wyciągnąć wiele ciekawych wniosków. Przypomnijmy tylko, że w przypadku Panigale mamy do czynienia z silnikiem V4, a w przypadku S 1000RR z czterema cylindrami ustawionymi w rzędzie. BMW stosuje jednak w nowym modelu zmienne fazy rozrządu, o czym również jest mowa w filmie. Ducati ma oczywiście pewną przewagę pod względem pojemności skokowej silnika (stąd wyraźnie lepsze wartości momentów obrotowych).
Oglądając film mogłeś zwrócić uwagę, że na wyświetlaczach motocykli pojawiły się komunikaty o błędzie. Jest to błąd systemu ABS wywołany pomiarem na hamowni. Po przejechaniu kilku kilometrów po zakończeniu pomiarów, wyświetlane błędy ABS zniknęły.
Po więcej podobnych materiałów zapraszamy na nasz kanał w serwisie YouTube.
Komentarze 4
Poka¿ wszystkie komentarzeA jakie warto¶ci straty na przeniesieniu napêdu przyjêto? I oprócz "szacunków" sk±d wzi±æ takie dane? ¯adne, ale to ¿aden producent tego nie poda a przyjmowanie, ¿e s± identyczne dla ka¿dego ...
OdpowiedzJaka legitymacjê ma autor tego artykulu? Objezdzone motorynki i po¿yczona od kolegów wska? Fajnie siê pobawiæ takimi zabawkami, ale ¿eby trochê technikaliow zawrzeæ to ju¿ ciê¿ko. Podbijam go¶cia ...
OdpowiedzNie wiem jak te warto¶ci s± podawane - ale mo¿e przypadkiem na hamowni nie ma efektu ram air który te pare koni dodaje przy pewnej prêdko¶ci?
OdpowiedzChwilê googluj±c https://www.s1000rrforum.com/threads/ram-air-effects.8181 / My¶lê, ¿e wnioski z tego artyku³u nie maj± sensu.
Odpowiedz"Odstêpstwa s± niewielkie (w przypadku Ducati 10 KM ró¿nicy, w przypadku BMW tylko 6 KM ró¿nicy)." HAHAHAHAHA. Niewielkie odstêpstwa. To tak jak ze zu¿yciem paliwa - producent "deklaruje", a litr ...
OdpowiedzJest jeszcze co¶ takiego jak b³±d pomiarowy oraz rozmiar próby (tu = 1). Warto wiedzieæ zanim siê hahah bezmy¶lnie wstawi.
Odpowiedz