tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Dakar 2015 - wszystko co musisz wiedzieć
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Dakar 2015 - wszystko co musisz wiedzieć

Autor: Michał Mikulski 2015.01.03, 23:29 2 Drukuj

Od rozpoczęcia największej offroadowej imprezy roku dzielą nas zaledwie godziny, dlatego przygotowaliśmy dla was pigułkę wiedzy, którą trzeba poznać przed 37. startem legendarnego rajdu.

Dziś rusza największa impreza offroadowa roku, Rajd Dakar 2015. Dakar przyciąga śmiałków z całego świata, dzięki czemu w 37. edycji wystartuje 665 uczestników w 414 pojazdach, w tym aż 164 motocyklistów. Rokrocznie motocykliści są najliczniejszą grupą wśród uczestników. Co najważniejsze, na starcie do Dakaru 2015 stanie aż 16. Polaków! Za sterami samochodów Krzysztof Hołowczyc, Adam Małysz z pilotem Rafałem Martonem, Marek Dąbrowski z Markiem Powellem (wczoraj otrzymaliśmy informację, że Jacek Czachor zmuszony został wycofać się z imprezy z powodów osobistych) oraz Piotr Beaupre z Jackiem Lisickim. Na motocyklach pojadą reprezentanci Orlen Teamu, Kuba Przygoński i Kuba Piątek, zawodnicy z ekipy Nasz Dakar, Michał Hernik i Paweł Stasiaczek (z Norbertem Madetko jako serwisantem, po tym jak kontuzja wykluczyła go z rywalizacji) oraz jadący na Hondzie Maciej Berdysz. O zwycięstwo w rywalizacji quadów bez wątpienia powalczy Rafał Sonik. W kategorii ciężarówek reprezentować będą nas Robin Szustkowski i Jarosław Kazberuk, Darek Rodewald ściga się jako członek czołowej ekipy Iveco Gerarda de Rooy’a.

Z jednej strony Dakar to rajd nieprzewidywalny, w którym na przestrzeni jednego kilometra potrafi rozegrać się dramat zmieniający losy rywalizacji. Z drugiej strony ciężko nie upatrywać kandydata do zwycięstwa w Marcu Comie. Hiszpan wygrywał czterokrotnie, a pod nieobecność Cyrila Despres (który w tym roku jedzie za sterami fabrycznego Peugeota 2008 DKR) niewielu zawodników posiada pełen "zestaw" potrzebny do wygrania rajdu: prędkość, wytrzymałość, umiejętności nawigacyjne, doświadczenie i wsparcie mocnego zespołu. Doświadczenie KTMa, zespołu Comy, jest niepodważalne - hegemonia austriackiej marki trwa od 2001 roku. Obok Comy w zespole pojedzą także doświadczeni Jordi Viladoms (drugi zawodnik Dakaru 2014) oraz Ruben Faria, Portugalczyk regularnie plasujący się w czołówce. Fabryka wspiera także młodego Brytyjczyka, Sama Sunderlanda, który przesiada się na KTMa z fabrycznej Hondy. Satelickim zawodnikiem jest Toby Price, wielokrotny zwycięzca pustynnych wyścigów w Australii, oraz ex-mistrz MX3 w Motocrossie, Austriak Matthias Walkner. Na KTMie jedzie także Kuba Przygoński, Kuba Piątek oraz ekipa Nasz Dakar.

W tym roku w Dakarze nie zobaczymy pochodzącego z Chile Francisco "Chaleco" Lopeza, który postanowił przesiąść się do samochodu (zadebiutuje w Dakarze 2016). Największym rywalem dla Comy, poza zespołowymi kolegami, bez wątpienia będzie Joan Barreda. Jadący na fabrycznej Hondzie Hiszpan walczył o zwycięstwo w zeszłym roku, prowadząc w klasyfikacji do 5. odcinka. Problemy nawigacyjne, kara za przekroczenie prędkości i w końcu problemy techniczne wykluczyły go z walki o podium. Ale Barreda z mocnym wsparciem ze strony Hondy jest wyjątkowo groźny. Honda obok KTMa wystawia najmocniejszą ekipę, z Helderem Rodriguesem i Paulo Goncalvesem w składzie. Obydwaj to zawodnicy pierwszej dziesiątki rajdu. Zespół uzupełniają pochodzący z Chile to Jeremias Isreal (który w zeszłym roku wspinał się w generalce, dopóki wypadek nie wyeliminował go z rajdu) i Laia Sanz, najwyżej sklasyfikowana kobieta w Dakarze 2014.

Nie można zapomnieć o zespole Yamahy, na mocno przebudowanych WR450F Rally. Nowa dakarówka jest ponoć 10 kg lżejsza od poprzedniego modelu. Karbonowa rama pomocnicza będąca także dodatkowym zbiornikiem paliwa, cofnięty cylinder ma wpływać na centralizację mas, a to na świetne prowadzenie przy dużych prędkościach. Za sterami Yamahy pojawią się Olivier Pain, Michael Metge oraz doświadczony ex-zawodnik Mistrzostw Świata Enduro Alessandro Botturi. W fabrycznym zespole Sherco pojedzie Alain Dulcos i kolejny ex-zawodnik Mistrzostw Świata Enduro, Fabien Planet.

Jakub Przygoński był jedynym zawodnikiem Dakaru 2014, który nie otrzymał kary. Kuba zakończył zmagania na wysokiej, 6. lokacie, tym samym stając się najwyżej sklasyfikowanym polskim motocyklistą w historii rajdu. Czy Kuba jest w stanie walczyć o podium w Dakarze 2015? Jak najbardziej tak. W ciężkich warunkach Przygoński wielokrotnie pokazywał na co go stać, a tegoroczny rajd ma być (według organizatora) najtrudniejszym w historii. Trzymamy mocno kciuki! Trzymamy je także za debiutującego w rajdzie, 22-letniego Jakuba Piątka. Piątek mimo młodego wieku ma ogromne doświadczenie w enduro i ze wsparciem Orlen Teamu oraz na sprawdzonym motocyklu (KTM) powinien dobrze radzić sobie na południowoamerykańskich bezdrożach. Ukończenie rajdu jest w jego zasięgu o ile nie dopadnie go pech (co swoją drogą tyczy się wszystkich zawodników).

Przeczytaj nasz artykuł poświęcony najlepszym rajdowcom w historii Dakaru.

Rafał Sonik w wywiadzie dla Ścigacz.pl powiedział wprost: interesuje go tylko zwycięstwo. W zeszłym roku najszybszy polski quadzista był drugi po problemach nawigacyjnych. Przed startem do zeszłorocznego Dakaru Krakowianin mówił, że był już trzeci i to miejsce go nie interesuje. W tej sytuacji Sonik był już na każdym stopniu podium oprócz pierwszego, więc nie pozostaje nic innego jak wygrać. Sonik sam przyznał, że dla niego "im ciężej, tym lepiej". W kontekście tego, co zapowiadali organizatorzy, będzie to idealny rajd dla Supersonika. Co roku ASO (organizator i promotor) zapowiada, że będzie to najcięższa edycja i z reguły trzeba te informacje odpowiednio przefiltrować. W przypadku tegorocznej edycji, patrząc tylko na suche liczby, wydaje się, że nie przesadzają.

Dakar 2015 w liczbach:

  • Dystans: 9,289 km
  • Odcinki specjalne: 4,750 km
  • Najdłuższy dystans pokonywany jednego dnia: 1,023 km (etap 12)
  • Najdłuższy odcinek specjalny: 780 km (etap 8)
  • Najkrótszy dystans pokonywany jednego dnia: 392 km (etap 13)
  • Średnia opadów rocznych na pustyni Atakama: 0 mm
  • Liczba uczestników: 665
  • Liczba pojazdów: 414 (164 motocykle, 48 quadów, 138 samochodów, 64 ciężarówki)
  • Narodowości: 53
  • Liczba widzów na trasie rajdu w 2014: 3,9 miliona (Argentyna: 2,5 mln; Boliwia: 410,000; Chile: 1 mln)
  • Czas telewizyjny: 1,200 godzin w 190 krajach
  • Start: 4.01.2014
  • Meta: 17.01.2014

Etapy rajdu dla motocyklistów:

  • 04.01 - Etap 1 z Buenos Aires do Villa Carlos Paz - 836 km (w tym 175 km odcinka specjalngo)
  • 05.01 - Etap 2 z Villa Carlos Paz do San Juan - 624 km (w tym 518 km odcinka specjalnego)
  • 06.01 - Etap 3 z San Juan do Chilecito - 656 km (w tym 220 km odcinka specjalnego)
  • 07.01 - Etap 4 z Chilecito do Capiapo - 909 km (w tym 315 km odcinka specjalnego)
  • 08.01 - Etap 5 z Copiapo do Antofagasty - 696 km (w tym 458 km odcinka specjalnego)
  • 09.01 - Etap 6 z Antofagasty do Iquique - 687 km (w tym 318 km odcinka specjalnego)
  • 10.01 - Przerwa w Iquique
  • 11.01 - Etap 7 z Iquique do Uyuni - 716 km (w tym 320 km odcinka specjalnego)
  • 12.01 - Etap 8 z Uyuni do Iquique - 804 km (w tym 780 km odcinka specjalnego)
  • 13.01 - Etap 9 z Iquique to Calma - 539 km (w tym 450 km odcinka specjalnego)
  • 14.01 - Etap 10 - etap maratoński z Calamy, 889 km (w tym 370 km odcinka specjalnego)
  • 15.01 - Etap 11 - etap maratoński do Termas Rio Honda, 511 km (w tym 350 km odcinka specjalnego)
  • 16.01 - Etap 12 z Termas Rio Hondo do Rosario - 1,023 km (w tym 297 km odcinka specjalnego)
  • 17.01 - Etap 13 z Rosario do Buenos Aires - 392 km (w tym 173 km odcinka specjalnego)

Zawodnicy Dakaru 2015 mają przed sobą niesamowite wyzwanie. Oprócz ogromnego dystansu (prawie 10,000 km w terenie!), to także wysokości przekraczające 3,500 m n.p.m., zmęczenie, przedostający się wszędzie pył i brak snu. Dakar nie bez powodu uznawany jest za jeden z najcięższych rajdów na świecie i mimo wielu krytycznych komentarzy (że jest to drogi rajd dla wybrańców, emerytura dla ex-sportowców i, że ASO faworyzuje "swoich" zawodników), to nikt nie może powiedzieć po zapoznaniu się z powyższymi liczbami, że ukończenie rajdu nie jest sukcesem.

Jako pierwsi do walki ruszą motocykliści, już w niedzielę 4. stycznia. Krótkie relacje z ich zmagań będziecie mogli zobaczyć wieczorami w telewizji publicznej oraz na Eurosporcie. W redakcji trzymamy kciuki za wszystkich polskich zawodników rajdu, ich zmagania będziemy relacjonować na bieżąco na Ścigacz.pl.

Oto motocykle, które pokonały pustynię.

  NAS Analytics TAG

Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę