tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Benelli TRK 702 i TRK 702X. Test dużych motocykli ADV za połowę ceny konkurencji
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Benelli TRK 702 i TRK 702X. Test dużych motocykli ADV za połowę ceny konkurencji

Autor: Łowca 2023.08.17, 11:22 3 Drukuj

Na rynek trafia właśnie włosko-chińska nowość, czyli modele Benelli TRK 702 i TRK 702X. Motocykle te były długo wyczekiwane, ponieważ niosą ze sobą obietnicę lepszych osiągów, większych możliwości, ale nadal oferowanych za bardzo przystępne pieniądze. Naturalnym punktem odniesienia do naszych rozważań jest model TRK 502, który stał się w Europie bestsellerem i który w dużym stopniu sprawił, że Benelli ponownie trafiło na salony. Pytanie brzmi jak na salonach odnajdą się 702-ki?

NAS Analytics TAG

Potęga racjonalności Benelli

Benelli w swojej 112 letniej historii przeszło długą drogę. Od pojazdów sportowych, wyczynowych, przez futurystyczne modele z przełomu wieku do bardzo racjonalnych i przystępnych cenowo pojazdów w chwili obecnej. Jeśli nałożymy na to długą listę wzlotów i upadków marki z Pesaro otrzymamy bazę wiedzy, która sprawia że Włosi naprawdę wiedzą co działa, czego chcą klienci i jak przekonać do siebie nowych klientów.

Benelli TRK 702 i TRK 702X to ilustracja tego faktu. Oba są rozwinięciem bestsellera jakim okazał się TRX 502. Dwucylindrowa 500-tka ugruntowała w Pesaro przekonanie, że warto skupić się na uniwersalnych, wszechstronnych motocyklach, które zaoferują dobre osiągi w bardzo przystępnej cenie. Wyzwaniem w przypadku 700-tek jest fakt, że to dziś bardzo silnie obsadzona konkurencją klasa. Obecni są tutaj wszyscy, przy tym zarówno japońska, jak i europejska konkurencja ma w tym segmencie do zaoferowania bardzo dopracowane produkty. Jak się zatem wybić w tej stawce? Stare powiedzenie mówi, że jeśli nie masz przewagi konkurencyjnej, to lepiej nie konkuruj. W Benelli o tym wiedzą, dlatego bardzo szybko staje się oczywiste jakimi argumentami zamierza przekonywać do siebie włoska marka.

Tym, co kryją w sobie nowe modele TRK to bardzo przekonujący pakiet, stanowiący niedostępną u konkurencji relację ceny do jakości. Motocykl ma spisywać się najlepiej w codziennych dojazdach do pracy, weekendowych wypadach we dwoje, ma być tani w eksploatacji, przystępny dla szerokiego grona odbiorców. Aby było to możliwe, maszyna musi z jednej strony oferować dobre osiągi, być wykonana w wysokim "zachodnim" standardzie, musi zawierać nowoczesne rozwiązania, z drugiej zaś strony musi być uproszczona jak tylko jest to możliwe. No i trzeba było zapanować nad kosztami jej produkcji, która realizowana jest w Chinach.   

Solidna inżynieria

Centrum rozwojowe Benelli jest w Pesaro. Włosi produkują motocykle od ponad 112 lat. To marka, która projektowała i produkowała jednoślady na długo zanim na rynku pojawiło się wielu dzisiejszych silnych graczy. To tutaj we Włoszech opracowano założenia motocykla, przygotowano jego wzornictwo i dobrano założenia techniczne. Jak ze swojej roli wywiązali się Włosi?

Nie lubię oceniać estetyki motocykli. Każdy z nas ma swoją ocenę i chodzi tutaj o to, aby motocykl podobał się Tobie, a nie osobie piszącej artykuł. Osobiście jestem ukontentowany wyglądem 702-ek, które po raz pierwszy widziałem w Mediolanie jesienią ubiegłego roku. Gdybym sam projektował ten motocykl dla siebie zastosowałbym nieco bardziej stonowane wzornictwo, ale to moja subiektywna opinia. Bardzo odpowiada mi również ergonomia, pozycja za kierownicą, rozmieszczenie poszczególnych elementów. Tutaj widać doświadczenie w projektowaniu motocykli.

Tymczasem strona inżynieryjna została powierzona chińskiej spółce matce. Jak ze swojego zadania wywiązali się Chińczycy?

Dwucylindrowy silnik jest bardzo nowoczesny. Chłodzony cieczą i zasilany wtryskiem motor produkuje 70KM. Na asfalt moc przenosi 6-biegowa skrzynia oraz sterowane linką sprzęgło. Wszystko w bardzo dobrym, "zachodnim" standardzie.

Podwozie spina stalowa kratownicowa rama. Ładnie położone spawy, nienaganne powłoki lakiernicze, dbałość o detale. Z przodu w obu motocyklach pracuje widelec USD o średnicy goleni na poziomie 50mm (!), z tyłu natomiast mamy aluminiowy wahacz z pojedynczym amortyzatorem. Wersja X toczy się na szprychowych kołach z przodu, wersja szosowa jeździ na aluminiowych odlewanych felgach.

Obie wersje korzystają z czterotłoczkowych zacisków hamulcowych i 320mm tarcz hamulcowych z przodu. Hamulce w wersji szosowej wyglądają na mocniejsze, ale w sumie nie przekłada się to na odczucia z jazdy.

Przed kierowcą znajduje się 5 calowy wyświetlacz TFT i dodatkowy panel z kontrolkami. Przełączniki na kierownicy wyglądają na wykonane bardzo starannie, jakość osprzętu nie odstaje od tego, co widzimy w motocyklach konkurencyjnych marek. Motocykle ważą 215kg na sucho (+3kg wersja X) i na papierze prezentują się bardzo porównywalnie z japońską konkurencją. Gdzie jest zatem różnica?

Tylko to, co niezbędne

Różnica pomiędzy Benelli, a konkurencją kryje się w uproszczeniu detali, które mogą mieć potencjalnie duży wpływ na końcową cenę pojazdu. Rzućmy na nie okiem.

Silnik od strony oferowanych osiągów prezentuje się bardzo porównywalnie z konkurencją, ale jego pakiet elektroniki jest zdecydowanie mniej rozbudowany. Nie ma tutaj trybów jazdy, nie znajdziecie kontroli trakcji, nie ma gadżetów typu Hill Hold Control, itd..

W podwoziu elementy zawieszeń wyglądają bardzo solidnie, ale… możliwości jakiejkolwiek regulacji są bardzo ograniczone. Ponadto elementy zawieszeń to jest produkcja Benelli, a nie dostawa ze strony któregoś z uznanych producentów zawieszeń. Rama wygląda bardzo ładnie, ale przednia i tylne ramy pomocnicze są do głównej ramy przyspawane, a nie przykręcane. Utrudnia to proces naprawy przy wygięciu ramy pomocniczej, a czasem przy relatywnie niedużej glebie oznacza szkodę całkowitą.

Hamulce prezentują się i działają bardzo dobrze, ale kierowca nie dysponuje możliwością wyłączenia ABSu, sam ABS jest również bardzo klasyczny, bez różnych trybów pracy (np. trybu terenowego w 702X) o możliwości hamowania  w zakrętach nawet nie wspominając.

Motocykle dysponują ładnym, czytelnym wyświetlaczem TFT, umożliwiającym zintegrowanie motocykla z telefonem, jednocześnie na wyświetlaczu jest trochę za mało informacji i za mało możliwości zmian ustawień.

Spójna całość Benelli TRK 702

Niezależnie od wszystkich uproszczeń motocykle stanowią spójną całość, która dobrze radzi sobie w każdym obszarze, który weźmiemy pod lupę. Przede wszystkim bardzo dobre wrażenie robi jednostka napędowa, która w kulturalny i przyjemny sposób rozwija swoje 70KM, do tego dochodzi genialnie pracująca skrzynia biegów i precyzyjne sprzęgło. Mocy wystarcza na jazdę w praktycznie każdych warunkach drogowych. Dopiero szybsza jazda po autostradach oznacza męczenie silnika. Analogicznie jest na mocnych alpejskich pojazdach, gdzie nawet podczas jazdy solo odkręcać trzeba "do dechy", aby utrzymać się za kompanami.

Zawieszenie w wersji szosowej przyjemnie zaskakuje. Motocykl jest stabilny i zwrotny. Wymaga małej siły do wprowadzenia w zakręt i bardzo dobrze trzyma się asfaltu, co w dużej mierze jest zasługą również świetnych opon Pirelli zakładanych w standardzie na oba modele. W przypadku wersji X sprawia wygląda nieco inaczej. Maszyna sprawdza się nieźle na dobrej jakości krętych drogach. Na odcinkach gdzie asfalt jest dziurawy na jaw wychodzi dziwny dla mnie dobór charakterystyki tłumień. Przy bardziej forsownej jeździe motocykl podskakuje, staje się nerwowy i najlepszym rozwiązaniem jest wtedy po prostu zmniejszyć tempo. W terenie pomimo podniesionego skoku zawieszeń nie jest dużo lepiej. Co prawda maszyna fajnie radzi sobie na szutrach i płaskich odcinkach o luźnej nawierzchni, ale gdy robi się bardziej wyboiście X zdradza tendencję do dobijania przodu. Aby tego uniknąć kierowca musi pilnować, aby w krytycznych miejscach zawsze być na gazie odciążając przednie koło.

Świetnie radzą sobie hamulce. Modelem szosowym lecieliśmy w dół przełęczy świętego Bernarda (prawie 2200 m.n.p.m!) tak szybko jak byliśmy w stanie i układ hamulcowy ani przez chwilę nie zdradzał objawów przeciążenia, przegrzania, spadku precyzji działania.

Duże ADV za niską cenę, warto, czy nie warto?

Warto. W przypadku tych modeli nie da się mówić wyłącznie o technikaliach bez uwzględnienia ceny. A ta szokuje. Wersja szosowa kosztuje niecałe 33 tysiące zł, a wersja X to wydatek poniżej 35 tysięcy złotych. W klasie średnich pojemności nie znajdziecie lepszej oferty jeśli chodzi o koszt zakupu pełnowymiarowego motocykla, którym możecie jeździć na co dzień, a potem pojechać nim na urlop w Alpy. Ten łatwy w obsłudze, przyjazny kierowcy i tani w eksploatacji pojazd dostajecie również w pakiecie z 2-letnią gwarancją. Niezła oferta dla wszystkich tych, którzy przesiadają się z małych pojemności, albo chcieliby w końcu nabyć swój pierwszy nowy pojazd.

Benelli TRK 702 Dane techniczne

Silnik  2-cylindry/4-suw/8V, chłodzony cieczą, DOHC
Pojemność skokowa  698 cm³
Średnica x skok tłoka  83 x 64.5 mm
Stopień sprężania  11.6:1
Moc  51.5 kw (70 km) przy 8000 obrotach/min
Maksymalny moment obrotowy  70 Nm przy 6000 obrotach/min
Smarowanie  ciśnieniowe z mokrą miską olejową
Zasilanie  EFI z podwójną przepustnicą Ø41 mm
Układ wydechowy  z katalizatorem i czujnikami tlenu
Norma spalin  EURO5
Sprzęgło  mokre, wielotarczowe
Skrzynia biegów  6-biegowa
Przeniesienie napędu  łańcuch
Zapłon  ECU Bosch MSE 6.0
Świeca zapłonowa  NGK CR8EGP
Rozruch  elektryczny
Średnie zużycie paliwa  4.6 l / 100 km
Emisja CO2  107 g/km
Rama  spawana z rur i płyt stalowych
Zawieszenie przód  Upside-down średnica 50 mm
Skok zawieszenia przód  140 mm
Zawieszenie tył  wahacz z centralnym amortyzatorem z regulacją napięcia wstępnego sprężyny i tłumieniem odbicia
Skok zawieszenia tył  45mm (skok tylnego koła 154 mm)
Hamulec przód  dwie tarcze o średnicy 320mm i ABS
Przednia obręcz  stop aluminium
Przednia obręcz wymiary  17″ x 3.5″
Hamulec tył  tarcza o średnicy 260 mm i ABS
Tylna obręcz  stop aluminium
Tylna obręcz wymiary  17″ x 4.5″
Opona przednia  120/70ZR17
Opona tylna  160/60ZR17
Długość   2200 mm
Wysokość z wyłączeniem lusterek   1390 mm
Wysokość siedziska  790 mm
Szerokość z wyłączeniem lusterek  925 mm
Prześwit  175 mm
Waga sucha  215 kg
Waga gotowa do jazdy  232 kg
Maksymalna ładowność  441 kg
Pojemność zbiornika paliwa  20 l
Rezerwa  4 l
Rozstaw osi  1505mm

Benelli trk 702x dane techniczne

Rodzaj  2-cylindry/4-suw/8v, chłodzony cieczą, DOHC
Pojemność skokowa  698 cm³
Średnica x skok  83×64.5 mm
Stopień sprężania  11.6:1
Moc  51.5 kW (70 km) przy 8000 obrotów/min
Maksymalny moment obrotowy  70 Nm przy 6000 obrotów/min
Smarowanie  ciśnieniowe z mokrą miską olejową
Zasilanie  EFI z podwójną przepustnicą  o średnicy 41 mm
Układ wydechowy  z katalizatorem i czujnikami tlenu
Norma spalin  EURO5
Sprzęgło  mokre, wielotarczowe
Skrzynia biegów  6-biegowa
Przeniesienie napędu  łańcuch
Zapłon  ECU Bosch MSE 6.0
Świeca zapłonowa  NGK CR8EGP
Rozruch  elektryczny
Zużycie paliwa  4.6 l/100 km
Emisja CO2  2107 g/km
Rama  spawana z rur i płyt stalowych
Zawieszenie przód  Upside-down o średnicy 50 mm
Skok zawieszenia przód  140 mm
Zawieszenie tył  wahacz z centralnym amortyzatorem z regulacją wstępnego napięcia sprężyny, tłumienia odbicia i kompresji
Skok zawieszenia tył  50 mm (173 mm skoku tylnego koła)
Hamulec przód  dwie tarcze o średnicy 320 mm z ABS
Przednia obręcz  stop aluminium ze stalowymi szprychami
Przednia obręcz wymiary  19″ x 3.00′ DOT -D
Hamulec tył  tarcza o średnicy 260 mm z ABS
Tylna obręcz  stop aluminium ze stalowymi szprychami
Tylna obręcz wymiary  17″ x 4.25′ DOT -D
Opona przednia  110/80R19
Opona tylna  150/70R17
Długość   2220 mm
Wysokość z wyłączeniem lusterek    1420 mm
Wysokość miejsca kierowcy   835 mm
Szerokość z wyłączeniem lusterek   925 mm
Prześwit   205 mm
Waga sucha   218 kg
Waga gotowa do jazdy   235 kg
Pojemność zbiornika paliwa  20l
Rezerwa  4l
Rozstaw osi  1505mm
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
01 Benelli TRK 702 na szosie
NAS Analytics TAG
02 Benelli TRK 702 jazda testowa
03 Benelli TRK 702 na asfalcie
04 Benelli TRK 702 na winklach
05 Benelli TRK 702 w gorach
06 Benelli TRK 702 jazda z tylu
07 Benelli TRK 702 jazda
08 Benelli TRK 702 Mariusz Lowicki
... więcej zdjęć »
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę