tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Największe mity motocyklowe - prawda czy fałsz?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Największe mity motocyklowe - prawda czy fałsz?

Autor: Redakcja 2013.09.11, 09:18 114 Drukuj

Można je usłyszeć wszędzie. Na zlotach, na stacjach benzynowych, w pubach, w kolejkach w supermarkecie, przed biurem podczas przerwy na papierosa. Można o nich przeczytać na forach, w magazynach, w książkach, na profilach na Facebooku. W zasadzie są wszechobecne. Mity motocyklowe. Sami codziennie je słyszymy i zastanawiamy się ile w nich mityczności, a ile prawdy. Zebraliśmy największe z nich i postanowiliśmy skonfrontować je z rzeczywistością. Co jest prawdą, a co ściemą?

Mit nr 1 - Większość wypadków powodują kierowcy samochodów

Co ciekawe, w ten mit wierzą zazwyczaj ci, którzy nie widzą nic złego w lataniu 190 km/h w mieście. Prawda jest następująca - nikt nie wyjeżdża rano z domu do pracy z zamiarem zakończenia dnia będąc a) martwym, b) siedząc na posterunku policji wypełniając oświadczenie. Owszem, wielu zapomina o czymś takim jak lusterka, ale "Kto z was jest bez winy, niech pierwszy rzuci disclockiem".

Mit nr 2 - Mocniejszy motocykl sprawi, że będziesz szybszy

To nasz ulubiony mit. Czasami mniejsza moc oznacza, że możesz ją wykorzystać w stu procentach. Zresztą wystarczy spojrzeć, jak rozrabialiśmy na torze KTMem 125 Duke. Prawda natomiast jest taka, że jechanie szybko słabym motocyklem daje o wiele więcej frajdy, niż jechanie wolno motocyklem mocnym. Pojedźcie na dowolną imprezę na torze, albo na górskie przełęcze. Najszybsi jeżdżą na 600-tkach, potem są tysiące, a z nimi tyły zamykają Hayabusy i im podobne.

Mit nr 3 - Nowe motocykle są lepsze od starych

Fajnie jest mieć pachnący fabryką sprzęt z folią na siedzeniu. To prawda. Mitem z kolei jest przekonanie, że 10,20, a nawet 30 letnie motocykle nie są warte więcej niż cena na kilogram złomu. Motocykle w latach 80-tych i 90-tych robione były z nastawieniem nie tylko na osiągi, ale także z nastawieniem na niezawodność i trwałość. Nie były przeładowane elektroniką, ich użytkownie było prostsze i tańsze. Dziś produkuje się je tak aby produkować jak najszybciej, najtaniej i sprzedawać jak najwięcej.

Mit nr 4 - Motocykl zaczyna sypać się kiedy osiągnie 30 000 km przebiegu

Patrz Mit nr 3...

Mit nr 5 - Loud Pipes Save Lives!

Loud Pipes niczego nie ratują. Głośne wydechy mają dla wielu walory akustyczne i to prawda, nie ma nic przyjemniejszego niż wsłuchiwanie się w silnik gadający przez porządne kominy, ale nikt nigdy naukowo nie udowodnił, że głośny wydech sprawi, że "jak cię nie zauważą, to cię usłyszą".

Mit Nr 6 - Jadąc powoli jesteś bezpieczniejszy

Ten mit stworzyli ludzie, którzy po prostu boją się ruchu ulicznego i w ogóle nie powinni w nim uczestniczyć. Broń Boże nie namawiamy nikogo do latania po terenie zabudowanym z trzycyfrowymi prędkościami, ale jadąc 42 km/h w miejscu, gdzie ograniczenie wynosi 90 km/h jest niemądre. Kierowca jadąc w ten sposób stwarza poważne zagrożenie dla innych (jadących przepisowo!) i paradoksalnie sprawia, że sam jest narażony na o wiele większe niebezpieczeństwo.

Mit Nr 7 - Motocykliści to dawcy

Jeśli tak uważacie, sprawdźcie co do powiedzenia w tym temacie ma lekarz. Poza tym to prawda. Dawcy krwi, szpiku kostnego, dawcy prezentów dla dzieci w domach dziecka, dawcy emocji dla kibiców na zawodach, dawcy zabawy na imprezach masowych, dawcy uśmiechu na ludzkich twarzach, sprawiając, że świat choć na chwilę jest lepszy.

Mit Nr 8 - Na sportowych oponach pojadę szybciej

Tak, ale w przydrożne krzaki. Opony sportowe, często zakładane jako „potorówki” na motocykle drogowe wymagają właściwych warunków pracy, czyli wysokiej temperatury i odpowiednich ciśnień. Takich warunków nie da się uzyskać, tudzież utrzymać na ulicy, gdzie opony sportowe nie mają szans się odpowiednio nagrzać. Zimna sportowa opona trzyma tymczasem gorzej, niż opona drogowa o tej samej temperaturze.

Mit Nr 8 – Jeżdżąc na światłach drogowych w dzień jestem bardziej widoczny

Jeżdżąc na światłach drogowych w dzień oślepiasz innych kierowców, a ich wzrok ma mocno utrudnioną ocenę odległości. Efekt jazdy na długich światłach bywa często odwrotny do zamierzonego.

Mit Nr 10 – Gdy jeżdżę motocyklem po drogach w Polsce wszyscy chcą mnie zabić

Często powtarzana śpiewka przez młodych, lub młodych stażem motocyklistów. Jeśli doszło do sytuacji gdy inny uczestnik ruchu zajechał Ci drogę lub naraził Cię na kolizję, to przede wszystkim dlatego, że nie wykazałeś się odpowiednią dozą wyobraźni i umiejętności przewidywania. Jeśli znalazłeś się w niebezpiecznej sytuacji, to w 99,9% przypadków dlatego że sam dopuściłeś do jej powstania. 

Mit Nr 11  - Z kontrolą trakcji i ABSem pojadę szybciej

Teoretycznie tak, praktycznie niekoniecznie. Dowodzą tego czasy uzyskiwane na torze przez zawodników jeżdżących z i bez elektronicznych gadżetów. Kontrole trakcji i reszta elektroniki stosowanej w motocyklach „cywilnych” to bardziej dupochrony, niż przyspieszacze i tak należy je traktować.

Mit Nr 12 – Widlaste silniki mają mocny dół i dużo momentu obrotowego

W czasach kręcenia „Easy Ridera” mogło tak być, ale dziś motocyklowe V to silniki wysokoobrotowe, które potrzebują kręcenia. Nie tylko V spod znaku Ducati, ale nawet V spod znaku cruiserów… Cóż, takie czasy.

Mit Nr 13– To nie była moja wina

Gdy dochodzi do wypadku, to praktycznie zawsze Twoja wina. Wyłączając przypadki gdy trafia Cię zabłąkana kula, spada na Ciebie pasażerski samolot, lub gdy raził Cię piorun z jasnego nieba. Ponadto patrz na Mity 1 i 10

Mit Nr 14– Czterosuwy w MX i enduro wybuchają 

To prawda. Dzieje się tak, gdy motocykl jest zaniedbany serwisowo, lub gdy ma wydłużane w nieskończoność okresy międzyprzeglądowe. Jeśli we wnętrzu silnika crossówki lub hard enduro dochodzi do powtórki wydarzeń z Hiroshimy, w 99% jest to wina użytkownika..

Mit Nr 15 - Przy wysokiej prędkości wystarczy najechać na kapsel leżący na drodze, aby się przewrócić

Im motocykl porusza się szybciej, tym bardziej jest stabilny, bo tym silniejszy jest efekty żyroskopowy generowany przez obracające się koła. Ta stabilność często działa na niekorzyść kierowcy, bo wielu po prostu nie dało rady złożyć motocykla w zakręt i pojechało prosto. Tak czy inaczej bajki o wywrotce na kapslu maja tyle wspólnego z prawdą co deklaracje polityków.

Mit Nr 16 – Kierowcy w korku robią mi miejsce, bo są mili i lubią motocyklistów

Kierowcy stojący w korku, szczególnie długo stojący w długim korku, nie lubią nikogo. Robiąc miejsce motocykliście bardziej czynią to z troski o własny lakier i lusterka, niż z chęci ułatwienia życia motocykliście

Mit Nr 17 - Powyżej 200 km/h droga się zwęża

Mit stary jak historia silnika spalinowego. W czasie jazdy z dużą prędkością głowa kierowcy, który nie został odpowiednio do takiej jazdy przeszkolony i wytrenowany będzie zalewana ogromną ilością informacji, co skutkuje zaburzeniem percepcji. Powyżej 200 km/h droga się nie zwęża, u ludzi nie przygotowanych do szybkiej jazdy motocyklem pojawiają się natomiast takie zjawiska jak fiksacja na zagrożeniu, zawężenie pola widzenia i wiele innych niebezpiecznych zjawisk. Dodajmy – zjawisk, których NIE doświadczają zawodnicy i odpowiednio wytrenowani motocykliści, dla których droga, lub tor mają tą samą szerokość niezależnie od prędkości.

Mit Nr 18 Linka (żyłka) na szyi motocyklisty

Jej zadaniem jest przerwanie karku (czy wręcz dekapitacja?) śmiałka pędzącego na motocyklu w chwili wypadku. Cel? Szybkie i skuteczne zejście z tego łez padołu, a przez to uniknięcie dyskomfortu związanego z koniecznością ewentualnego późniejszego poruszania się na wózku inwalidzkim. Niestety kombinacja linki, motocykla i harnasia na tyle głupiego aby te trzy elementy połączyć w nierozłączną całość spotykana jest jedynie w komiksach o zabarwieniu sensacyjnym typu Fakt, Super Ekspres lub TVN24.

Mit Nr 19 – Czerwone są najszybsze

A to akurat jest prawda…

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 45
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę