Kawasaki Vulcan S 2015 - wulkan energii

Autor: Michał Mikulski 2015.02.13, 14:15 9 Drukuj

Specjaliści od marketingu z Akashi wpadli na pomysł zbudowania cuisera dla początkujących. Jak to w życiu bywa, czasami przypadkowo otrzymuje się zupełnie inne rezultaty od zamierzonych. Pytanie brzmi: jaki efekt dała próba stworzenia cruisera dla zaczynających przygodę z motocyklami?

Kawasaki Vulcan S to w prostej linii konkurent testowanego przez nas w zeszłym roku Harley’a Street 750. W przypadku pierwszego jednośladu z Milwaukee produkowanego w Indiach jedyny nasz zarzut kierowaliśmy w stronę przeciętnej jakości wykonania. Mimo to Streeta 750 zgodnie określiliśmy jako zaskakująco zwinny, przyjazny i dynamiczny sprzęt. Co za tym idzie Vulcan S, jako naturalny konkurent Streeta, już od samego początku ma wysoko postawioną poprzeczkę.

Specjaliści od marketingu w strukturach producenta motocykli z Akashi wpadli na pomysł zbudowania motocykla dla początkujących - przy wykorzystaniu sprawdzonych i dostępnych technologii wspartych nowoczesnym designem, dobrymi właściwościami jezdnymi i przyjazną ergonomią. Jak to w życiu bywa, czasami przypadkowo otrzymuje się zupełnie inne rezultaty od zamierzonych. W takiej sytuacji kluczowe pytanie brzmi: jaki efekt dała próba stworzenia niedużego cruisera dla zaczynających przygodę z motocyklami?

Vulcan lansu i wygody

W materiałach promocyjnych Kawasaki określa nowy model jako “modern cruiser” i pod względem wizualnym ta łatka pasuje idealnie. Typowa dla motocykli tego typu niska linia nadwozia na myśl przywodzi topowe cruisery. Uwagę przykuwa nowoczesne wzornictwo i brak zbędnych chromów. Jedynie poprowadzony pod silnikiem tłumik w moim odczuciu psuje pozytywne, pierwsze wrażenie. Ostatecznie jednak, sprytne polakierowanie go w czarny mat pozwala po chwili zapomnieć o jego istnieniu. Mimo, że wykorzystano sporo plastikowych elementów (osłony, błotniki, zegary) jest to plastik wysokiej jakości - na tyle wysokiej, żeby nie zwracać na to uwagi.

Motocykl gotowy do jazdy waży zaledwie 225 kg i niską masę czuć w pierwszej sekundzie po dźwignięciu go ze stopki. Vulcan wizualnie sprawia wrażenie dużo większego, niż w rzeczywistości (zatem kumple na półtoralitrowych chopperach nie będą mieli podstaw do mało wyszukanych żartów), a mimo to jest lekki, ma nisko umieszczony środek ciężkości i siedzisko. Dzięki temu nawet drobne, niskie osoby będą czuły się pewnie (ważąc 60 kg wiem co mówię!). Za sterami klasyka gatunku. Kierownica komfortowo szeroka, pod kciukiem podstawowy zestaw przełączników. Poza regulowanymi klamkami (obydwoma!) nie znajdziemy nic co mogłoby zaskakiwać. Cyfrowy wyświetlacz wyposażono w sporo funkcji, w tym dwa przebiegi dzienne, aktualne i średnie spalanie oraz dystans do następnego tankowania. Brawa za wyświetlacz aktualnie zapiętego biegu. W Vulcanie znajdziemy także duże lusterka w których widać co dzieje się za naszymi plecami - to miła odmiana od lanserskich lustereczek zaprojektowanych do oglądania własnych ramion.

Jedyne zastrzeżenia należy kierować w stronę ulokowania podnóżków, które standardowo są daleko z przodu - zaryzykuję stwierdzenie, że wysunięto je dalej niż w Streecie 750. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi system Ergo-Fit. Dzięki niemu przy zakupie motocykla będzie można wybrać jedno z trzech ustawień podnóżków, kierownicy oraz siedziska. W moim odczuciu lepiej byłoby zrobić to od początku dobrze, ale z dwojga złego zawsze lepiej mieć możliwość modyfikacji.

Vulcan energii

Vulcan S już po pierwszych metrach zdradza swoją niejednoznaczną naturę. Motocykl przy niskich prędkościach prowadzi się rewelacyjnie, jest zwrotny i nie paraliżuje wagą. Mimo relatywnie małej pojemności nie dławi się i spokojnie można manewrować na półsprzęgle nawet na wyższym biegu. Kawasaki sprawia wrażenia idealnego pojazdu na pierwszy poważny motocykl. Z drugiej strony bardzo szybko okazuje się, że dwucylindrowa jednostka napędowa to wulkan (Vulcan!) energii. Rzędówka znana z modelu ER6 czy z ostatnio testowanego przez nas Versysa 650 została rzekomo złagodzona (chociażby poprzez zastosowanie cięższego koła zamachowego oraz zmianę oprogramowania ECU). Mimo to, cruiser nadal dysponuje mocą 61KM i momentem obrotowym na poziomie 63 Nm osiągany przy 6,600 obr/min. Jak okazało się kilkadziesiąt kilometrów po starcie - to dużo więcej, niż mogłoby się wydawać potrzebne, zwłaszcza w tego typu motocyklu.

Po serii następujących jeden po drugim, długich i gładkich jak stolnica zakrętów, wiem, że smagnięty batem Vulcan potrafi być zaskakująco szybki. Motocykl dynamicznie przyspiesza nawet przy prędkościach przekraczających 150 km/h, a w zakresie 80-130 km/h dzieje się bardzo wiele. Warunkiem utrzymania dynamiki przy relatywnie mały silniku jest konieczność wachlowania biegami, ale 6-ciostopniowa skrzynia działa precyzyjnie i bez zająknięcia. Dodatkowo dzięki dużemu rozstawowi osi motocykl jest ultra stabilny, na suchej nawierzchni opony Dunlop Sportmax D220 dawały odpowiednio dużo czucia i przyczepności.

Agresywnej jeździe sprzyja spory, 130 mm prześwit oraz dość twardo zestrojone zawieszenie. Przedni, klasyczny widelec nie posiada regulacji, ale nie mam najmniejszych zastrzeżeń do jego pracy. Jest komfortowy przy niskich prędkościach i przyzwoicie radzi sobie pod dużym obciążeniem. Gorzej sytuacja wygląda w przypadku tylnego, pojedynczego amortyzatora. Niestety, standardowe ustawienie tłumienia odbicia jest zbyt agresywne i podczas pokonywania większych nierówności, zwłaszcza “śpiących policjantów”, tylne zawieszenie potrafi “wysadzać” z siodła. Jak już jesteśmy przy marudzeniu - największym minusem Vulcana S są przeciętne hamulce. Dwutłoczkowy zacisk i jedna tarcza z przodu wbrew pozorom posiadają spory zapas skuteczności, ale aby go wykorzystać warto dysponować mocną ręką. Do poprawnej pracy hamulców potrzeba użyć dużo siły, punkt ich działania jest słabo wyczuwalny i aby osiągnąć zadowalające efekty przy zmniejszaniu prędkości trzeba pomagać sobie również tylnym hamulcem.

Vulcan uniwersalności

Vulcan S nie jest motocyklem dla początkujących - jest motocyklem dla każdego. Oczywiście, początkujący odnajdą się na nim bez najmniejszych problemów. Nisko ulokowane siodło, przyjazna ergonomia i niska masa to połączenie bardzo pożądanych cech w tym segmencie. Do ideału brakuje napędu pasem, który zmiękczyłby sposób oddawani mocy. Dodatkowo zastanowiłbym się nad bardziej komfortowo zestrojonym zawieszeniem. To jednak detale nie mające dużego wpływu na ogólnie pozytywny odbiór pojazdu.

Nieco przy okazji specom z Kawasaki wyszedł motocykl, na który dobrze będzie czuł się także doświadczony motocyklista. Mocny i agresywny silnik, świetnie właściwości jezdne i wygodna pozycja sprawiają, że Vulcanem można sprawnie ganiać po zakrętach, komfortowo filtrować korki w zatłoczonym mieście i od czasu do czasu wyskoczyć na weekendowy wypad (14-litrowy zbiornik paliwa przy średnim spalaniu nie przekraczającym 5 L/100km daje przyzwoity zasięg. Dodatkowo w ofercie Kawasaki można znaleźć szereg zmyślnych akcesoriów, w tym demontowane bez potrzeby użycia narzędzi szybę czy kufry.

Jaki jest największy problem Vulcana S? Brak znaczka Harley Davidson na zbiorniku. Myślę, że jest spora grupa ludzi dla których to ważne, nawet jeśli dla mnie zupełnie nieistotne. W każdym innym aspekcie Vulcan S w niczym nie odstaje od Streeta 750, a w jakości wykonania i osiągach jest wyraźnie lepszy od swojego amerykańskiego konkurenta. Warto dodać, że za bazową wersję będzie trzeba zapłacić tylko 29,900 zł (o 1000 zł więcej za maszynę wyposażoną w ABS).

Ja pod dwóch dniach spędzonych za sterami Vulcana S zsiadłem z niego z wielkim uśmiechem na ustach, a w przypadku motocykli to najważniejsza rekomendacja.

Pulsy dodatnie

+ zaskakująco łatwy w prowadzeniu
+ wysoka jakość wykonania
+ wyświetlacz biegów i regulowane klamki
+ mocny i agresywny silnik

Plusy ujemne

- cóż… mocny i agresywny silnik
- wymagający użycia siły hamulce
- napęd łańcuchem
- twardo zestrojone tylne zawieszenie
- brak znaczka H-D na zbiorniku

Dane techniczne

SILNIK 
Typ silnika Czterosuwowy, chłodzony cieczą
Pojemność silnika 649 cm3
Średnica x skok tłoka 83.0 x 60.0 mm
Stopień sprężania 10.8:1
Układ rozrządu/ilość zaworów DOHC, 8 zaworów
Układ zasilania Wtrysk paliwa: ø38 mm x 2
Zapłon Elektroniczny
Rozrusznik Elektryczny
Smarowanie Smarowanie wymuszone, miska półsucha
RAMA 
Typ ramy Stal o dużej wytrzymałości na rozciąganie
Kąt pochylenia główki ramy / Wyprzedzenie 31o / 120 mm
Skok przedniego zawieszenia 130 mm
Skok tylnego zawieszenia 80 mm
Opony, przód 120/70R18M/C 59H
Opony, tył 160/60R17M/C 69H
Kąt skrętu, lewy / prawy 35o / 35o
OSIĄGI 
Moc maksymalna 45.0 kW {61 PS} / 7,500rpm
Moc silnika w wersji o ograniczonej mocy 35 kW
Maksymalny moment obrotowy 63.0 N•m {6.4 kgf•m} / 6,600 rpm
PRZENIESIENIE NAPĘDU 
Układ przeniesienia napędu Skrzynia 6-biegowa
Przełożenie napędu Łańcuch napędowy
Przełożenie podstawowe 2.095 (88/42)
Przełożenie biegu 1 2.438 (39/16)
Przełożenie biegu 2 1.714 (36/21)
Przełożenie biegu 3 1.333 (32/24)
Przełożenie biegu 4 1.111 (30/27)
Przełożenie biegu 5 0.966 (28/29)
Przełożenie biegu 6 0.852 (23/27)
Przełożenie całkowite 3.067 (46/15)
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe, manualne
HAMULCE 
Hamulce przednie Pojedyncza tarcza 300 mm Zacisk: 2-tłoczkowy
Hamulce tylne Pojedyncza tarcza 250 mm, pojedynczy zacisk
ZAWIESZENIE 
Przednie zawieszenie Widelec teleskopowy ø41 mm
Tylne zawieszenie Amortyzator z 7-mio stopniową reggulacją
WYMIARY 
Wymiary (D x S x W) 2,310 x 880 x 1,100 mm
Rozstaw osi 1,575 mm
Prześwit 130 mm
Pojemność zbiornika paliwa 14 litrów
Wysokość siedzenia 705 mm
Masa pojazdu gotowego do użytku 225/228 (ABS) kg
Zdjęcia
kawasaki vulcan 2015 goretexcruiser kawasaki 2015 pasy
cruiser kawasaki 2015 rondocruiser kawasaki 2015 zakret
cruiser kawasaki 2015 mostekkawasaki vulcan 2015 na mostku
kawasaki vulcan 2015 winkiel wodakawasaki vulcan s banda
kawasaki vulcan s pasykawasaki vulcan s plecak
kawasaki vulcan s pod mostemkawasaki vulcan s scigacz
kawasaki vulcan s w zakreciekawasaki vulcan s zakret
kawasaki vulcan s zakretykawasaki vulcan s zlozony
kawasaki vulcan 2015 nowy modelkawasaki vulcan s zarowka
kawasaki vulcan 2015 na winklach2015 vulcan s w calosci
2015 vulcan s sliwkowy2015 vulcan s sztuka
cruiser kawasaki 2015 bialycruiser kawasaki 2015 bialy lans
cruiser kawasaki 2015 dwa modelecruiser kawasaki 2015 modele
cruiser kawasaki 2015 sliwkowykawasaki vulcan 2015 bialy
kawasaki vulcan 2015 grupakawasaki vulcan 2015 na dworze
kawasaki vulcan 2015 sliwkakawasaki vulcan 2015 w grupie
2015 vulcan s amoryzator2015 vulcan s hamulec tyl
2015 vulcan s lampa2015 vulcan s lampa z bliska
2015 vulcan s zawieszeniekawasaki vulcan 2015 wyswietlacz
kawasaki vulcan 2015 z bliskakawasaki vulcan dopakowany
kawasaki vulcan gniazdokawasaki vulcan klamki
kawasaki vulcan lampakawasaki vulcan manetka
kawasaki vulcan podnozkikawasaki vulcan przepustnica
kawasaki vulcan siedziskokawasaki vulcan sissybar
kawasaki vulcan s silnikkawasaki vulcan wyswietlacz biegow
kawasaki vulcan zegarkawasaki vulcan zegary
2015 vulcan s hamulce2015 vulcan s zbiornik
kawasaki vulcan szybakawasaki vulcan sakwy
 kawasaki vulcan 2015 lagi


Konkurenci:
nowy harley 2014 w zakrecie
Yamaha XV950 Bolt 2014 statycznie
 
ducati scrambler icon
 
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę