Honda NC700X - przez portfel do serca

Autor: Lovtza 2011.12.09, 13:17 90 Drukuj

Cho czsto sysz uszczypliwe komentarze na temat modnych ostatnio w Polsce rnej maci konkursw talentw i „reality show”, to fenomen ich popularnoci nie przestaje zadziwia nawet najwikszych sceptykw. Gdyby przyjrze si tematowi dokadniej szybko okae si, e po prostu lubimy te programy, przymykajc oko na ca zwizan z nimi kiczowato, ignorancj prowadzcych i bezceremonialne nastawienie na mamon. Lubimy, bo kady ma w nich szanse na zaprezentowanie swych talentw szerokiej publicznoci, nawet jeli los poskpi mu wysoko postawionego wujka w PSL, czy te mocnych ukadw w wytwrniach pytowych. Nawet w tym skoncentrowanym strumieniu komercji mona bowiem wyowi prawdziwy diament.

Kady aspekt naszego ycia to taki niekoczcy si konkurs talentw, gdzie oceniamy nowe propozycje. Nie inaczej jest w przypadku brany motocyklowej, a pisz o tym poniewa prawdopodobnie macie przed sob now Monik Brodk rynku motocyklowego. Zapraszamy do naszego testu - Honda NC700X odkrywa przed wami swoje tajemnice.

O koncepcji tej maszyny wiecie ju wszystko. Opisalimy dla was szczegowo now lini NC700, przemaglowalimy take szefa projektu pana Masanori Aoki, aby dowiedzie si wicej o planach i nadziejach Hondy zwizanych z 700-tk. Motocykl budzi ogromne zainteresowanie, nie tylko zreszt w Polsce. Nowoci jest natomiast to, e zainteresowanie nie jest wynikiem wodotryskw technicznych, tylko relacji ceny do jakoci. Na rynku motocyklowym gdzie dominuj klienci o hedonistycznym podejciu do rzeczywistoci jest to swego rodzaju novum.

Jak ci widz, tak ci pisz...

Prawda jest taka, e kupujemy oczami. Wie o tym projektant Teofilo Plaza, ktry odpowiada za wygld nowej Hondy. Woch zawrze musia w wygldzie motocykla takie pojcia jak przystpno, praktyczno, wytrzymao i dynamik. Wy ocenicie, czy mu si to udao, ale faktem jest e motocykl moe si podoba. Maszyna wyglda solidnie, nie jest za maa ani za dua, jako wykonania nie budzi jakichkolwiek zastrzee. To z pewnoci sprzt, ktry wzbudzi uznanie i co warto podkreli NC nie wyglda jak maszyna, przy budowie ktrej twrcy kierowali si chci uzyskania niskich kosztw. To ogromny plus.

Po przerzuceniu nogi nad kanap okazuje si, e ergonomii nie mona niczego zarzuci. Wszystkie przeczniki s na swoim miejscu, zestaw wskanikw jest czytelny i estetyczny. Pozycja za dosy wysoko umieszczon kierownic jest rozluniona i komfortowa. Wygodzie sprzyja dobrze wyprofilowane, porzdnie tapicerowane siodo. Dziki niskiemu umieszczeniu silnika maszyna jest wska w talii, siedzi si na niej naturalnie. Taka konfiguracja pozycji motocyklisty uatwia ma poruszanie si w gstym ruchu miejskim.

Ciekawostk jest zorganizowanie ogromnego schowka, mieszczcego kask integralny w miejscu, gdzie zwyczajowo znajduje si zbiornik paliwa. Moecie wierzy lub nie, ale ten patent jest genialny. Po prostu genialny, wystarczy podej do motocykla, wrzuci do schowka dokumenty i jecha bez adnego plecaka. W schowku spokojnie mona przywie do domu zakupy, albo zapakowa na wyjazd sporo bambetli. Zbiornik paliwa znajduje pod siedzeniami kierowcy i pasaera.

Big beat

O dwucylindrowej rzdwce napisalimy ju sporo, teraz moemy uzupeni t wiedz o kilka ciekawych szczegw. Wiecie, e czopy wau korbowego przesunite zostay o 270 stopni. Nadaje to jednostce napdowej charakterystyczny pulsacyjny styl pracy. Konstruktorzy zastosowali waek wyrwnowaajcy, ktrego zadaniem nie jest cakowite eliminowanie wibracji, ale ograniczanie ich od odpowiedniego, przyjemnego poziomu.

Jednym z priorytetw inynierw Hondy byo zoptymalizowanie efektywnoci pracy jednostki napdowej poprzez konstrukcj, ktra ogranicza wewntrzne straty mocy. Napd pompy cieczy chodzcej powdrowa bezporednio na waek rozrzdu w gowicy, sam waek jest tylko jeden. Do tego napd zaworw realizowany jest przy wykorzystaniu dwigienek podpieranych przez rolki. Pompa oleju napdzana jest bezporednio od waka wyrwnowaajcego. Instalacja katalizatora tu za gowic silnika sprawia, e docierajce do niego spaliny s bardzo gorce i katalizator wywizuje si lepiej z powierzonych mu zada. Nie ma zatem potrzeby dodatkowego dolotu wieego powietrza do ukadu wydechowego. Cao ma by maksymalnie prosta i efektywna.

Nie jest te tajemnic, e serce NC700X powstao w oparciu o rozwizania zapoyczone z… samochodw. Co prawda mwienie o tym, e silnik NC jest powk silnika 1.4 Hondy Civic byoby daleko idcym uproszczeniem, ale identyczna rednica cylindra, skok toka i stopie sprania nie mog pozostawa bez zwizku. Dwucylindrowiec w swojej pogodni za wydajnoci wykorzystuje najnowoczeniejsze oprogramowanie sterujce prac silnika, precyzyjne sterownie fazami rozrzdu (moliwe do osignicia take dziki niszym obrotom), zoptymalizowan komor spalania oraz irydowe wiecie zaponowe. Wszystko to w subie ekonomiki eksploatacji.

Solidny standard

Podwozie, pomimo swojej prostoty, jest kolejnym mocnym punktem motocykla. Czasy, kiedy japoski standard w masowej produkcji oznacza chybotliwy tapczan opornie wykonujcy polecenia kierowcy odszed w zapomnienie. NC700X jest przyjemnie sprysty, tumienia zestrojono pod ktem wygodnej, ale te precyzyjnej i dynamicznej jazdy. Konfiguracja podwozia wydaje si idealna dla osb o wadze pomidzy 80 a 90kg. Uzupenieniem s skuteczne i precyzyjne hamulce. Zarzuty pojawiajce si w komentarzach, e jedna tarcza to zbyt mao do motocykla o tej masie i tych osigach s na wyrost. Tarcza cho pojedyncza, jest bardzo dua i wsppracuje z ni trjtoczkowy zacisk (w przypadku modeli z C-ABS). Jeli dodamy do caoci firmowy ukad przeciwpolizgowy Hondy, otrzymujemy solidnego partnera, ktry nie daje podstaw do krytyki w caym spektrum sytuacji drogowych.

Reality

Dotyk przycisku rozrusznika i maszyna budzi si do ycia. Cicha praca i niski poziom wibracji, nastrajaj optymistycznie do drogi. Dwucylindrowiec produkuje w otwartej wersji 52KM przy 6250 obr/min oraz 62Nm momentu obrotowego, z ktrych ponad 90% dostpne jest ju przy 2500 obr/min. Mwic krtko – to wolnoobrotowiec, do ktrego trzeba si przyzwyczai, tak jak kierowca benzynwki musi zmieni nawyki siadajc za kierownic diesla.

Do naszej dyspozycji byy motocykle z konwencjonaln skrzyni biegw, zatem wsztstko odbywa si tradycyjnie - sprzgo, jedynka i NC700X sprawnie rusza z miejsca. Dynamika motocykla przyjemnie zaskakuje. Honda sprawnie rozpdza si, a kierowcy pomaga w tym wietna, precyzyjna i lekko operujca skrzynia biegw. Wspominajc o charakterystyce silnika stwierdziem, e bdzie on wymaga lekkiej korekty nawykw w przypadku jedcw nawykych do krccych si wysoko sokowirwek. O ile w typowej czterogarowej „600” uywa si najczciej przedziau 6-7 ty obr/min do normalnej jazdy, o tyle w przypadku NC700 obrotomierz oscyluje wok 3 tysicy. Pocztkowo kierowca moe odnie wraenie, e spokojnie krccy si silnik pracuje na zbyt niskich obrotach, co prowadzi moe do podwiadomego podkrcania obrotw. Niepotrzebnie – wystarczy zdecydowanie odkrci gaz, a NC ju od 2500 obr/min dziarsko zabierze si za przyspieszanie. Honda twierdzi, e 700-tka rozpdza si do 140km/h szybciej, ni teoretycznie mocniejszy CBF600. Jestem skonny w to uwierzy, cho prawd jest te, e powyej tej prdkoci „X” przyspiesza od niechcenia, aby finalnie po duszej chwili na autostradzie osign 170km/h.

Przygldajc si nisko umieszczonemu silnikowi i mocno pochylonemu blokowi cylindrw obawiaem si nieco o zachowanie motocykla na drodze. Co prawda niski rodek cikoci zdecydowanie poprawia stabilno pojazdu przy jedzie na wprost, ale te pogarsza zwrotno, a przecie 700X ma by sprztem dajcych rado z jazdy po krtych drogach. Moje obawy okazay si przedwczesne. Prowadzenie Hondy jest bardzo przyjemne i neutralne. Motocykl atwo skada si w zakrt i precyzyjnie utrzymuje kierunek jazdy. Na kierownicy bardzo dobrze czu co dzieje si z przednim koem, korekta toru jazdy o ile jest konieczna, nie sprawia najmniejszego problemu. Nieco podniesione w stosunku do wersji S zawieszenie nie ma tendencji do nurkowania na hamowaniu, nie buja te motocyklem na zmianach kierunku. Nawet mocne przyspieszenie na wyjciu zakrtu nie wprowadza niestabilnoci w przypadku tylnego zawieszenia. Do tego dochodzi efektywny i nie narzucajcy si ukad hamulcowy. Jak na motocykl z zaoenia niedrogi i adresowany do szerokiego grona odbiorcw zachowanie na drodze jest wietne i z pewnoci bdzie mocnym argumentem przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

Maszyna jest bardzo atwa w prowadzeniu, zachowuje si stabilnie i przewidywalnie w szerokim spektrum sytuacji drogowych, tym samym czyni to z NC idealny pojazd dla pocztkujcych. Honda nie ukrywa zreszt, e wraz z wprowadzeniem w 2013 kategorii prawa jazdy A2 w UE bdzie celowaa w motocyklistw, ktrych unijni komisarze ludowi zmusili do poruszania si jednoladami o mocy nie wikszej ni 35kW (47,6 KM).

No i ostatni, cho nie najmniej istotny czynnik. Tankowanie po caym dniu w trasie ujawnia bardzo mocny punkt nowej Hondy. Realne zuycie paliwa, ktre wynioso 3,85 litra na 100km. Okazuje si, e may 14,1 litrowy bak daje zasig ponad 350km. Niele.

Jestemy na „tak”

Ten sprzt ma sens i wcale nie musicie wierzy mi na sowo. Zestaw tylu zalet w maszynie za relatywnie niedue pienidze (cena wersji bez DCT ma wynosi wedug rnych spekulacji okoo 27-28 ty z – sporo zaley tutaj od ceny euro) to w chwili obecnej prawdziwa rzadko na rynku. Zupenie ju nie bd si rozwija nad aspektem „zdrowego rozsdku”, ktry w moim odczuciu bezdyskusyjnie przemawia na korzy iXa. Dlatego te najlepiej bdzie jeli zmczycie najbliszego dealera Hondy o przejadk testwk i sami si przekonacie.

Nowy crossover Hondy ma due szanse aby porzdnie namiesza na rynku motocykli turystycznych i uniwersalnych. Kawasaki Versys, BMW F650, BMW G650GS, Suzuki VStrom czy te Yamaha Tenere 660 to z pewnoci godni rywale, w wikszoci przypadkw oferujcy nieco wicej mocy, ale ich ceny (ktre zapewne w sezonie 2012 podniesie wysoki kurs Euro) wyranie odbiegaj od tego, co zapowiada Honda. Teraz czeka nas okres kwarantanny, gdy konkurencja bdzie przygldaa si uwanie reakcji rynku na mody talent zaprezentowany przez Wielkie Skrzydo. Jeli rzeczywicie okae si on motocyklow Monik Brodk, moecie by pewni e w cigu maksymalnie dwch lat na scenie zaroi si od podobnych propozycji sygnowanych przez konkurencj.

Zdjcia
Pierwsze szkice Hondy NC700X
Pierwsze szkice Hondy NC700X
Zatwierdzona koncepcja Hondy NC700X
Zatwierdzona do dalszych prac koncepcja Hondy NC700X
Model przedprodukcyjny
Ostateczny koncept przedprodukcyjny
To oni zbudowali NC700X - Soya Uchida i Takanori Osuka
To oni zbudowali NC700X - Soya Uchida
i Takanori Osuka
Asfalt Honda NC700X 2012Podjazd Honda NC700X
na trasie Honda NC700XHonda NC700X trasa
Mokro Honda NC700XNad morzem Honda NC700X
Rain Honda NC700XNa trasie Honda NC700X 2012
Podjazd Honda NC700X 2012Wiraze Honda NC700X 2012
W gorach Honda NC700X 2012zakrety Honda NC700X
W deszczu Honda NC700XZakrety Honda NC700X 2012
Like it Honda NC700XNiskie spalanie Honda NC700X
Honda NC700X 2012Turystycznie Honda NC700X YM 2012
Honda NC700X YM 2012Czerwona Honda NC700X YM 2012
Kolory Honda NC700X YM 2012Kufry Honda NC700X YM 2012
Nad morzem Honda NC700X YM 2012Na podjezdzie Honda NC700X YM 2012
Na trasie Honda NC700X YM 2012Na ulicy Honda NC700X YM 2012
Owiewki Honda NC700X YM 2012Przed hotelem Honda NC700X YM 2012
Czarna Honda NC700X YM 2012Honda NC700X YM 2012 bialy
Stojak centralny Honda NC700X YM 2012Srebrna Honda NC700X YM 2012
Przod Honda NC700X YM 2012Tyl Honda NC700X YM 2012
Ostateczna forma  Honda NC700XHonda NC700X ostateczny ksztalt
Grafika Honda NC700XHonda NC700X projekt
Honda NC700X grafikaPrzedni widelec Honda NC700X
Szkice Honda NC700XOwiewka przednia Honda NC700X
Halogeny Honda NC700XPredkosciomierz Honda NC700X
Za kierownica Honda NC700XSchowek Honda NC700X
Silnik Honda NC700XWahacz Honda NC700X
Stacyjka Honda NC700XSiodlo Honda NC700X
Gola Honda NC700XLogo Honda NC700X
Komentarze 26
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Aktualnoci

reklama

sklep cigacz

    na gr