Zmiany w regulaminie WSBK - podklasa EVO potwierdzona
Po długich dyskusjach i debatach znany jest już zarys zmian w regulaminie World Superbike, które będą obowiązywały od sezonu 2014. Nie jest to ostateczny kształt regulaminu i trzeba go traktować na chwilę obecną jak szkic zmian, więcej szczegółowych zapisów może pojawić się przed końcem sezonu 2013.
Najważniejszą zmianą jest ograniczenie liczby silników na zawodnika w trakcie trwania sezonu. Od przyszłego roku ma być ich maksymalnie 8. Dorna przejmując rządy w WSBK sygnalizowała tą zmianę jako jedną z pierwszych. W chwili obecnej zespoły mogą wymieniać silniki wedle uznania - prowadziło do sytuacji, że jednostki napędowe były żyłowane do granic wytrzymałości. Efekt? Superbiki były niewiele wolniejsze, niż motocykle MotoGP (co Dornie nie mogło się podobać), ale np. Max Biaggi w sezonie 2012 zużył ponad 20 silników w swojej Aprilii… Po wprowadzeniu tych zmian ekipy będą musiały delikatniej obchodzić się ze swoimi jednostkami napędowymi, bo sytuacje takie jak na Silvestrone gdzie zespół BMW Goldbet stracił prawdopodobnie aż trzy silniki doprowadzi do sytuacji, że wielu zawodników w końcówce sezonu będzie startowało z pit lane.
Aby zapowiedz uszczuplaniu się liczby zawodników na polu startowym, fabryki zgodziły się na dostarczanie kompletnych, przygotowanych do wyścigów motocykli z opcją ich bieżącej modernizacji w ustalonej cenie przez trzy kolejne sezonu. Cena takiego pakietu na chwilę obecną nie jest jeszcze znana, ale nieoficjalnie mówi się o kwocie 250-300 tysięcy Euro.
Potwierdzona została też klasa (a raczej podklasa) EVO. Motocykle w niej startujące będzie w przypadku podwozi obowiązywał regulamin World Superbike z ustalonymi maksymalnymi cenami za elementy zawieszeń i układów hamulcowych, a jeśli chodzi o silniki i elektronikę zastosowanie będzie miał regulamin Superstock. Będziemy zatem mieli Superbiki z silnikami od Superstocków.
Wstępna wersja nowych regulaminów zostanie opublikowana na stronie FIM do 26 sierpnia.


Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzeMoim zdaniem przy zmianie regulaminu i mniejszej ilości dłubania i tuningowania szanse BMW paradoksalnie wzrosną ;)
OdpowiedzObawiam się że jeżeli Dorna ograniczy ilość innowacyjnych technologii to sprawi że producentom nie będzie się opłacało startować w tej klasie. Np. Aprilia RSV4 kupiona w salonie ma już tyle ...
OdpowiedzNo to już znamy powód rezygnacji bmw.
OdpowiedzA jaki to ma związek? Wycofała się fabryka, ale zespoły dalej mogą sobie jeździć na S1000RR. Swego czasu fabryka Ducati sie wycofała, a niefabryczny zespół Althea zrobił mistrza świata.
OdpowiedzPełna zgoda że zespoły mogą sobie zostać i od nich w zdecydowanie większym stopniu będzie zależało osiągnięcie sukcesu, natomiast jeżeli seria straci zainteresowanie fabryk to może się okazać że na rynku będzie jeden nadający się do tego celu motocykl i wszystkie zespoły go wybiorą, a co za tym idzie powtórzy się scenariusz z 2003 roku, gdzie w WSBK jeździły prawie same motocykle marki Ducati. Niestety akcje WSBK bardzo zależą od przepisów jakie panują w Motogp. Przypomnę że gdy wprowadzono motocykle czterosuwowe do królewskiej klasy to wiele zespołów przeniosło się do niej właśnie z mistrzostw świata motocykli produkcyjnych i rok 2003 wyglądał biednie w klasie Superbike. Potem WSBK odzyskiwało swój wizerunek, aby osiągnąć szczyt w 2009 i 2010 roku, gdzie mieliśmy często sytuację że na pierwszych siedmiu miejscach jedzie siedem różnych marek motocykli. Jednak znowu w Motogp wprowadziło CRT, czyli te "półprototypy" i znów wsparcie dla WSBK trochę spadło. Według mnie Motogp powinno pozostać klasą maszyn wyłącznie prototypowych, przepisy jakie panowały w okolicach 2004 roku były doskonałe dla tej serii bo panowała walka oponiarska, było kilka ciekawych silników z różną ilością cylindrów, można było wykorzystywać jednostki seryjne lub prototypowe, dzisiaj niestety jest to wszystko wyrównane, a przez to nudne.
OdpowiedzDobrze prawisz kolego ;)
OdpowiedzTaki że silniki w BMW padają jak muchy
OdpowiedzNo w Aprili widać nie padają jak muchy skoro zużyli 20 silników w zeszłym sezonie :D Jak to jest że w Stockach 1000 w BMW nie padają silniki?? Głupoty gadasz człowieku tyle ci powiem czy wypiszesz mi inna herezję?
Odpowiedz