Zielone światło dla ekspresówki na Podkarpacie
Z centrum kraju aż po wschodnie granice, z Mazowsza na Podkarpacie. Tak ma biec nowa droga ekspresowa S74. Choć dziś przejezdnych jest zaledwie kilka kilometrów, właśnie ruszył proces, który przybliża nas do pełnej realizacji tej trasy.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o uzyskaniu kluczowej decyzji środowiskowej dla fragmentu o długości 73 kilometrów. To jeden z najważniejszych etapów w drodze do rozpoczęcia budowy.
Nowa ekspresówka połączy wschód z centrum kraju, spinając autostradę A1 z rejonem Rzeszowa i przebiegając przez Kielce. Ma liczyć ponad 200 kilometrów długości i stanowić kluczowy łącznik pomiędzy trasami S12 i S19. Jej zadaniem będzie nie tylko skrócenie czasu podróży, ale też odciążenie lokalnych dróg krajowych, po których od lat toczy się ciężki ruch tranzytowy.
W wydanej właśnie decyzji środowiskowej mowa o fragmencie biegnącym przez dwa województwa - świętokrzyskie i podkarpackie. Pierwszy z nich otrzyma około 29 kilometrów nowej drogi, która połączy Opatów z gminami Lipnik, Obrazów i Samborzec. Dalej, po przekroczeniu granicy województw, ekspresówka ruszy w kierunku południowo-wschodnim, przez Tarnobrzeg, Stalową Wolę i Nisko, obejmując także tereny gmin Gorzyce, Zaleszany, Radomyśl nad Sanem i Pysznica. W sumie 44 kilometry nowego, dwujezdniowego odcinka z dwoma pasami w każdą stronę.
Choć decyzja środowiskowa jest już faktem, kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość. To dopiero pierwszy krok - teraz GDDKiA musi zdobyć finansowanie, przeprowadzić przetargi i wyłonić wykonawców. Dopiero wtedy prace ruszą pełną parą. Według wstępnych szacunków całość może być gotowa około 2032 roku.
Sama historia tej trasy to przykład, jak długą drogę musi przejść każda inwestycja infrastrukturalna w Polsce. Pierwsze koncepcje S74 pojawiły się już w 2010 roku, gdy opracowano Studium korytarzowe z siedmioma wariantami przebiegu drogi. Do dalszych prac wybrano trzy z nich. W 2018 roku Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło program inwestycji, co otworzyło drogę do opracowania dokumentacji techniczno-ekonomiczno-środowiskowej. Wniosek o decyzję środowiskową złożono 21 października 2022 roku, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie prowadził procedurę aż trzy lata, w uzgodnieniu z RDOŚ w Kielcach.
Równolegle trwają prace nad innymi odcinkami S74. Fragment w województwie łódzkim jest wciąż na etapie przygotowań, natomiast część świętokrzyska aż do Opatowa jest już w realizacji. Gdy wszystkie odcinki połączą się w całość, powstanie nowa, strategiczna trasa biegnąca przez serce kraju, która połączy centrum Polski z Podkarpaciem szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.


Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze