Dêbica zwalnia tempo. Problemy w polskiej fabryce opon
Branża oponiarska w Polsce właśnie otrzymała zimny prysznic. Kultowa Firma Oponiarska Dębica S.A., największy producent opon w kraju i jeden z filarów Podkarpacia, ogłosiła, że w 2025 roku będzie musiała przykręcić produkcyjną śrubę.
Powodem jest amerykański gigant Goodyear, czyli większościowy akcjonariusz spółki i właściciel marki, który zmniejsza swoje zamówienia na opony z Dębicy w kolejnych miesiącach bieżącego roku. To z kolei oznacza, że na przykład w segmencie opon do aut osobowych produkcja spadnie o 4,49 procent w porównaniu z pierwotnymi planami, co może odbić się na wynikach finansowych.
Nie jest to pierwszy taki manewr w ostatnim czasie. Już na początku lipca Dębica zapowiadała cięcia, przewidując spadek w segmencie opon osobowych o 2,6 procent i w segmencie opon ciężarowych aż o 5,67 procent. Warto przypomnieć, że w 2024 roku Dębica wyprodukowała 13,9 miliona opon, więc każde ograniczenie w tym tempie może oznaczać sporą różnicę na rynku.
Ale najciekawszy jest fakt, że kłopoty biorą się z kondycji finansowej samego Goodyeara. Analitycy nie kryją, że nie wygląda ona najlepiej. Dębica w ostatnich latach stała się wręcz bankomatem dla swojego amerykańskiego właściciela. W lipcu 2025 roku spółka pożyczyła mu 70 milionów złotych, a termin spłaty ustalono na lipiec 2026 roku. Podobne transakcje miały miejsce w marcu tego samego roku i w styczniu 2021 roku. Łączna kwota pożyczek, jakie Goodyear dostał od Dębicy, przekroczyła już pół miliarda złotych.
Historia zakładu sięga 1939 roku, a od momentu przejęcia przez Goodyeara w grudniu 1995 roku fabryka stała się największym zakładem amerykańskiego koncernu w Europie i jednym z trzech największych na świecie. Obecnie Dębica produkuje opony pod markami Goodyear, Dunlop, Fulda, Dębica i Sava, a jej wyroby trafiają aż do 59 krajów. Wśród nich są także opony na pierwsze wyposażenie dla topowych marek motoryzacyjnych świata.
Co prawda Dębica nie produkuje opon motocyklowych, ale Goodyear już tak, zarówno pod marką własną, jak i marek należących do koncernu, takich jak Dunlop i Avon.


Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze