tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Zawieszenie Yamaha Niken przód - jak to skrêca, jak amortyzuje, jak dzia³a?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Zawieszenie Yamaha Niken przód - jak to skrêca, jak amortyzuje, jak dzia³a?

Autor: Pawe³ Kowalski 2021.01.18, 00:33 Drukuj

Jak już pewnie dobrze wiecie, przednie zawieszenie w tym motocyklu jest - krótko mówiąc - dosyć skomplikowane. Najlepiej charakteryzuje je słowo "łożysko". Cały ten system przedniego zawieszenia Yamahy Niken opiera się właśnie o zespół łożysk, zastosowanych w odpowiednich miejscach.

W klasycznym zawieszeniu motocyklowym mamy łożyska główki ramy. Tutaj jest podobnie, z tym że główka ramy nie jest głównym elementem, który trzyma przednie zawieszenie. W Nikenie przednie zawieszenie jest zamontowane do ramy poprzez wychodzącą pod kierownicą (czyli na wysokości główki ramy) do przodu motocykla, dosyć grubą sztycę (stalowy walec), osadzoną na łożyskach. Druga sztyca o mniejszej średnicy jest umieszczona nad tą grubszą. Jeżeli mielibyście to sobie wyobrazić, to najprościej będzie, jak przyjmiecie, że cieńsza sztyca jest na wysokości górnej półki, a grubsza na wysokości dolnej półki klasycznego zawieszenia. Dzięki nim przednie zawieszenie może się przemieszczać w górę i w dół, zachowując dużą sztywność. Chłopaki z Visordown nagrali film, który pokazuje te wszystkie elementy.

NAS Analytics TAG

Kolejnym elementem są dwie pionowe kolumny, również osadzone na łożyskach w ich górnej i dolnej części. Dzięki nim możliwy jest ruch zawieszenia w prawo i w lewo bez względu na wychylenie motocykla. Taka konstrukcja wymusiła zastosowanie dwóch amortyzatorów z każdej strony motocykla (mam na myśli prawą i lewą stronę). W taki sposób inżynierowie poradzili sobie z odpowiednią amortyzacją przedniego koła przy zmiennym kierunku i nachyleniu. Gdyby zastosowano tylko jeden amortyzator, mogłoby dochodzić do tak zwanego "ściągania" motocykla w którąś stronę. Oczywiście mamy w zawieszeniu drążki kierownicze, poprzez które kierownica jest połączona z zawieszeniem. Czyli coś dobrze znanego z układu kierowniczego w samochodzie. Na koniec pozostają elementy, które to wszystko ze sobą łącz. W terminologii mechanika możemy je nazwać wahaczami. Nie do końca są to klasyczne wahacze, jednak ruch, jaki wykonują, pasuje do tego określenia idealnie. Oczywiście te wahacze są połączone z pionowymi kolumnami... zgadniecie czym? Oczywiście łożyskami! W tych wahaczach są zamontowane łożyska, w których są osadzone sztyce wychodzące z ramy. Prawda, że proste :-) ?

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê