tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wiosenna pobudka. Jak zrobić przegląd motocykla po zimie i kwarantannie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wiosenna pobudka. Jak zrobić przegląd motocykla po zimie i kwarantannie

Autor: Paweł Boruta 2020.04.30, 10:30 Drukuj

Dobre przygotowanie motocykla do zimowania to niemalże gwarancja bezproblemowego wiosennego uruchomienia. Mimo to, przed wyruszeniem w pierwsza trasę powinniśmy wykonać przy naszej maszynie kilka czynności.

Najważniejszą sprawą jest zamontowanie do motocykla odpowiednio zadbanego, naładowanego akumulatora. Jeśli jednak zapomnieliśmy o baterii przez całą zimę, najczęściej ratunkiem jest tylko wymiana. Jeśli nasz akumulator przeleżał kilka miesięcy w nieogrzewanym garażu, mamy bardzo małe szanse, że nawet po ładowaniu uda się utrzymać jego parametry.

NAS Analytics TAG

Nie ma co reanimować akumulatora na siłę - we współczesnych motocyklach zapomnijmy o starcie na pych. To nie tylko rozrusznik potrzebuje prądu, ale także cała elektronika, włączając w to układ wtryskowy i zapłonowy. Nie za dobrym pomysłem jest także rozruch z kabli podłączonych do akumulatora pracującego samochodu. W ten sposób nie uratujemy naszej baterii, a przy gwałtownym odłączeniu źródła zasilania możemy narobić bałaganu z elektroniką motocykla. W jakich sytuacjach można więc posilić się obcym źródłem zasilania? W przypadku lekko nadwyrężonej baterii, można się podłączyć do większego akumulatora (przy zgaszonym silniku dawcy).

Czyste paliwo

W przypadku motocykli gaźnikowych, podstawą jest napełnienie komór pływakowych świeżym paliwem (w czasie zimowania powinny być one puste). Ustawiamy więc kranik na PRI, a jeśli nie ma takiej możliwości, zdajemy się na pompę paliwa. Jeśli nie spuściliśmy paliwa na zimę, trzeba to zrobić teraz i od nowa napełnić gaźniki. Rzadko kiedy motocykl zapali na starej, zwietrzałej benzynie. W przypadku motocykli z wtryskiem paliwa, nie ma tego typu problemów, chyba że na zimę zostawiliśmy dosłownie resztkę paliwa. Jeśli tak się stało, dotankujmy z kanistra chociaż 5 litrów świeżutkiej benzyny.

Oleje i płyny

Warto również zerknąć na poziomy najważniejszych płynów, ze szczególnym naciskiem na olej. Nie wymieniliśmy go przed zimowaniem? Zróbmy to więc teraz!

Sprawdźmy także poziom płynu chłodniczego. Płyn wykonany w technologii krzemianowej IAT (zazwyczaj barwiony na kolor niebieski lub zielony), wymaga zazwyczaj wymiany co 2 lata, płyn bezkrzemianowy OAT (zazwyczaj w kolorze różowym lub czerwonym) co 3-4 lata. Starzeje się on nie tylko podczas jazdy, ale także kiedy motocykl stoi. Podczas użytkowania stopniowo spada skuteczność ochrony przed korozją, zamarzaniem i przegrzaniem.

Koniecznie trzeba zajrzeć do płynu hamulcowego i sprzęgłowego. Zawsze w czasie zimy mogło dojść do wycieków. Zwróćmy uwagę na ślady pod motocyklem - wszelkie podejrzane plamy powinny być dla nas znakiem ostrzegawczym. Sprawdzenia hamulców nie powinniśmy ograniczyć do samych płynów.

Przed ruszeniem w trasę koniecznie musimy upewnić się, że hamulce trzymają ciśnienie. Zdarza się, że podczas zimowania układ sam z siebie może się zapowietrzyć (niestety uszczelnienia zacisków nie zawsze są w 100% szczelne dla powietrza, nawet jeśli nie występuje wyciek płynu). Co zrobić w takim wypadku? Wymienić płyn hamulcowy i dokładnie przejrzeć wszystkie przewody i zaciski.

Wiosenne powietrze

Nawet najlepiej zimowany motocykl, wraz z nadejściem wiosny może nie mieć prawidłowego ciśnienia w oponach. Niewielkie spadki są jak najbardziej dopuszczalne - często wynikają ze zmian temperatury, czy niewielkich rozszczelnień na połączeniu opony z felgą. Podejrzany może być całkowity "kapeć", w takim przypadku konieczne może być szczegółowe sprawdzenie ogumienia, felg i wentyli.

Jeśli opona jest odgnieciona w jednym miejscu (do czego nie powinniśmy dopuścić, przestawiając motocykl co 2-3 tygodnie), możemy na jakiś czas napompować ją z zapasem. Pół bara powyżej normy będzie wystarczające, nie przekroczymy wtedy dopuszczalnego ciśnienia. Oczywiście przed wyruszeniem w trasę, wracamy do prawidłowej wartości.

Psiknąć tu i tam

Sprawdźmy wszystkie ruchome elementy motocykla - klamki, dźwignie nożne, manetkę gazu. Czy wszystko pracuje lekko i bez zacięć czy pisków? Jeśli nie, zastosujmy odpowiedni do miejsca smar. W każdej instrukcji obsługi motocykla znajduje się informacja, jakie środki stosować do konkretnych elementów. Bardzo dobrze, jako uniwersalny środek smarujący, sprawdza się smar silikonowy w sprayu.

Gdzie trzeba, doda on możliwość poślizgu, nie niszcząc przy tym elementów wykonanych z gumy czy plastiku. Przyda się także smar do łańcucha - przed pierwszą jazdą warto dodać jego nową warstwę. Jeśli zaś zostawiliśmy łańcuch brudny i zardzewiały, niezbędne będzie także jego mycie. Możemy do tego użyć specjalnego środka bądź nafty. Pierwsza metoda jest z pewnością szybsza i wygodniejsza.

Elektryka

Przed pierwszym wyjazdem nie możemy zapomnieć o światłach. Sprawdźmy, czy wszystkie żarówki są sprawne, a może coś nie kontaktuje we wtyczkach? W tym przypadku może pomóc elektro-spray - środek czyszczący styki, a jednocześnie poprawiający przepływ prądu. Sprawność całej instalacji elektrycznej w dużej mierze zależy od warunków zimowania. Wilgoć nie jest sprzyjająca i możemy spodziewać się problemów. Wisienką na torcie niech będzie ustawienie aktualnego czasu na zegarku naszego motocykla.

Mycie i pucowanie

Zadbanie o wizualną stronę motocykla nie jest oczywiście obowiązkowe. Ale który prawdziwy pasjonat jednośladów nie lubi samodzielnie zadbać o swoją maszynę? Niech zatem w ruch idzie szampon lub specjalistyczny preparat do czyszczenia, a potem odpowiednie środki do pielęgnacji metalowych części, lakieru i plastików. Warto na pierwszą wiosenną trasę ruszyć nie tylko motocyklem sprawdzonym pod względem technicznym, ale także ładnym.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę