tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Warszawa. W ca³ym mie¶cie ograniczenie prêdko¶ci do 30 km/h?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Warszawa. W ca³ym mie¶cie ograniczenie prêdko¶ci do 30 km/h?

Autor: Andrzej Sitek 2022.10.24, 13:23 3 Drukuj

Nowy pomysł władz Warszawy ma piękne założenia. Chodzi o to, aby wyeliminować z lokalnych dróg kierowców tranzytowych skracających sobie drogę mniej obciążonymi szlakami komunikacyjnymi.

W efekcie część ruchu tranzytowego przenosi się na ulice, które nigdy nie miały spełniać takiej roli i są teraz niszczone przez setki pojazdów, nie mówiąc o uciążliwości tego procederu dla mieszkańców.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Jak uporać się z problemem? Władze stolicy mają propozycję uspokojenia ruchu poprzez ograniczenie maksymalnej prędkości do 30 kilometrów na godzinę. Kłopot polega na tym, że ograniczenie miałoby obowiązywać na ponad 90 proc. ulic miasta.

Ale czy to czasem nie jest gotowa recepta na jeszcze większy chaos komunikacyjny w stolicy? Przecież poza ślimaczym tempem, którym będą poruszać się również mieszkańcy rejonów 30 km/h, konieczne będzie zmodernizowanie lub zmiana sygnalizacji świetlnej, nowe skrzyżowania, budowa dodatkowych chodników, postawienie kolejnych progów zwalniających. Koszty będą ogromne, zamieszanie nie mniejsze, a efekt mocno niepewny.

Władze miasta bronią swojego pomysłu i argumentują, że do drogi z limitem 50 km/h żaden kierowca nie będzie miał więcej niż 800 metrów, a główne szlaki tranzytowe nie zostaną objęte specjalnym ograniczeniem prędkości.

Warszawiacy mogą wypowiedzieć się w powyższej kwestii, biorąc udział w konsultacjach, które potrwają do 30 listopada. Na razie protestów nie widać, ale poczekajmy, co będzie dalej. Jeśli włodarze stolicy dostaną przysłowiowe zielone światło na realizację swojego pomysłu, może być ciekawie.

Warto jeszcze przypomnieć, że pomysł nie jest ani nowy, ani oryginalny. Miastem z ograniczeniem do 30 km/h są na przykład Helsinki, w zeszłym roku na podobne rozwiązanie zdecydowała się… Bruksela, czyli polityczne serce UE. Hiszpanie mają swoje Bilbao, podobny cel przyświeca także władzom Paryża, w którym już blisko 70 proc. ulic posiada charakterystyczne znaki z liczbą 30 w czerwonej obwódce.  

Poza argumentem z tranzytem przez miasto, 30 km/h zamiast 50 km/h ma jeszcze jeden cel. Obniżenie prędkości znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa, zwłaszcza niechronionych uczestników ruchu drogowego. Piesi mają aż 90 proc. szans na przeżycie, gdy zostaną potrąceni przez pojazd jadący z prędkością 30 km/h. Jeśli samochód lub motocykl jedzie z prędkością 50 km/h, szanse maleją do 50 proc.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê