tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Suzuki GSX1300R Hayabusa (1999-2018) - dane techniczne, wady, zalety
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Suzuki GSX1300R Hayabusa (1999-2018) - dane techniczne, wady, zalety

Autor: Redakcja 2020.02.21, 18:16 3 Drukuj

Suzuki Hayabusa to najbardziej charakterystyczny motocykl lat 90. Dlaczego? W historii zapisał się, jako pierwszy wielkoseryjnie produkowany pojazd, który konstrukcyjnie jest w stanie przekroczyć prędkość 300 km/h.

Zaprezentowany w 1998 roku stał się sensacją. Najmocniejszy seryjny motocykl o mocy 175 KM i specyficznej budowie robił wrażenie. Jego design sprawiał wrażenie przybysza z innego wymiaru. Nazwę zapożyczono od najszybszego zwierzęcia na świecie, sokoła, który w czasie lotu nurkującego osiąga prędkość powyżej 300 km/h. Czy osiągnęła wspomnianą barierę? Potwierdzenie danych odbyło się przez niezależną firmę badawczą - Hayabusa przekroczyła prędkość 302 km/h.

NAS Analytics TAG

Geneza…

Do opracowania jednostki napędowej sięgnięto po silnik wywodzący się z GSXR1100W. Na potrzeby nowej konstrukcji zmieniono… praktycznie wszystko.

Mimo to, jednostka była wręcz klasyczna jak na standardy końca lat 90: wtrysk, dwa wałki rozrządu, szklankowe popychacze, cztery zawory na cylinder, układ zapłonowy z cewkami zapłonowymi na świecach, SRAD (system dynamicznego doładowania). Blok silnika podzielono horyzontalnie w jednej płaszczyźnie, a cylindry były elementem przykręcanym do korpusu. Podwozie także nie wychodziło poza opis "typowe": widelec UDS, wahacz wleczony w solidnym wzmocnieniem oraz układ hamulcowy praktycznie identyczny z GSXR-750.

W praktyce motocykl okazał się…zaskakująco przyjazny. Genialnie pracujący układ wtryskowy, dobra aerodynamika oraz całkiem wygodna pozycja kierowcy i pasażera czyniły zeń motocykl sportowo turystyczny z dużym potencjałem do dalekich, szybkich wypraw.

Wpadki

Hayabusa okazała się trwałym modelem. Problemy sprawiał napinacz rozrządu (w 1999 ogłoszono jego akcję serwisową), rok później zmieniono sprężyny i mechanizm wyłączający sprzęgło (mechanizm włączania szybko się zużywał). W zasadzie więcej typowych wad nie zdiagnozowano, jednak za sprawą charakteru motocykla należy spodziewać się dużego zużycia eksploatacyjnego w obszarze przeniesienia napędu, zawieszeń i układu hamulcowego.
Pierwszą generację produkowano do 2007 roku. W międzyczasie zmieniono układ wydechowy, wzory lakierowania, dołożono katalizator, a modele od 2001 roku są blokowane do 299 km/h.

Modernizacje

W trakcie swojego motocyklowego życia Hayabusa przeszła dwie poważne modernizacje. Pierwszą w 2008 roku. Powiększono wówczas pojemność, zwiększono moc o 22 KM, zaproponowano nowsze owiewki, wprowadzono trzy tryby pracy układu wtryskowego a hamulce otrzymały radialnie mocowane zaciski hamulcowe. Zmieniono felgi, zbiornik paliwa, oświetlenie. Jednak wraz z rozwojem motocykla wzrosła także o kilka kilogramów względem pierwszej generacji, masa.

Druga poważna modernizacja odbyła się w 2013 roku - motocykl otrzymał nowe zaciski hamulcowe, (tym razem marki Brembo) a za dopłatą oferowano system ABS. To pierwsza (w naszym odczuciu) Hayabusa, hamująca adekwatnie do osiągów. Nieznacznie zmieniono zestrojenia zawieszeń, wtrysku, motocykl otrzymał nowe wersje kolorystyczne oraz większe tłumiki. W tej wersji przetrwała w sprzedaży do 2018 roku, kiedy usunięto ją z oferty z powodu emisji spalin.

Czy warto?

Zakup używanej Hayabusy wiąże się ze sporym ryzykiem. Mnóstwo egzemplarzy posiada powypadkową historię - ładne sztuki szybko i chętnie zmieniają właściciela. Oględziny należy rozpocząć od oryginalności owiewek i ich stanu - w drugiej kolejności należy zainteresować się silnikiem. Uważany jest za trwały, jednak znalezienie używanego na rynku wtórnym to ciężka i kosztowna sprawa - mnóstwo sztuk jest wykorzystywanych do napędu niewielkich samochodów.

Pierwsze egzemplarze zbliżają się do wieku, w którym będą mogły być wyposażone w żółte tablice. Jeśli mielibyśmy polecić konkretne roczniki, to pierwszy (legendarny, przekraczający 300 km/h) oraz wersje z ABS po 2013 - są dużo bezpieczniejsze. Ceny są zróżnicowane i zależą głównie od stanu. Za 20 tysięcy możemy znaleźć zarówno drugą jak i doposażoną pierwszą generację w super stanie…

Wady/zalety

Zalety:

  • świetna dynamika
  • elastyczny i mocny silnik
  • nieźle pracująca skrzynia biegów
  • niewielkie (w stosunku do masy i osiągów) zużycie paliwa
  • stabilne podwozie
  • akceptowalna zwrotność
  • doskonała aerodynamika i uczciwe warunki pracy kierowcy i pasażera
  • perfekcyjnie zestrojony, precyzyjny układ wtryskowy

Wady:

  • niewystarczające hamulce (akceptowalne od 2008 r, niezłe dopiero od 2013)
  • spora masa, zwłaszcza po 2007 roku
  • wysoka cena i niewielka utrata wartości
  • szybkie zużycie układu hamulcowego i napędowego
  • brak ABS do 2013 roku
  • brak kontroli trakcji
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 3
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    NAS Analytics TAG
    na gr