tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Rajd Dakar 2021: nowa trasa, zmiany w przepisach. Ma byæ bezpieczniej
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Rajd Dakar 2021: nowa trasa, zmiany w przepisach. Ma byæ bezpieczniej

Autor: Konrad Bartnik 2020.06.22, 12:52 Drukuj

Organizatorzy przyszłorocznego Rajdu Dakar przekazali garść informacji na temat planowanych zmian w stosunku do poprzednich edycji. Trasa wyznaczona na terytorium Arabii Saudyjskiej będzie całkiem nowa i bardziej techniczna. Pojawi się również kilka nowych zasad, które mają zwiększyć bezpieczeństwo rywalizacji motocyklistów. 

Ubiegłoroczny Rajd Dakar obfitował niestety w groźne wypadki z udziałem motocyklistów, w których niestety zginęło dwóch z nich - Paulo Gonçalves i Edwin Straver. Dyrektor rajdu David Castera poinformował o zmianach, które mają poprawić bezpieczeństwo uczestników kolejnej edycji, startującej 3 stycznia 2021 w mieście Dżedda. 

NAS Analytics TAG

Nowa trasa

Po pierwsze, zostanie zmieniona trasa rajdu - żaden z odcinków specjalnych nie będzie się pokrywał z ubiegłorocznym. Nowa trasa będzie wolniejsza i bardziej techniczna. Teren będzie bardziej urozmaicony, a liczba szybkich sekcji zredukowana. Zawodnicy otrzymają ponadto ostrzeżenia dźwiękowe, kiedy system nawigacyjny wykryje, że wjechali do jednej ze stref oznaczonych jako potencjalnie niebezpieczne. Kilka ryzykownych odcinków będzie ponadto objętych limitem prędkości, wynoszącym 90 km/h. 

Airbag

Od przyszłej edycji Rajdu Dakar każdy zawodnik startujący na motocyklu będzie ponadto zobowiązany do korzystania z kamizelki z poduszką powietrzną - będzie to sprawdzane przez komisję techniczną przed startem do każdego etapu. 

Roadbooki na ostatnią chwilę

Zmienią się ponadto zasady przekazywania roadbooków, które teraz będą promowały tych zawodników, którzy potrafią je odczytać "w locie". Roadbooki będą rozdawane dopiero na 10 minut przed startem każdego odcinka. W Rajdzie Dakar 2020 wprowadzono tę zasadę na kilku etapach, tym razem będzie to dotyczyło całej imprezy. Orędownikiem tego rozwiązania jest m.in. tegoroczny zwycięzca, Ricky Brabec. Kolejną nowością jest wprowadzenie roadbooka również w wersji elektronicznej. 

Oszczędność motocykla

Co jeszcze w Dakarze 2021? Zawodnicy będą musieli bardziej oszczędzać swoje motocykle. Wprowadzono limit 6 opon na tył na cały rajd, co w praktyce uniemożliwi jazdę na pełnym gazie przez cały czas. Przewidziane są ponadto kary za wymianę tłoka, nawet jeśli reszta silnika pozostanie bez zmian. Zawodnicy nie będą również mogli dokonywać napraw w czasie przerw na tankowanie. Wszystkie te zmiany również podporządkowane są naczelnej idei, by uczestnicy Rajdu Dakar skupili się na bezpieczniejszej, bardziej technicznej jeździe. 

Wcześniej mówiło się także o planowanym ograniczeniu mocy poprzez instalację obowiązkowych limiterów na wlotach powietrza. Po pierwszych testach rozwiązanie to zostało jednak oprotestowane przez większość producentów motocykli. Zakończyło się na rozwiązaniu kompromisowym - ograniczenia mocy będą wprowadzone dopiero w sezonie 2022, w zamian do tego czasu nie będą prowadzone żadne prace nad rozwojem silników. 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê