tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Polscy żołnierze na motocyklach w czasie I wojny światowej
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polscy żołnierze na motocyklach w czasie I wojny światowej

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.01.24, 18:42 Drukuj

Historia Armii Polskiej zaczyna się w sierpniu 1914 roku, kiedy to 1. Kompania Kadrowa, pod wodzą Józefa Piłsudskiego, rozpoczęła z krakowskich Oleandrów swój marsz ku wolnej Polsce. Formacja ta nie posiadała na wyposażeniu samochodów ani motocykli, a pierwsze pojazdy mechaniczne zdobyto na wrogu, gdy ruszyła do walki z Rosją. W niedługim czasie Kompania Kadrowa przekształciła się w Legiony Polskie. Formacje te walczyły po stronie Austro-Węgier.   

Pierwszymi zdobyczami Legionów mogły być motocykle produkcji angielskiej i francuskiej, najliczniej używane przez armię rosyjską w I wojnie światowej. W carskim wojsku była również wykorzystywana niewielka ilość amerykańskich motocykli Harley-Davidson i Indian.

NAS Analytics TAG

historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

W ostatnich dwóch latach I wojny światowej także inne strony tego konfliktu chciały pozyskać Polaków do walki, oferując im obietnicę wolnej ojczyzny, po zakończeniu wojny. W Rosji powstały wówczas trzy korpusy polskie i kilka innych formacji (dywizji, brygad, pułków). Niemcy stworzyli "Polnische Wehrmacht". Wspomniane formacje, powstałe w latach 1917 - 1918, posiadały skromne parki maszyn wyposażone w kilkanaście (może kilkadziesiąt?) motocykli typowych dla armii danej strony konfliktu.

Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości podstawą taboru motocyklowego odtwarzanej Armii Polskiej stały się pojazdy zdobyczne oraz zakupione przez rząd z demobilu.

 

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę