Polscy ¿o³nierze na motocyklach w czasie I wojny ¶wiatowej
Historia Armii Polskiej zaczyna się w sierpniu 1914 roku, kiedy to 1. Kompania Kadrowa, pod wodzą Józefa Piłsudskiego, rozpoczęła z krakowskich Oleandrów swój marsz ku wolnej Polsce. Formacja ta nie posiadała na wyposażeniu samochodów ani motocykli, a pierwsze pojazdy mechaniczne zdobyto na wrogu, gdy ruszyła do walki z Rosją. W niedługim czasie Kompania Kadrowa przekształciła się w Legiony Polskie. Formacje te walczyły po stronie Austro-Węgier.
Pierwszymi zdobyczami Legionów mogły być motocykle produkcji angielskiej i francuskiej, najliczniej używane przez armię rosyjską w I wojnie światowej. W carskim wojsku była również wykorzystywana niewielka ilość amerykańskich motocykli Harley-Davidson i Indian.
W ostatnich dwóch latach I wojny światowej także inne strony tego konfliktu chciały pozyskać Polaków do walki, oferując im obietnicę wolnej ojczyzny, po zakończeniu wojny. W Rosji powstały wówczas trzy korpusy polskie i kilka innych formacji (dywizji, brygad, pułków). Niemcy stworzyli "Polnische Wehrmacht". Wspomniane formacje, powstałe w latach 1917 - 1918, posiadały skromne parki maszyn wyposażone w kilkanaście (może kilkadziesiąt?) motocykli typowych dla armii danej strony konfliktu.
Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości podstawą taboru motocyklowego odtwarzanej Armii Polskiej stały się pojazdy zdobyczne oraz zakupione przez rząd z demobilu.
Tomasz Szczerbicki
Redaktor naczelny magazynu "Swoimi Drogami" (iMotocykl)
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze