Parlament Europejski chce 30 km/h w strefach zamieszka³ych. Ograniczenie prêdko¶ci ma ratowaæ ¿ycie
Posłowie Parlamentu Europejskiego zauważają, że nadmierna prędkość jest przyczyną 30 proc. śmiertelnych wypadków drogowych. Sytuacja nie zmienia się od kilku lat, co uniemożliwia realizację unijnego celu, zakładającego spadek zgonów w wyniku wypadków o połowę (w latach 2010-2020).
Ostatecznie udało się osiągnąć spadek o 36 proc. To unijnych urzędników nie zadowala. Rozwiązanie? Ograniczenie prędkości. Posłowie PE chcą oficjalnej rekomendacji do stosowania 30 km/h maksymalnej prędkości w terenach zamieszkanych, a także obszarach, gdzie notowany jest intensywnych ruch pieszych i rowerzystów.
Kolejna propozycja posłów dotyczy braku tolerancji dla alkoholu. Alkomat ma wskazywać zero i wyłącznie zero promili. Zdaniem PE tylko całkowity zakaz pozwoli zmniejszyć odsetek zdarzeń drogowych i liczbę ofiar, za które odpowiedzialni są nietrzeźwi za kółkiem. Wciąż 25 proc. wszystkich przypadków śmiertelnych w wypadkach to sprawka pijanych.
Następna innowacja dotyczy urządzeń mobilnych i elektronicznych, czyli np. smartfonów. Aby zniechęcić do ich używania w trakcie jazdy, posłowie Parlamentu Europejskiego chcieliby wprowadzić tryb "bezpiecznej jazdy", czyli rozwiązanie podobne do trybu samolotowego. Nie wiadomo na razie, jak ta funkcja w praktyce miałaby zostać zrealizowana, ale zapewne chodzi o wyłączenie większości funkcji telefonów.
Zdaniem posłów Komisja Europejska powinna również zachęcać do obniżek podatków i zwiększenia atrakcyjnych ofert dotyczących ubezpieczeń pojazdów o najwyższych standardach bezpieczeństwa. Jeśli władze państw członkowskich będą oferowały znacznie zniżki i uruchomią inne preferencyjne programy, obywatele zechcą kupować pojazdy, które zapewnią im większą szansę przeżycia w razie wypadku.
Ostatnim pomysłem jest utworzenie Krajowych Funduszy Bezpieczeństwa Drogowego, czyli struktur, które za pieniądze z mandatów miałyby realizować projekty poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego, ze pierwszeństwem miejsc, w których dochodzi do największej liczby wypadków.
Czy ograniczenie prędkości do 30 km/h w każdym terenie zabudowanym wkrótce stanie sie faktem?
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeDobry w³a¶ciciel dba o niewolnika - to siê chwali!
Odpowiedz