tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ogranicznik prędkości ISA będzie jednak przymusowy. Żąda tego ETSC
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ogranicznik prędkości ISA będzie jednak przymusowy. Żąda tego ETSC

Autor: Raff 2020.09.29, 15:03 11 Drukuj

Ogranicznik prędkości ISA, w wersji proponowanej przez ETSC, nie będzie wcale "asystentem". Będzie decydował za nas jak szybko mamy jechać, odcinając nam moc, moment obrotowy i wyjąc wniebogłosy. Powodzenia przy wyprzedzaniu.

Kiedy w ubiegłym roku napisałem artykuł Unijne igranie z ludzkim życiem. Przymusowy ogranicznik prędkości przegłosowany, dotyczący faktu przegłosowania w Parlamencie Europejskim obowiązku stosowania w nowych pojazdach asystenta prędkości ISA (Intelligent Speed Assistant), spadła na mnie fala krytyki ze strony zarówno dziennikarzy mediów głównego nurtu, jak i ludzi z kręgów polityki.

NAS Analytics TAG

Pamiętam jak z niesmakiem i dezaprobatą wypowiadał się na temat mojej wiedzy i etyki dziennikarskiej pewien Doświadczony Dziennikarz, przy wspólnym śniadaniu w czasie poznańskich targów. Pamiętam oburzenie zawarte w korespondencji od niejakiej Róży Gräfin von Thun und Hohenstein, gdzie oskarżano mnie o szerzenie fake newsów. Europosłanka zapewniała wówczas: nie ma mowy o wprowadzeniu przymusowego ogranicznika prędkości!

O co chodziło? Zamiast o "asystencie", pisałem wówczas o "przymusowym ograniczniku prędkości", czyli urządzeniu, które zmusi kierowcę do zmniejszenia prędkości, względnie samo tę prędkość zmniejszy, poza kontrolą kierowcy. Wskazywałem zagrożenia związane z wprowadzeniem takiego rozwiązania - ot, chociażby sytuację podczas wyprzedzania, kiedy kierowca będzie zmuszony krótkotrwale zwiększyć prędkość, by ratować swoje życie, na co nie pozwoli mu ogranicznik.

Zarówno pan Dziennikarz, jak i spece od pani Thun drwili z moich obaw twierdząc, że ISA będzie pełnił tylko funkcje pomocnicze, będzie można go wyłączyć i tak dalej. Po raz kolejny okazuje się jednak, że to ja miałem rację, a nie ludzie związani z unijnymi instytucjami.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) naciska, by przyjąć inwazyjny wariant tego rozwiązania, to znaczy taki, który zmusza kierowcę do przestrzegania limitu prędkości poprzez wypychanie pedału gazu, ale także, uwaga - ograniczenie mocy i momentu obrotowego silnika! Zdaniem unijnej instytucji, odpowiedzialnej za bezpieczeństwo drogowe, takie rozwiązanie spowoduje zmniejszenie liczby ofiar. Serio.

ETSC apeluje także, by porzucić początkowe ustalenia co do łatwej dezaktywacji ISA. Zdaniem Rady wyłączenie systemu powinno być trudne i możliwe tylko w wyjątkowych przypadkach, w dodatku na krótko.

Spójrzmy - jeszcze w ubiegłym roku mówiono o ISA, jako "asystencie", podkreślano, że ma on tylko "wspomagać" kierowcę i że będzie można go w każdej chwili wyłączyć przyciskiem. Dziś retoryka unijnych specjalistów od siedmiu boleści bezpieczeństwa idzie znacznie dalej - mowa jest o systemie, który będzie zmuszał kierowców do określonych działań.

Przecież to dotyczy tylko samochodów - powiecie. Dziś tak, a za rok?

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Max 30/09/2020 13:09

Fuck 0FF

Odpowiedz
Autor: D 30/09/2020 00:06

Idź stad...

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę