tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nowa obwodnica Warszawy. Kontrowersyjna A50
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nowa obwodnica Warszawy. Kontrowersyjna A50

Autor: Andrzej Sitek 2025.08.26, 12:17 Drukuj

Na mapie polskich dróg dzieje się coś naprawdę dużego i to nie tylko dla kierowców samochodów, ale też motocyklistów, którzy kochają szybkie przeloty i unikanie korków w okolicach Warszawy.

W planach jest bowiem zupełnie nowa autostrada - A50, która ma być częścią gigantycznego pierścienia wokół stolicy, czyli Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Od północy rolę szybkiego objazdu przejmie ekspresówka S50/S10, a od południa to właśnie A50 ma stać się ostatnim brakującym elementem autostradowej układanki w Polsce.


Reklama


NAS Analytics TAG

Brzmi jak rewolucja? Trochę tak, bo choć sieć dróg szybkiego ruchu w naszym kraju jest już prawie zamknięta, to jednak okazuje się, że wciąż jest miejsce na jeszcze jeden potężny projekt. Po ukończeniu A1, która po 35 latach łączy Gdańsk z Czechami, i zbliżającej się do końca A2, która dociera do wschodniej granicy, wydawałoby się, że to już koniec budowy autostrad. A jednak - A50 ma być kropką nad i, oraz drogą, która ułatwi omijanie Warszawy i zapewni bezpośredni dostęp do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Historia tego pomysłu sięga 2011 roku, kiedy w rządowej koncepcji zagospodarowania kraju pojawiła się idea dużej obwodnicy stolicy. Od tego czasu plan ewoluował i dziś figuruje w oficjalnym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku z możliwością wydłużenia do 2033.

Według założeń A50 ma zaczynać się przy autostradzie A2 w okolicach Dębego Wielkiego albo Mińska Mazowieckiego, przechodzić przez Kołbiel, Górę Kalwarię i Grójec, by połączyć się z A2 w rejonie Wiskitek. W zależności od wariantu długość trasy wyniesie od 97 do 107 kilometrów, z 9 do 11 węzłami drogowymi. Obie trasy - północna i południowa - mają być dwujezdniowe, najczęściej z trzema pasami ruchu, co sugeruje, że będzie to naprawdę potężny korytarz transportowy.

Nie brakuje jednak kontrowersji. Samorządy alarmują, że na trasie planowanego przebiegu mogą ucierpieć lokalne społeczności, przyrodnicze tereny i istniejąca infrastruktura. W samej gminie Wiskitki złożono ponad tysiąc protestów, a w Mszczonowie na mapie wariantów pojawił się… komisariat policji. Niektórzy postulują, aby nową autostradę poprowadzić śladem obecnej DK50.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że kluczowym kryterium jest czas przejazdu. Jeśli A50 powstanie zbyt daleko od miast, kierowcy mogą i tak wybierać krótsze lokalne trasy, co zniweluje sens całego projektu. Przy tworzeniu koncepcji urzędnicy analizowali doświadczenia z Berlina i Budapesztu, gdzie pierścienie drogowe mają gigantyczne znaczenie dla płynności ruchu.

Na razie jesteśmy w fazie przygotowań. Dokumentację dla części trasy przygotowuje firma Trakt, a szczegółowe warianty można podglądać na stronach gmin, przez które mogą przechodzić przyszłe odcinki. Jesienią 2025 roku mieszkańcy kilkunastu miejscowości - m.in. Naruszewa, Sochaczewa czy Wyszogrodu - poznają nowe propozycje dla zachodniej części obwodnicy. W planach jest też przetarg na studium dla północno-wschodniego fragmentu OAW, a pierwszy wniosek środowiskowy dla zachodniego odcinka ma pojawić się w drugiej połowie przyszłego roku.

Jedno jest pewne. Dla motocyklistów i kierowców to oznacza zupełnie nowy poziom wygody. Wyjazd z Warszawy w dowolnym kierunku bez wiecznego przebijania się przez zakorkowane drogi brzmi jak marzenie o wolnej prostej bez końca, ale może się spełnić już w tej dekadzie.


Reklama


NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia

Reklama


NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê